عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
امام علی(ع) می‌فرمایند من خدایی را که نبینم عبادت نمی‌کنم و در پاسخ به سؤال دیگران جواب می‌دهند البته به چشم دل نه با چشم سر.
عقیق:آیت الله حسینی بوشهری در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه  اظهارداشت: حضرت امام سجاد(ع) در فرازی از این دعا بیان می‌کنند " وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَکَ یَقِینِی " پروردگارا یقین من را با آنچه از علم و قدرت در احاطه ذات اقدس توست تصحیح کن.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از خدا می‌خواهند که یقین من را به گونه‌ای قرار ده تا دچار شک و تردید نشود بیان کرد: عملکرد ما بر اساس یقین و باوری است که پیدا می‌کنیم و زمانی که به کاری یقین پیدا می‌کنیم آن کار را انجام می‌دهیم و زمانی که یقین نداریم کاری نمی‌کنیم و در کارهای روز مره آنچه را که با صلاح می‌بینیم انجام می‌دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در اینجا این سؤال مطرح است که چرا گاهی در زندگی دچار اشتباه می‌شویم گفت: خیلی از شکست‌ها به این باز می‌گردد که یقین می‌کردیم که کار درستی است و بعد متوجه می‌شویم که اشتباه است.

وی ادامه داد: خواست حضرت در این دعا این است که خدایا مصرانه می‌خواهیم که با توجه به قدرت و اشراف تو در عالم هستی یقین ما را تصحیح کن و آنچه که یقین نیست بر اساس آن عمل نکنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه برداشت دیگری از این فراز از دعای صحیفه سجادیه نیز وجود دارد گفت: عده‌ای از مفسران این گونه برداشت کرده‌اند که حضرت می‌فرمایند، خدایا یقین من بر این است که آنچه از نفع و ضرر متوجه من می‌شود از تو است، خدایا بر این باور بمانم و سراغ کس دیگری نروم و همه چیز را از تو بدانم.

وی با اشاره به گفتگوی بین پیامبر(ص) و جبرئیل(ع) ابراز داشت: پیامبر(ص) از جبرئیل سؤال کرد که تفسیر یقین چیست و پاسخ داد آدم‌هایی که اهل یقین واقعی هستند و این یقین خیال نیست اگر خدا را عبادت می‌کنند و عملی را برای خدا انجام می‌دهند کارشان به گونه‌ای است که گویی خدا را می‌بینند.

مدیر حوزه‌های علمیه به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند من خدایی را که نبینم عبادت نمی‌کنم و در پاسخ به سؤال دیگران جواب می‌دهند البته به چشم دل نه با چشم سر.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند، آدم‌هایی که اهل یقینند هیچ‌گاه راضی نمی‌شوند کسی را خشنود کنند و این خشنود کردن به قیمت خشمگین شدن خداوند باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آدم‌های اهل یقین، مسائل مادی را کوچک می‌شمارند گفت: اسلام با پول مال دنیا مخالف نیست بلکه با وابستگی به مال دنیا مخالف است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین