عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
آیت الله سبحانی:
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به پرسش پزشک سوئدی از آیت الله العظمی بروجردی مبنی بر اینکه چرا اسلام مصرف الکل را حرام کرده است، گفتند: این مرجع بزرگ شیعه در پاسخ به پرسش پزشک سوئدی گفتند «امتیاز انسان به عقل می باشد و الکل دشمن عقل است».
عقیق:این مرجع تقلید در ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه قرآن کریم معجزه جاودان پیامبراکرم(ص) است، اظهار داشتند: حضرت محمد(ص) آخرین نبی خداوند می باشد و به همین دلیل ایشان خاتم الانبیاء و قرآن کریم خاتم الکتب است.

ایشان با بیان اینکه حضرت محمد(ص) در 40 سالگی مبعوث به رسالت شدند، گفتند: رسول اکرم  13سال در مکه بودند اما مشرکان به ایشان مجال تبلیغ کمتری می دادند.

معظم له افزودند: پیامبراکرم(ص) 10 سال نیز در مدینه حضور داشتند و در آنجا کارهای متنوع و مشاغل عجیبی داشته اند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به آیه 157 سوره اعراف «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، گفتند: قرآن کریم در این آیه «الرسول»، «النبی» و «الامی» را سه صفت رسول اکرم(ص) عنوان کرده است.

ایشان با بیان اینکه مقام رسالت، مقام تطبیق وحی است، گفتند: «رسول» پیام های الهی را در جامعه پیاده کرده و به مردم می رساند.

معظم له افزودند: «نبی» مقامی است که اتصال به عالم بالا دارد و پیام های الهی را می گیرد و در خارج هم تطبیق می کند.

این مرجع تقلید صفت «امی» را به معنای درس نخوانده عنوان کردند و گفتند: نباید به رسول خدا جسارت کرد و امی را به معنای بی سواد توصیف کرد.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به آیه 49 سوره الذاریات «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» اشاره کردند و گفتند: پیامبر امی در این آیه از آفرینش موجودات عالم به شکل زوج خبر داده است.

معظم له تصریح کردند: البته این مسئله را در قرن های قبل تلقی و به نحو خاصی معنا کرده بودند اما جهان امروزی که توانسته است موجودات طبیعی را به نحو احسن بشمارد، ارزش این آیه را متوجه می شود.

این مرجع تقلید در ادامه به بیان خاطره ای از دیدار با آیت الله العظمی بروجردی پرداختند و گفتند: در سال 1339 به همراه پدرم خدمت ایشان رسیدیم تا از ایشان تشکر کنیم که به دیدار پدر بنده آمده بودند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: در همان زمان، یکی از اطبای تهران به همراه پزشک سوئدی به خدمت ایشان آمدند و گفتند همایشی در آنکارا پیرامون مضرات مواد الکلی برگزار خواهد شد و برای دریافت پیام اسلام و دلیل حرام بودن الکل از منظر دین اسلام در محضر شما حضور یافته ایم.

ایشان تصریح کردند: بنده در این فکر بودم که آیت الله العظمی بروجردی چه پاسخی به پزشک سوئدی خواهد داد؛ چرا که آن ها نسبت به ضررهای الکل آشنا هستند.

معظم له افزودند: گویا به قلب آیت الله العظمی بروجردی از عالم بالا الهام شد که ایشان در پاسخ به پرسش پزشک سوئدی گفتند «امتیاز انسان به عقل می باشد و الکل دشمن عقل است».

این مرجع تقلید با اشاره به پاسخ پزشک سوئدی مبنی بر اینکه استفاده کم از الکل ضرری به عقل نمی رساند و به همین دلیل چرا مصرف کم این ماده در اسلام حرام شده است، اظهار داشتند: حضرت آیت الله بروجردی در پاسخ تاکید کردند «انسان زیاده طلب است و به همین دلیل اگر استفاده از مقدار کم را اجازه دهند مصرف روز به روز افزایش خواهد یافت.».

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به درخواست پزشک سوئدی برای ارسال پیامی از سوی حضرت آیت الله العظمی بروجردی به این همایش، گفتند: این مرجع شیعه در همان هنگام، متوجه حضور علامه طباطبایی شدند و ایشان را از علمای اسلام دانستند و گفتند ایشان تفسیری دارند و مطالبی را در این خصوص نگارش می کنند و به بنده می رسانند.

ایشان افزودند: حاصل سخن آیت الله العظمی بروجردی این بود که این پیامبر امّی درس نخوانده از کجا آیه «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»را آورده است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به دعوت رسول اکرم(ص) از انسان ها به انجام کارهای نیک و نهی از بدی ها، گفتند: حلال و حرام عنوان کردن پاکی ها و ناپاکی ها، حل مشکلات مردم؛ و بازکردن غل و زنجیر از دستان مردم از دیگر صفات رسول خدا می باشد که در قرآن به آن ها اشاره شده است.  

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با تاکید بر اینکه رسول اکرم(ص) غل و زنجیر خرافات دوران جاهلیت را باز کردند، گفتند: عرب دوران جاهلیت به دلیل بسته بودن افکار به خرافات و بت پرستی روی آورده بودند که رسول اکرم(ص) با دعوت مردم به حقایق، این غل و زنجیر فکری را باز کردند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین