عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
در شب شهادت امیرالمؤمنین(ع)
مدیر عامل مجموعه آفرینش‌های هنری سلام گفت: نمایشگاه بین‌المللی «از عرش تا فرش» ۶ بخش دارد که بخش اصلی آن شامل سبک جدیدی در «قلمکاری» است. این نمایشگاه همزمان با شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) در ترکیه افتتاح می‌شود.
عقیق:رفیع رضوی مدیرعامل مجموعه آفرینش‌های هنری سلام ضمن اعلام این خبر گفت: مجموعه سلام برای فروش آثار هنرمندان ایرانی قصد فعالیت جدی در 12 کشور را دارد،‌ به همین منظور در پنج کشور دفتر داریم که مهم‌ترین آن‌ها ترکیه است. استانبول از این جهت اهمیت دارد که مهد هنر بوده و همتراز اصفهان خود را مطرح می‌کند. استانبول در سال‌های اخیر با برگزاری مسابقه «حلیه نویسی» مقابل خوشنویسان ایران گردن‌فرازی می‌کند و نیاز بود از جانب ما اقدامی درخور صورت گیرد.
وی افزود: به همین جهت هفته آتی نمایشگاه «از عرش تا فرش» را در فضایی بالغ بر 2800 متر مربع در مرکز فرهنگی «جمال رشید ری» استانبول افتتاح می‌کنیم که ماحصل 28 ماه رایزنی با هنرمندان، گالری‌دارها، متخصصین، رؤسای مراکز هنری و مسئولان ترکی و ... است.

* رونمایی از بزرگترین حجم فیروزه‌کوبی جهان
مدیر نمایشگاه «از عرش تا فرش» درباره بخش‌های ششگانه نمایشگاه مذکور گفت: پنج بخش به صورت جانبی هستند که بخش نخست یعنی فیروزه‌کوبی شامل 22 گلدان، تنگ، جعبه نفیس قرآن و ... است. یکی از آثار که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود، بزرگترین حجم فیروزه‌کوبی است که تاکنون ساخته شده و یک جفت گلدان به ارتفاع 163 سانتی‌متر را در بر می‌گیرد که در هر کدام 3.5 کیلو فیروزه درشت نیشابور استفاده شده و تلفیق سه هنر قلمزنی، شبکه‌بری و فیروزه‌کوبی است.




رضوی بخش دوم نمایشگاه را 20 قطعه نقاشی روی گچ (شبیه به نقش‌های موجود در عمارت چهلستون) عنوان کرد و درباره بخش سوم اظهار داشت: 20 کار فاخر فلزکاری روی فولاد دست‌ساز داریم. به عنوان نمونه یک عقاب 220 سانتی‌متری در این بخش عرضه می‌شود که روی آن با طلا و نقره تزئین شده است.

بخش چهارم شامل 35 اثر نگارگری ایرانی شامل آیات قرآنی، روایات خیام،‌ غزلیات حافظ و ... است که مدیر نمایشگاه به آن اشاره کرد و درباره بخش پنجم ادامه داد: این بخش 115 تخته فرش ویژه ریزبافت سبک اصفهان و قم را شامل می‌شود که در این بخش نیز یک فرش 40 متری تمام‌ابریشم بسیار خاص داریم.

* بازسازی مُهرهای قلمکاری زمان صفوی
رضوی درباره اصلی‌ترین بخش نمایشگاه گفت: خلاقیت ایرانی در این بخش از نمایشگاه به چشم می‌خورد. بدین صورت که سعی کردیم کار کارگاهی «بایسنقر» (خوشنویس قرن نهم هجری) را که در عصر قاجار منسوخ شد،‌ بار دیگر احیا کنیم، با این تفاوت که این کار روی کاغذ انجام نمی‌شود بلکه در سطحی بزرگتر و روی پارچه انجام می‌گیرد. به همین منظور، ما آثار کلاسیک روی کاغذ را روی پارچه در ابعاد بزرگ بازسازی کردیم اما به جای تذهیب از قلمکار هشت رنگ استفاده کردیم.
مدیرعامل مجموعه آفرینش‌های هنری سلام ادامه داد: ما روی آثار زمان صفوی تحقیق کردیم که موتیف‌های عصر صفوی را زنده کنیم تا بوی اصیل‌بودن از آن استشمام شود. به عنوان نمونه الان مرسوم است روی متقال قلمکاری چاپ می‌کنند اما ما روی چلوار نازک این کار را انجام دادیم تا همان حس سنتی را داشته باشد.
وی درباره کار کارگاهی توضیح داد: در تیم ما هفت نفر حضور دارند که مهرهای قلمکاری توسط دو استاد برجسته آقایان زابلیان و میرجمال بازسازی شد. سه نفر نیز به دارای مدرک مهندسی نساجی، رنگرزی و شیمی هستند و تلاش کردند ترکیب رنگ نهایی مدنظر به خوبی روی پارچه بنشیند و مرکب قلم توسط پارچه تخلیه نشود.

* استفاده از تکنیک بداهه‌نویسی برخلاف هنرمندان ترکیه
رفیعی درباره خوشنویسی آثار نیز گفت: در جلی‌نویسی کار از قلم ضخیم (4 تا 15 سانتی‌متری) استفاده کردیم تا بتوانیم کشیده‌هایی به طول دو متر ترسیم کنیم؛ مانند کشیده حرف «ک» در آیه «إنّک لعلی لخلق عظیم». همچنین از تکنیک بداهه‌نویسی بهره جستیم، چیزی که ترک‌ها از آن بی‌بهره‌اند. یعنی آن‌ها ابتدا ترکیب حروف را با کامپیوتر یا مداد و خط‌کش مشخص می‌کنند،‌بعد نسبت به اجرای طرح مبادرت می‌ورزند اما از تمامی کارها فیلم گرفتیم تا به عنوان سند مشخص باشد همگی به صورت بداهه خلق شده‌اند.
مدیر نمایشگاه «از عرش تا فرش» در پایان گفت: این نمایشگاه روز جمعه سوم جولای یک افتتاحیه موقت ویژه مطبوعات،‌ رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی دارد اما ساعت 15:30 روز 16 تیرماه در شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) به صورت رسمی افتتاح می‌شود و همه روز از ساعت 10:30 تا 19:30 برای بازدید دعوت‌شد‌گان فعالیت می‌کند و در روز 21 تیر به کار خود خاتمه می‌دهد.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین