عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد؛
استاد حوزه علمیه قم 8 نکته کلیدی از سبک زندگی علوی و سعادت بشری را تشریح کرد.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر تحریری در گفت و گویی با تشریح این 8 نکته کلیدی  گفت: فرارسیدن ایام شهادت جانسوز مولی الموحدین علی(ع) گرچه موسم غم و اندوه و برپایی مراسم های عزاداری در سوگ فقدان ایشان است، اما از یک سو فرصت بسیار ارزشمند و مغتنمی است که دیگربار به زندگانی سرتاسر نورانی این امام همام، رجوع کرده و به خصوص با بهره گیری هر چه بیشتر و بهتر از فرمایشات و سیره و سبک زندگی آن حضرت، ره توشه ای برای سعادتمندی خود در دنیا و آخرت بیابیم.

البته امثال ما کوچک تر از آن هستیم که درباره شخصیت امیرالمومنین(ع) صحبتی داشته باشیم و در این خصوص باید پای گفتار و سخن نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و صدیقه کبری حضرت زهرا(س) بنشینیم و بهره بگیریم اما به اجمال می توانیم بر اساس بیانات حضرت ، همچنین احادیث و روایات درباره سیره ایشان، نکاتی را مورد استفاده قرار دهیم؛

1-مشخصه اول زندگی ایشان که الگوی همه انبیا و اولیای الهی به جز شخص پیامبر اعظم(ص) می باشد، زندگی توحیدی این مرد بزرگ الهی است.

امیرالمومنین (ع)مظهر تام و تمام صفات جمال و جلال الهی هستند که این مظهریت را در تمام حرکات و سکنات و گفتار خود به منصه ظهور رسانده اند؛ به دیگر سخن هم از جهت خلقت نوری که ایشان دارند و ما نمی توانیم آن را تصور کنیم و هم از جهت خلقت مادی، یک شخصیت ممتاز و بی نظیر به شمار می رود، چه آن که در بحث خلقت مادی نیز حضرت از همان ابتدای دوران طفولیت ظاهری در دامان نبی اکرم(ص) رشد و پرورش یافتند و تا پایان حیات این دنیایی شان، زندگی سرتاسر موحدانه داشتند.

2-بعد مهم دیگر زندگی ایشان ناظر به مساله تعقل و عقلانیت حاکم بر زندگی این بزرگوار است که ما این را در همه عرصه های زندگی ایشان ملاحظه می کنیم و حضرت امیر(ع) در واقع مصداق بارز همان فرمایش خاتم الانبیا(ص) هستند که فرمود: اگر دیدید دیگران در جنبه های دیگر حرکت می کنند به عقل خود رجوع کنید.

3- امام علی(ع) در همه عمر بر محور حق و حقیقت رفتار کردند چه در عرصه ها و شئون فردی و چه شئون اجتماعی. به عبارت دیگر آن حضرت در همه عمر چیزی را جز حق  و رضای خدا دنبال نمی کردند تا جایی که پیامبر(ص) در کلامی جاودانه در وصف ایشان فرمودند: «علی مع الحق و الحق مع علی»

خدامحوری و خداگرایی حضرت در تمام عرصه ها و بندگی خالصانه در برابر پروردگار، بالاترین درسی است که ما از سبک زندگی علوی می توانیم بیاموزیم.

پیامبر اکرم (ص) طبق نقل معروفی در مواجهه با کسانی که حضرت علی(ع) را غلوگویانه تمجید می کردند فرمودند که درباره علی(ع) این گونه سخن نگویید چرا که او محو خدای متعال است.

4- زندگی زاهدانه ایشان محور مهم دیگری است کما این که خود ایشان فرمود: شما نمی توانید مثل من باشید اما با ورع و تقوا مرا یاری کنید. داستان های بسیاری درباره این بعد از زندگانی حضرت وجود دارد که در اینجا از بیان آن خودداری می شود.

5 – مساله مهم دیگر بهره برداری و استفاده از مجموع بیانات و فرمایشات نورانی ایشان است که انسان واقعاً در برابر آن راهی  جز حیرت ندارد و نهج البلاغه نمونه این فرمایشات است که البته اعجاز کلام امیر، منحصر به این کتاب شریف نیست

آنچه مهم است این که آحاد امت اسلامی به خصوص طلاب ، فضلا و علمای حوزه باید بکوشند که این فرمایشات گهربار و انسان ساز را برای آحاد جامعه به خوبی تبیین کرده و البته قبل از آن، خود در درجه اول، عامل به آن ها باشند.

6-حضرت امیر(ع) با پیامبر اکرم(ص) در همه فضایل مشترک بودند به جز بحث نبوت و اساساً نظام اسلامی و قرآن و دین با فداکاری های امیرالمومنین(ع) در پرتو تبعیت از نبی اکرم(ص) ایجاد شد و قوت گرفت و امام علی(ع) بر اساس فرمایش خدای متعال در سوره واقعه جزو السابقون السابقون بودند.

ایشان یک شخصیت بارز در جمیع دوران بودند که با برخورداری از گوهر تربیت الهی و نبوی ، پس از ارتحال پیامبر (ص) و با وجود ظلم و محنت های بسیار در 25 سال خانه نشینی، در مقام نجات دهنده حاکمیت نوپای اسلامی از انحرافات اساسی برآمدند و به حفظ کیان اسلام پرداختند.

حضرت گرچه در آن مقطع، حاکمیت را قبول نداشت اما بنابر مصلحت و حفظ اصل اسلام بارها به موعظه و نصیحت حکام و خلفا می پرداخت و هیچ گاه از اصلاح امت غافل نبود.

7- بعد مهم دیگر که ما از سیره و سبک زندگی حضرت می توانیم بیاموزیم توجه به مساله تربیت است ، که در دامان ایشان امامان بزرگواری رشد و پرورش یافتند و ادامه دهنده راه نبوت و امامت بودند و در نهایت فرزند ایشان حضرت حجت(عج) مایه سعادت و فلاح بشر در دوره آخرالزمان می شود.

8-آنچه امروز داریم همه به برکت امیرالمومنین (ع) و اولاد ایشان است و در واقع همه انسان ها بر سر سفره پرتنعم حضرت علی(ع) نشسته اند و روزی می خورند.

به فرموده نبی اکرم، فضایل حضرت لاتحصا و غیرقابل شمارش است و زندگی ایشان الگوی کاملی برای امت اسلامی و همه رهروان و شیفتگان حق و حقیقت به شمار می رود.

انشاالله همه ما بتوانیم به ویژه در شب های قدر به این وجود عزیز تمسک و تضرع کنیم تا دست ما را در دو دنیا گرفته و به سعادت واقعی رهنمون سازد.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین