عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
صالحی‌امیری خبر داد:
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از راه‌اندازی موزه «قرآن و کتابت» در ساختمان ۳۰ تیر کتابخانه ملی خبر داد و افزود: مقدمات قرارداد تجهیزات بسته شده و به‌زودی این ساختمان در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرد.

عقیق:سیدرضا صالحی‌ امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در گفت‌وگویی درباره برنامه کتابخانه ملی در رابطه با نسخ خطی به‌ویژه قرآن کریم گفت: تلاش می‌کنیم مخزن قرآن کتابخانه ملی را تقویت و از سراسر جهان نسخ قرآنی که وجود دارد را خریداری کنیم، به عنوان مثال قرآنی در آلمان کشف شده که ادعا می‌شود قدیمی‌ترین نسخه قرآن است و کاری که نسخه‌شناسان کتابخانه ملی انجام می‌دهند، شناسایی این نسخ است.

خروج نسخ خطی از شامات نگران‌کننده است

وی افزود: با توجه به شرایطی که در کشورهای منطقه وجود دارد، بخش زیادی از این نسخ از شامات خارج می‌شود و این نگران‌کننده است و بهترین فرصت برای ماست که این نسخ را تهیه و خریداری کنیم.

صالحی‌ امیری ادامه داد: ما در زمینه نسخ خطی دو کار انجام دادیم و دولت نیز همراهی کرده است، موافقت کلی را گرفته‌ایم که تبدیل به موافقت‌نامه عملی می‌شود و بودجه جدی برای آن در نظر گرفته شده که اولویت با نسخ خطی ایرانی و اسلامی است و نسخ خطی قرآن نیز در صدر این موضوع قرار دارد که اگر این اتفاق بیفتد، امسال کار جدی در حوزه نسخ خطی خواهیم داشت.

وقف، اهداء، امانت و خرید نسخ خطی

وی تصریح کرد: توصیه ما به مردم در رابطه با نسخ خطی چهار شکل است؛ وقف یکی از آنهاست که براساس نیت واقف انجام می‌شود، دوم اهداء است که در مخزن به صورت استاندارد نگهداری می‌شود؛ سوم امانت است که راحت‌ترین کار قابل انجام به شمار می‌آید، به این شکل که نسخه را تحویل گرفته و در قبال آن سند می‌دهیم که هر وقت صاحب نسخه آن را خواست، تحویل داده می‌شود. از سوی دیگر کارشناسی‌هایی درباره این نسخ اهدایی و زیبایی‌های خطوط و ... انجام می‌شود. روش چهارم نیز خرید است که براساس قیمت‌گذاری که انجام می‌شود، این کار صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه عنوان کرد: کتابخانه قدیم که ساختمان آن مربوط به سال 1316 است، همراه با موزه ملی ایران باستان افتتاح شده و در حال حاضر برای موزه قرآن و کتابت آماده‌سازی می‌شود که همه قرآن‌ها در دسترس مردم باشد تا به‌راحتی بتوانند بازدید کنند.

آماده‌سازی موزه کتابت و قرآن

صالحی‌امیری ادامه داد: مالکیت این ساختمان برای کتابخانه ملی است و طبقه بالای آن موزه علوم و در حال تخلیه است و اولین فرصتی که کار تخلیه انجام شود، موزه قرآن و کتابت راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: آماده‌سازی آن طولانی نیست و حتی مقدمات قرارداد تجهیزات هم بسته شده و به زودی این ساختمان (30 تیر) در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرد.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین