عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛
آیت الله مکارم شیرازی گفت: امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: عدل پایه اصلی برپایی عالم هستی است، پس جهان هستی برپایه عدالت است.
عقیق:آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت " گفت: امام سجاد(ع) در فصل 14 از فصلهای سی گانه دعای مکارم اخلاق پنج تقاضا از خدا می کند، که قبلا به دو تقاضا اشاره کردم، اما چون مهم است لازم می دانم که بحث را ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: امام سجاد(ع) می گوید: خدایا کمکم کن که من ظلم در حق کسی روا ندارم، کمکم که مظلوم واقع نشوم و کسی به من ستم نکند و در مقابل ستمکار بایستم، من نیز ستم نکنم و تن به ستم هم ندهم. خدایا تو قادری من را کمک کن که  این دو مرحله  را صحیح انجام دهم.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: یکی از شعارهای اساسی اسلام این است که ظالم و مظلوم نباشید، چون این مساله مهم است باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه ظلم و عدالت در جهان هستی چه مفهومی دارد؟ در بعضی از روایات آمده است که عدل قانون اصلی عالم هستی است. امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: عدل پایه اصلی برپایی عالم هستی است. بنابراین محدود به محیط انسان ها و زندگی بشریت نیست و جهان هستی برپایه عدالت است.

وی اظهارداشت: در حدیث دیگری حضرت علی (ع) می فرماید: از آدم بزرگ و کوچک جهان انسانیت وارد می شود و می فرماید عدل قوام و برپا دارنده انسان ها و جهان انسانیت است. امیرالمومنین علی (ع) از این مرحله فراتر می رود و می فرماید: چیزی مانند عدالت باعث آبادی شهرها و کشورهای دنیا نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه افزود: عدالت اساس همه عالم و اساس زندگی انسان هاست، مایه عمران و آبادی جهان انسانیت و بشریت است. این نکات درباره عمومیت عدل است. اگر حقیقت عدل را بدانیم چیست همه فرمایشات حضرت علی (ع) را تصدیق خواهیم کرد.

وی گفت: حضرت علی(ع) در تفسیر عدالت می فرماید: عدل این است که هر چیزی در جای خود باشد. ظلم آن است که از جای خودش به جای دیگر منتقل شود. عدل قانون اصلی جهان است، بنابراین اگر به عنوان یک قانون فراگیر حساب کنیم ما هم جزئی از این قانون هستی هستیم.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما هم باید همانند این عالم هستی و عدلی که بر کل جهان حکم فرماست ما هم باید هماهنگ باشیم و زندگی مان را عادلانه باشد تا بتوانیم به حیات خودمان ادامه دهیم.

وی ضمن اشاره به این نکته که آثاری که ظلم در زندگی بشر پیدا می کند در روایات تعبیرهایی از آن داریم،گفت: در نهج البلاغه می خوانیم چه چیز باعث تغییر نعمت ها  شده و چه چیز باعث نزول عذاب میشود و امیرالمومنین (ع) می فرمایند: هیچ چیز موثرتر درتغییر نعمت های الهی و سلب نعمت ها و نزول بلاها، موثرتر از ظلم و ستم نیست. ظلم است که نعمت ها را بر باد می دهد و عذاب الهی را نازل می کند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: در دنیای امروز شاید بیشترین سرمایه در مسیر ساختن سلاح های مخرب و بسیار خطرناک استفاده می شود. اگر این سرمایه در مسیر ساختن سلاح ها به کار می گیرد و اینها سبب به وجود آمدن خرابی می شود.

وی ادامه داد: اگر ظلم و ستمی نباشد تمام این امکانات در مسیرعمران و آبادی دنیا مصرف می شود و دنیای آباد و امنی خواهیم داشت، اما نعمت الهی بر اثر ظلم تغییر و تبدیل به وسایل ویرانگر و دنیا را ویران می کند و انسان از آبادی و آرامش محروم می ماند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در حدیثی امام علی (ع) به فرزندش امام حسین (ع) چنین توصیه می کند: خواه غنی یا فقیر باشی، تقوا را فراموش نکن. نسبت به دوست و دشمن، درباره همه عدالت کن.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارنامه جنگی اسلام را نگاه کنیم، کارنامه بسیار انسانی و قابل ملاحظه است و درباره دشمن عدالت دارد اما کارنامه امروز دنیای متمدن کارنامه بسیار تاریک بوده که در موقعی دیگر اشاره خواهم کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین