عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
چگونه منبر برویم؛
گاهی مردم یک استان به شخصیت خاصی علاقه مند هستند که حال فعلی او مورد قبول اکثریت جامعه نیست؛ پس آن سخنران باید درباره موضع گیری های خود نسبت به آن شخصیت، خط قرمزها و علایق مردم را رعایت کند تا بتواند تأثیرگذاری مناسب و بهتری داشته باشد.
عقیق: بخش سوم از روش سخنرانی دینی برگرفته از دروس «مؤسسه تخصصی خطابه أمیر بیان» با موضوع رعایت خطوط قرمز در سخنرانی دینی  را منتشر می کند.

*انواع مخاطب شناسی:

  مردم شناختی ،مطالعه جامع فرهنگ ها و تجزیه و تحلیل آنها هم تنهایی و هم در ارتباط با دیگران، تعریفی است که می توان از مردم شناختی ارائه کرد.

*انواع مردم شناختی

 *مردم شناسی خانواده و خویشاوندی

 * مردم شناسی باورهای دینی و مناسک

 * مردم شناسی اقتصادی

 * مردم شناسی حقوقی

 * مردم شناسی سیاسی

*سؤالاتی که می توان با پرسش از آن، به مردم شناسی پرداخت

 * چگونگی تأثیر جغرافیا و مختصات اقلیمی بر رفتار مردم   

(ابن خلدون می گوید: جغرافیا و آب و هوا، تأثیر مستقیمی در شکل گیری رفتار، اخلاق و در نتیجه در شخصیت انسان دارد.)

 *چگونگی میزان تدین (مذهبی، نیمه مذهبی و لا مذهبی) و نوع آن (نوع فرقه)   

*  فرهنگ و اخلاق خانوادگی آنان به چه شکلی است؟

* چه آداب و رسومی دارند؟

* نگرش سیاسی آنان چیست؟

* آسیب ها و انحرافات تهدیدکننده آنها چیست؟

* امتیازات و محاسن آنها چیست؟

* در چه وضعیت و سطح اخلاقی و اقتصادی به سر می برند؟

*از چه قومیت ها، روابط و تعصباتی برخوردارند؟

* ادبیات، گویش، لهجه و اصطلاحات خاص آنها چیست؟

* آیا علایق گروهی خاصی دارند؟ (به عنوان مثال مردم آبادان به فوتبال علاقه خاصی دارند)

* مقدسات و عقائد آنان در چه حدی است؟ (تعصبات و افراط و تفریط ها)

* افتخارات و مشاهیر آنان چه کسانی هستند؟

در نوشتار بخش دوم روش سخنرانی دینی را آوردیم که اصل مخاطب شناسی در راستای رسیدن به 3 هدف انجام می پذیرد که اهدافی همچون «پیام»، «راهبرد» و «خط قرمز» می باشد که پیام و راهبرد را توضیح داده و در این بخش با استفاده از مردم شناسی، می توانیم از خط قرمزها آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

سخنرانان عزیز می توانند با توجه به این سوالات و پاسخ هایی که به دست می آورند، از خط قرمزها عبور نکرده و لطمه ای به شخصیت و سخنرانی خود وارد نکنند.

به عنوان مثال در برخی از استان ها حرکاتی مرسوم است که به ظاهر نادرست است؛ اما یک سخنران باید پیش از حضور در آن شهر یا محل، مردم شناسی را انجام داده تا درباره آن حرکت که به نوعی خط قرمز محسوب می شود، نکات نامناسبی به زبان نیاورد تا مشکلات بعدی برای او به همراه داشته باشد.

و یا مردم یک استان به شخصیت خاصی علاقمند هستند که حال فعلی او مورد قبول اکثریت جامعه نیست؛ پس آن سخنران باید درباره موضع گیری های خود نسبت به آن شخصیت، خط قرمزها و علایق مردم را رعایت کند تا بتواند تأثیرگذاری مناسب و بهتری داشته باشد. چه بسا آن سخنران که به عنوان مثال برای دهه محرم به آن استان دعوت شده بود، با عدم رعایت خطوط قرمز، مورد بی توجهی مردم قرار گرفته و کارآیی منفی تبلیغی در آن دهه داشته باشد.

تکلیف: با توجه به موضوع بخش سوم روش سخنرانی دینی، پیام، راهبرد و خط قرمز را مشخص بفرمایید.

مثال:



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین