عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
حجت‌الاسلام موحد ابطحی مطرح کرد
برادر آیت‌الله سید محمدباقر ابطحی گفت: ایشان آخرین راوی صحیفه سجادیه است که ۲۷۰ دعای حضرت سجاد(ع) را در «صحیفه سجادیه الجامعه» جمع‌آوری کرد.
عقیق:حجت‌الاسلام سیدحسین موحد ابطحی برادر آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما در رابطه با ابعاد زندگی این عالم فقید به گفت‌وگو پرداخت. متن زیر بخش‌هایی از سخنان اوست:

* سیدمحمدباقر شفایافته حضرت ابوالفضل(ع) بود
آیت‌الله مرتضی موحد ابطحی پدر ما، هفت فرزند داشتند که آسید محمدباقر ابطحی فرزند بزرگتر ایشان بود. مرحوم جد مادری ما صاحب کتاب مکیال المکارم هستند. کتابی که به دستور و امر امام زمان(عج) نوشته شده، یعنی خودشان در عالم رؤیا فرمودند به پدربزرگ ما فرمودند که آن کتاب را به عربی بنویس و نامش را مکیال المکارم فی الفوائد الدعا للقائم(عج). این کتاب در کشورهای مختلف منتشر شده است.
آسید محمد باقر وقتی به دنیا می آیند در کودکی مریض می‌شوند، مادرم همان موقع در عالم رؤیا حضرت قمر بنی هاشم(ع) را می بینند که می فرمایند ما فرزند شما را شفا دادیم، ولی میوه و داروی او هندوانه است و تا آخر عمر ایشان برای عزای برادرم امام حسین(ع) مشکی بپوشد. لذا آیت‌الله سید محمدباقر ابطحی تا آخر عمر ماه محرم و صفر قبا یا لباسشان مشکی بود.
ایشان پس از سپری تحصیلات خود در نزد آیت‌الله های بزرگ، و رسیدن به درجه اجتهاد، به سفارش مرحوم والد ما جز شاگردان علامه طباطبایی می‌شوند. خود آسید محمد باقر می‌گویند که با این که من مسلط به فلسفه بودم و آقای طباطبایی به من اجازه تدریس دادند ولی وقتی با قرآن و حدیث بیشتر آشنا شدم فهمیدم راه من راه قرآن و حدیث است.
منزل ایشان در خانه بحار بود، در این منزل اتاق بزرگی وجود داشت که آن را مرکز تحقیق کردند و حدود سی نفر به آن جا می رفتند و کارهای تحقیقی می کردند و مؤسسه الامام المهدی(عج) را پیش از انقلاب تأسیس کردند که تاکنون نیز فعالیت خود را ادامه داده است.

* سید محمد‌باقر تا زنده بود دوست نداشت که نامش با القاب بر روی کتاب بیاید
ایشان نظرشان این بود که باید کتاب‌های خطی علما احیاء شود، کتاب عوالم العلوم خطی بود و برخی از مجلدات آن ها در منزل شخصی افراد در اصفهان بود، من به همراه پدر به خدمت این فرد رفتیم، البته طبیعتا نمی‌گذاشتند که این نسخ از منزل خارج شود لذا یک نفر مأموریت پیدا کرد تا به منزل این فرد برود و از این کتاب‌ها عکاسی کند، بسیاری از این کتاب عوالم اصلش یا نوشته نشده یا این که پیدا نشده و گم شده است. اولین کتاب عوالم آسیدمحمد باقر، کتاب عوالم حضرت فاطمه(س) بود که سیصد صفحه‌ای هم بود. اخوی بنده این کتاب را با استدراکی که خود داشتند به دو جلد تبدیل شد که تقریبا 1600 صفحه شده است.
ایشان تا زمانی که خودشان زنده بودند دوست نداشتند که نامشان بر روی کتاب‌ها با القاب باشد، بنابراین تنها نامشان را بر روی کتاب‌ها می نوشتند.

* آخرین راوی صحیفه سجادیه بود
دعاهای امام سجاد(ع) توسط افراد مختلف از نسلی به نسل بعد رسیده است.یک شجره نامه‌ای از راویان صحیفه سجادیه تنظیم شده است. آخرین راوی در این شجره نامه آیت‌الله سیدمحمد باقر هستند. صحیفه سجادیه‌ای که مشهور است 54 دعا دارد، اما صحیفه سجادیه الجامعه که ایشان دعاهای امام سجاد(ع) را در آن جمع اوری کردند 270 دعا دارد. این کتاب برکات زیادی داشت به طوری وقتی رسید به سوریه و به حافظ اسد داده می‌شود دستور می دهد که دعاهای ماه رمضان را از این صحیفه انتخاب کنند و بعد هم در کتابخانه ملک برای شناخت حضرت سجاد(ع) در سوریه کنگره‌ای گذاشتند که خود آیت‌الله ابطحی هم به عنوان سخنران دعوت کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین