عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۲
یکی از گناهان کبیره از نظر دین اسلام مصرف مشروبات الکلی می باشد، چراکه جدا از تاثیرات فردی در آن عوارض اجتماعی بسیاری نهفته است.
عقیق:در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، چنانکه آمده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید (سوره مائده: آیه 90) و نیز: إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ؛ شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید (مائده: آیه 91).
در این راستا ائمه اطهار (ع) نیز افراد دائم الخمر را نکوهیده اند. در این باره از رسول خدا حضرت محمد (ص) روایت شده است که ایشان فرموده اند: هر کس شراب بنوشد بعد از آن که خداوند آن را حرام کرد، هر گاه خواستگاری نمود زنش ندهید، اگر شفاعت خواست شفاعتش نکنید، اگر کاری کرد تصدیقش نکنید و بر امانت امینش نشمارید؛ و در جایی دیگر می فرمایند: نوشنده شراب را چون بیمار شد به عیادتش نروید و بر جنازه وی حاضر نشوید و هنگام شهادت تصدیقش نکنید و هنگام خواستگاری زنش ندهید.
علاوه بر این  امام صادق (ع) بیان داشته اند: من می خواستم برای انجام کاری به یمن بروم. پس نزد امام باقر (ع) آمدم و گفتم من می خواهم که فلانی را مقداری پول به مانت بدهم. پس فرمودند: اما می دانی که او شراب می نوشد. گفتم مؤمنین نیز می گویند. فرمود: درست می گویند و در ادامه فرمود: به درستی که اگر پنین کاری انجام دهی اموالت نابود می شود. ای پسرم پس بدان بر تو نزد خدا اجری نیست. گفتم برای چه؟ فرمود: خداوند می فرماید اموالت را نزد دیوانگان مسپارید. پس آیا از نوشنده شراب دیوانه تری سراغ داری؟ همانا بنده ای در فراخی و بخشایش خدا قرار نمی گیرد تا شراب می نوشد.
همچنین این امام همام در جایی دیگر می فرمایند: نوشنده شراب اگر بیمار شد به او سر نزنید و اگر مرد بر سر جنازه اش حاضر نشوید و اگر شهادت خواست، ندهید و اگر از شما خواستگاری کرد، زن به وی ندهید پس اگر دختر خود را به او تزویج کردید مثل این است که به سوی آتش وی را روانه نموده اید؛ و نیز بیان می دارند: با نوشنده شراب هم نشین نشوید و زن از او نگیرید و زن به وی ندهید و اگر بیمار شد به عیادتش نروید و اگر مرد تشییع جنازه اش نروید به درستی که نوشنده شراب روز قیامت سیاه روی وارد می شود و چشمانش گود است و اشکش روان و آب از دهانش سرازیر است و زبانش از دهانش بیرون آمده.

پی نوشت ها:
1-کلینی، فروع کافی، ج6: 396.
2-شیخ صدوق، الامالی، 250.
3-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 210-213.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین