عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در هیئت الرضا(ع)
اگر انسان ها اندازه رحمت الهی را می دانستند قطعاً به آن رحمت بسنده می کردند. بالاترین لذت یک عبد این است که با معبود خودش حرف بزند.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم اولین شب از لیالی قدر با سخنرانی حجت الاسلام شیخ یاسر محمودی و مرثیه سرایی حاج عبدالرضا هلالی در هیئت الرضا(ع) برگزار شد.

·         در ادامه خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام محمودی را بخوانید:

_ بسیاری از علمای اخلاق اولین قدم برای تهذیب نفوس و مهذب شدن انسان های عالم را توبه شمرده اند. توبه ای که قلب انسان را از هر نوع آلودگی پاک می کند. تیرگی هایی که بر قلب انسان در اثر ارتکاب انواع گناهان عارض شده به روشنی تبدیل می کند. انسان ها به دلیل نفس اماره خود دائماً در حال لغزش و گناه هستند.

_ خیر مطلق کار ملائکه الهی است. معصیت بدون جبران کردن خوی شیاطین است. بازگشت به خیر بعد از شر طبیعت انسان است. ترک اولی را وقتی انجام داد و دچار یک لغزش شد،بازگشت به خیر و توبه و رجوع از آن خطا کار انسانیت انسان است. انجام گناه و برنگشتن از گناه خوی شیاطین است. گناهی که شیطان بعد از شش هزار سال عبادت مرتکب شد و نافرمانی پروردگار متعال را کرد و توبه نکرد و در محضر پروردگار ایستاد و گفت می نشینم سر راه صراط مستقیم تو و تمام انسان های عالم را به انحراف می کشانم.

_ آن چه که مهم است این است که انسان چگونه از گناه بر می گردد. آغاز راه سالکان با توبه شروع می شود. خداوند در جاهای مختلف قرآن کریم دستور به محاسبه و خودسازی و تقوا داده تا انسان ها رشد کنند و به کمال نهایی که هدف از خلقت انسان های عالم است و سعادت ابدی است برسند که آن نقطه ایده آل وجود انسان است. تمام معصومین و اولیای الهی یک حرف واحد داشتند که آن هم عبودیت بود.

_ نفس، شیاطین،شهوات،هوای نفس همه دشمن های انسان ها هستند که انسان با تبعیت از آنها پرده بر روی افکار انسانی می اندازد  و زمینه بدبختی خود را در این عالم به وسیله انواع گناه فراهم می کند. باب توبه و استغفار برای نجات از بدبختی انسان است. تمام انبیاء الهی را خداوند فرستاده و راه مستقیم را نشان داده و فرموده از نفس و شیاطین تبعیت نکنید. انسان ها به وسیله اختیار و آزادی و هوای نفس تبعیت کردند.

_ بعد از مرگ تمام درهای توبه بر روی انسان بسته می شود و راه بازگشتی وجود ندارد. یک استغفار در شب قدر برابری می کند با هزار ماه استغفار کردن در غیر شب های قدر . این را خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است. صریح آیه قرآن می فرماید که کار خیر را به تأخیر می اندازد و اجازه توبه نمی دهد. وجوب توبه فوری است. کدام انسانی است که از زمان عجل خود خبر داشته باشد.

_ در روایت است که اگر انسان ها اندازه رحمت الهی را می دانستند قطعاً به آن رحمت بسنده می کردند. توبه کننده از گناه مانند کسی است که هیچ گناهی مرتکب نشده است. فقط یک پشیمانی و تصمیم بر ترک می خواهد.

_ امیرالمؤمنین (ع) شرایطی برای توبه در نهج البلاغه بیان می کند که ما ان شاء الله دو شرط پشیمانی از گناه و تصمیم بر عدم ترک را می خواهیم که اگر این دو شرط محقق شود بلاشک و یقیناً تمام گناهان انسان آمرزیده می شود مانند این که هیچ گناهی مرتکب نشده است.

_ نا امید شدن از رحمت الهی القای شیطان است.در آیه ای از قرآن آمده است کسی که توبه می کند و از گناه بر می گردد محبوب خداست. توبه حق الناس با ادای حق مردم برآورده می شود. اما حق الله با یک تصمیم بر ترک ایجاد می شود. تمام قهرهایی که انسان ها با خداوند می کنند یک طرفه است. رحمت رحیمیه مخصوص مؤمنین است.

_ حجاب های مادی جلوی چشم انسان را گرفته است. رحمت الهی در سرتاسر این عالم گسترده است. نباید از رحمت الهی مأیوس باشیم. بالاترین لذت یک عبد این است که با معبود خودش حرف بزند. خداوند این قدر مهربان و رحیم است که دستور به بازگشت از گناه می دهد و به جای گناه حسنه برای انسان می نویسد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین