عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
آیت الله العظمی نوری همدانی:
این مرجع تقلید با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به ترتب پاداش و کیفر در آخرت، گفتند: این مفسر برجسته تاکید می کنند مجازات، کیفر و پاداش در آخرت به اعمال انسان در دنیا وابسته است و با قدرت پروردگار، عمل خوب به نعمت و بهشت؛ و عمل ناپسند به جهنم و عذاب تبدیل می شود.
عقیق: حضرت آیت الله نوری همدانی در برنامه «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، در ادامه بحث معادشناسی به کیفیت پاداش و کیفر اعمال انسان در آخرت اشاره داشتند و اظهارداشتند: اسلام بر ضرورت ترغیب انسان ها به انجام وظایف دینی، ایمانی، اخلاقی و عملی در چارچوب اصول دین تاکید دارد.
ایشان تصریح کردند: براساس مبانی دینی، افرادی که اعمال صالح داشته باشند از بهشت و نعمت های الهی بهره مند می شوند و کسانی که در دنیا گناه کردند، دچار کیفر خواهند شد.
معظم له با بیان این که ترتب پاداش و کیفر در دنیا به گونه های مختلفی است، ابراز داشتند: در نوع قراردادی که در میان عقلا امری بدیهی به شمار می رود برای انجام اقدامات خوب، پاداشی تعیین می شود که برای انسان دارای منفعت است و برای انجام امور ناپسند نیز  عقوبت هایی مقرر می شود.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه براساس آیات و روایات ترتب پاداش و کیفر در آخرت قراردادی نیست، گفتند: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ثابت کردند پاداش و مجازات مربوط به خود عمل است.
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه در این تفسیر گرانقدر تاکید شده است اعمال از دو وجه برخوردار هستند، اظهار داشتند: در این دنیا نماز، جهاد، حج، انفاق، ایمان و اخلاق از اعمال خوب به شمار می روند و در آخرت نیز همین اعمال به فضیلت و نعمت تبدیل می شوند.
ایشان تصریح کردند: خیانت، حق کشی، ظلم و رذیلت های اخلاقی نیز در آخرت تبدیل به عذاب و جهنم می شوند.
معظم له با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به ترتب پاداش و کیفر در آخرت، گفتند: این مفسر برجسته تاکید می کنند مجازات، کیفر و پاداش در آخرت به اعمال انسان در دنیا وابسته است و با قدرت پروردگار، عمل خوب به نعمت و بهشت؛ و عمل ناپسند به جهنم و عذاب تبدیل می شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه این مسئله تجسم اعمال نام دارد، ابراز داشتند: شهید مطهری نیز در نوشته های خود این مسئله را تقویت کرده اند که عمل انسان در آخرت مجسم می شود.
حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان بر ضرورت توجه انسان به انجام اعمال در دنیا تاکید کردند و اظهار داشتند: براساس حدیثی از رسول اکرم(ص) برای سفر به مقصد آخرت باید توشه هایی جمع آوری کنیم که موجب عزت ما باشد.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین