عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
گروهی از محققان دانشگاه آوکلند نیوزیلند در حال اجرای طرح ترجمه برخی متون عربی با قرآن طلایی روبرو شدند که حدود دو قرن قدمت دارد.

تارنمای رادیو نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد ترجمه متون عربی مربوط به کتابخانه آوکلند نیوزیلند برای نخستین بار توسط گروهی به سرپرستی دکتر 'زینعلی' رییس مطالعات اسلامی دانشگاه آوکلند انجام می شود.

بخش قابل توجهی از این طرح پس از کشف قرآن طلایی مربوط به حدود 200 سال پیش به این امر اختصاص یافت. این قرآن در اوایل قرن بیستم توسط فردی به نام 'هنری شاو' از دوستداران نیوزیلندی کتاب به کتابخانه آوکلند اهدا شده است.

این نسخه خطی نفیس دارای جلدی با طرح گل است.

در برخی از صفحات این قرآن کشف شده، آیات کتاب آسمانی بر زمینه ای با رنگ طلایی نشسته اند که در اطراف آن آبی لاجوردی که احتمالا از سنگ لاجورد گرفته شده است، قرار دارد.

حاشیه های بسیاری از صفحات این کتاب آسمانی بسیار زیبا آراسته شده اند.

امضای صفحات نخستین این قرآن تاریخ 1230 هجری قمری (معادل 1817 میلادی) را نشان می دهد، اگرچه اطلاعاتی وجود ندارد که این قرآن طلایی کجا و چگونه تهیه شده است.

'زینعلی' که احتمال می دهد این نسخه از هند وارد شده باشد، گفت با توجه به زیبایی هایی که در این قرآن وجود دارد، احتمالا فرد ثروتمندی که به مذهب و هنر علاقه داشته، این کار را انجام داده و یا از نظر مالی از آن حمایت کرده است.

'کیت دی کورسی' کتابدار بخش نسخه های خطی کتابخانه دانشگاه آوکلند هدف از ترجمه متون ادبی و عربی را انتقال به علاقمندان این گونه آثار عنوان کرد.


منبع:مشرق



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین