عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
شب یازدهم ماه مبارک در هیئت عبدالله بن حسن(ع)
صوم قلب زمانی حاصل می شود که زندگی انسان مؤدب به آداب الهی بشود. و آن زمانی است که طبق برنامه دین عمل کنیم.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم شب یازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شیخ محمود ریاضت و مداحی و مناجات خوانی حاج سید محمد جوادی و کربلایی حنیف طاهری در هیئت عبدالله بن حسن(ع) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام ریاضت را بخوانید

_ به فرموده بزرگان باید در پایان دهه اول ماه رمضان از خود یک ارزیابی کنیم. ببینیم روزه ای که گرفته ایم در زمره صائمین قرار گرفته است. در کتاب مجمع البحرین که یک کتاب لغت است معنای لغات عربی را با روایت بیان کرده است. در باب صلاة فرموده که نماز خوان زیاد است اما اقامه کننده نماز کم است. در باب صوم هم یک روایت از امیرالمؤمنین(ع) آورده است که چقدر گرسنه و تشنه در ماه رمضان زیاد است اما صائم کم است.

_ هر عملی موقعی مصداق آن عمل واقع می شود که شما آن عمل را با آدابش انجام دهید. شما مؤدب به آداب الهی شوید. شیعه بودن یک آدابی دارد. زمانی انسان شیعه است که مؤدب به آداب شیعه بشود. پیامبر(ص) فرمودند خداوند قبل از این که من را پیغمبر کند مرا مؤدب به آداب کرده و من هم امیرالمؤمنین(ع) را مؤدب به آداب کردم و علی(ع) هم شیعیان را مؤدب به آداب می کند.

_ اگر روزه مؤدب به آداب باشد مراتب روزه را طی می کند. امیرالمؤمنین(ع) سه مرتبه برای روزه بیان می کنند. این سه مرتبه عبارتند از روزه قلب، روزه زبان و روزه بدن و یا به تعبیر اهل معرفت صوم اصغر و صوت اوسط و صوم اکبر . کسی صائم است که به صوم اکبر رسیده باشد. برای رسیدن به صوم اکبر باید ابتدا صوم اصغر و صوم اوسط را پشت سربگذانیم.

- صوم اصغر نخوردن و نیاشامیدن است و صوم بطن ابتدا باعث می شود که انسان به نور حق نورانی شود و از تاریکی بیرون بیاید. دومین اتفاق این است که باید برای سه مرحله آماده شوید و یاد سه جا گرسنگی و تشنگی بیافتد.سومین اثر صوم بطن این است که انسان را آماده برای ملاقات با خدا می کند.

_ سه جا انسان یاد گرسنگی و تشنگی می افتد. اول زمان مرگ است و اگر انسان تمرین نداشته باشد شیطان با یک لقمه دین انسان را می گیرد. دومین جا لحظه ورود به برزخ است. از همه مهتر بیشترین احساس گرسنگی و تشنگی را در روز محشر می کنند.

_ درد گرسنگی را کسی می فهمد که گرسنه بماند. طوری روزه بگیرید که احساس گرسنگی و تشنگی کنید تا این تمرینی برای سه جا باشد. فرموده اند که در زمان افطار و سحر زیاد خود را سیر نکنید.

_ در روایتی است که در روز قیامت زبان عده ای بسیار دراز است و زیر دست و پای خلایق است تا به حسابش رسیده شود. چون لسان درنده است و حیوان وحشی است. وقتی کنترل نشود می درد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که کسی که زبان خود را کنترل کند نورانی به حکمت حق می شود.

-مرحله سوم صوم قلب است. فرمودند که روزه زبان از روزه شکم است اما روزه قلب با فضیلت تر از روزه زبان است. قلب انسان موقعی روزه است که به غیر خدا فکر نکند. حضور قلب اگر در همه حالات و گفتار داشته باشید در زمان نماز هم می توان حضور قلب داشت.

_ صوم قلب زمانی حاصل می شود که زندگی انسان مؤدب به آداب الهی بشود. و آن زمانی است که طبق برنامه دین عمل کنیم. گاهی اوقات تعبیری که ما از دین داریم با دین متفاوت است. بهترین سخنرانی را در مدح اهل بیت زبیر کرده است. بهترین شعر را در مدح اهل بیت ابن ملجم سروده  است. بهترین سیاه پوشی را در عزای سیدالشهدا در شهر یزید کرده است. بهترین مداحی را در مدح امیرالمؤمنین(ع) معاویه و یزید عمرو عاص و  کردند .

_ شیعه باید در زندگی برنامه ریزی داشته باشد. شرایط مختلفی که مردم در زندگی دارند برنامه هایشان هم با هم متفاوت است. طبق فرموده موسی بن جعفر (ع) بهترین حالت این است که بیست و چهار ساعت را شش قسمت کنیم که دو چهار ساعت آن اختصاص به خواب دارد. دو تا از این چهار ساعت باید اختصاص به کار داشته باشد. آن شب زنده داری فضیلت دارد که صبح سحرخیز باشند.

_ فرمودند که خداوند دشمن می دارد بنده ای را که بی کار است. بی کاری فساد آور است. همه اهل بیت(ع) دارای شغل بودند. با ازدواج نصف دین خود را کامل کنید. امروز برای حفظ دین نیازمند نیروی انسانی هستیم. امروز برای حفظ دین نیازمند ثروت هستیم و آن هم مستلزم کار  و تلاش است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین