عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
آیت الله شفیعی تبیین کرد:
آیت الله شفیعی، با اشاره به چهاردهم رمضان، سالروز شهادت مختار ثقفی ، به برخی از شبهات موجود در باره ایشان پاسخ داد.
عقیق: آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق ماه ضیافت الهی، به چهاردهم رمضان، سالروز شهادت مختار ثقفی اشاره کرد و افزود: تهمت های بسیاری به مختار ثقفی زده شد که این تهمت ها به سبب عملکرد و روحیه انقلابی وی بوده است.

استاد  حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که مختار ثقفی، در سال هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه متولد شد، اظهار داشت: مختار در سال ۶۷ به وسیله لشکر زبیر در جنگی نابرابر به شهادت رسید.

آیت الله شفیعی، با اشاره به لقب «کیس» که امام علی(ع) به مختار داد، تصریح کرد: در دوران کودکی و در دیداری، امام علی(ع) دستان خود را بر سر مختار کشید و فرمود «یا کیس» و به همین سبب مختار به باهوش و زیرک شهرت یافت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به شبهه ای مبنی بر راه اندازی فرقه کیسانیه از سوی مختار اشاره کرد و افزود: اگر مختار پایه گذار این فرقه بود، نامش را فرقه ی مختاریه می گذاشت.

اقدامات مختار با هماهنگی امام سجاد صورت می گرفت

استاد  حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که مختار تابع اهل بیت(ع) و معتقد به امامت امام سجاد(ع) بود، اظهار داشت: مختار تمام کارها و اقدامش را با هماهنگی و زیر نظر امام سجاد(ع) صورت می گرفت.

وی با بیان این که شبهه ای دیگر مبنی بر نبوت مختار وجود دارد که این مسئله نیز کذب و از اساس دروغ است، تصریح کرد: نام مأمور اطلاعاتی مختار جبرئیل بود و مختار در برخی مواقع می گفت که جبرئیل به من خبررسانده و به سبب این که جبرئیل پیامبرسان وحی بود مردم تصور می کردند که مختار ادعای نبوت کرده است.

استاد پژوهشگر دینی، در ادامه تصریح کرد: روزی فرزند مختار نزد امام محمدباقر(ع) رفت و به امام گفت که مردم حرف های زیادی در مورد پدرم می زنند و امام فرزند مختار را نزدیک خود کرد و سه مرتبه فرمود خدا پدرت را رحمت کند.

آیت الله شفیعی، با اشاره به سخنان ائمه اطهار علیهم السلام در تأیید حرکات و اقدامات مختار اظهار داشت: امام باقر(ع) در سخنی دیگر در وصف مختار فرمود «مختار انتقام خون مظلوم را گرفت و قاتلان ما را به هلاکت رساند.»

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که علمای بسیاری در تأیید مختار ثقفی کتاب نوشتند، گفت: مختار از قبلیه بنی ثقیف بود و سر وی را پس از شهادت از تن جدا کردند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین