عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
مدیر برنامه ریزی حوزه یزد تاکید کرد:
مدیر برنامه ریزی حوزه یزد،گفت: در ایام شهادت امام علی(ع) فرصت خوبی است تا وظایف خود را بشناسیم و دعا کنیم تا خداوند توفیقی به ما دهد تا به صراط مستقیم که امیرالمونین است واصل شویم.
عقیق: حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی، با اشاره به فرا رسیدن ایام شب قدر و  شهادت امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: مولا و مقتدای ما امام علی(ع) شخصیتی است که خداوند  او را به عنوان ولی خویش  و امام معرفی کرده است، البته کسی که می خواهد رهبر جامعه از سوی خداوند باشد می بایست چندین خصوصیتی داشته باشد.
مدیر برنامه ریزی حوزه علمیه استان یزد، اولین ویژگی امامت را عصمت دانست و ادامه داد: امام معصوم از خطا و اشتباه عاری است و همانگونه در آیه 59 سوره نساء آمده است «یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول واولی الامرمنکم یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید ،خدا را اطاعت کنید و رسول و کارداران خود را که خدا و رسول علامت و معیار ولایت آنان را تعیین کرده ، فرمان برید» بنابراین چون تنها خدا حق حاکمیت دارد و باید از او اطاعت کرد، اطاعت کردن ازغیر خدا مخالفت با خدا و احکام او می باشد و پیامبر(ص ) نیز ابلاغ رسالت الهی را به عهده دارد تا جامعه ای توحیدی بر اساس احسان و رفع همه نزاع ها بنا کند، مسلما چنین اهدافی تنها بااطاعت از خدا و رسول او محقق می شود، اما اولی الامر در ادامه آیه منظور جانشینان برحق پیامبر(ص) هستند که همان امامان محسوب می شوند، بنابراین اطاعت از امر بی چون و چرای امام وقتی درست است که فرد معصوم باشد.
وی دومین ویژگی امام علی(ع) را عالم به شئون همه زندگی انسان ها دانست و تصریح کرد: چون ولی خداوند قرار نیست تنها جریان های سیاسی مردم را اداره کند بلکه می بایست تمام شئون زندگی مردم را اداره کند  بنابراین تصمیماتش از سوی خداوند است و باید این تصمیمات حکیمانه باشد بنابراین خداوند علم وسیعی را در سینه امامان قرار داده است.
وی در توضیح علم امام علی (ع) گفت پيامبراکرم«صلی الله علیه و آله و سلم»  فرمودند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ یعنی من شهر علمم و علي درِ آن شهر است. هر که دنبال علم است، بايد از اين در وارد شود».  بنابراین مفهوم این روايت شريف آن است که اگر چيزي به نام تفسير قرآن داريم، اگر چيزي به نام اعتقادات داريم، اگر چيزي به نام احکام و اخلاق داريم، همه و همه بايد از وجود مقدّس اميرالمؤمنين«سلام الله علیه» سرچشمه بگيرد.
حجت الاسلام نجم الهدی خاطرنشان کرد: برای توضیح نمایی کلی از علم امیر امومنین اگر به آیه 27 سوره لقمان مراجعه کنیم آنجا آمده است: «وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ یعنی اگر آن چه درخت در زمين است قلم باشد و دريا را هفت درياى ديگر به يارى آيد سخنان خدا پايان نپذيرد قطعا خداست كه شكست‏ناپذير حكيم است» و در روایتی منصوب به صاحب الزمان از سوی شیخ عباس قمی در خصوص اعمال ماه رجب آنجا درباره اهل بیت(ع) با خداوند متعال صحبت می کنیم و می گوییم «فجعلتم معادن لكلماتك پس آن ها را قرار دادی معادنی از کلمات خودت.» که طبق آیه 27 سوره لقمان که به آن اشاره شد در واقع می توان گفت امامان معدن کلماتی هستند که اگر تمام درختان عالم قلم شوند و دریا براى آن مرکّب شود، و هفت دریا به آن افزوده شود، اینها همه تمام مى‌شود ولى معدن کلمات خداوند و اهل بیت تمام نمی شود.
وی ادامه داد: متاسفانه مردم در زمان امام علی(ع) متوجه این دریای مواج علم نشدند و تا زمانیکه از وجود ایشان بهره مند بودند از ایشان سوال نپرسیدند.
وی در پایان عنوان کرد: این ایام که ایام شهادت امیر المومنین و قرین با شب های قدر است و با توجه به اینکه آرزوی ما وصول به حق و رضایت الهی خداست و همانطور که می دانیم پیمودن این راه بسیار سخت است بنابراین نیازمند راهنمایانی هستیم که مسیر را برای ما مشخص کنند و در خطبه غدیر خم از زبان پیامبر(ص) می خوانیم« أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ. صراط مستقیم خداوند منم(پیامبر اکرم) که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.» در ایام شهادت این حضرت فرصت خوبی است تا وظایف خود را بشناسیم و دعا کنیم تا خداوند توفیقی به ما دهد تا به صراط مستقیم که امیرالمونین است واصل شویم.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین