عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
آیت‌الله‌وحید خراسانی تشریح کرد:
مفسر قرآن کریم ضمن تشریح روند قبض روح اهل دنیا و آخرت گفت: کسی باید قرآن را تفسیر کند که عصمت دارد ولی اشتباهی که همه مرتکب شده‌اند اعتماد به تفاسیر نفوسی است.
عقیق:آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی امروز ششم خرداد ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم با اشاره به آیات سوره مبارکه یس درباره لحظات وقوع قیامت گفت: خداوند در این آیات بیان می‌دارد که همه بشریت در انتظار هستند تا آن صیحه آسمانی همه را در حالی که در حال تخاصم با همدیگر هستند در برگیرد و در این شرایط احدی نه توان وصیت و نه توان رجوع به اهل خود را دارد.
وی با اشاره به محتوای عمیق آیات مربوط به قیامت در این سوره افزود: این آیات باید توسط مفسران واقعی بیان شود. مفسر واقعی منحصرا حجت خداست که لسان الله و مبین کلاام الهی است.

این مفسر قرآن بیان کرد: اشتباهی که همه مرتکب شده‌اند اعتماد به تفاسیر نفوسی است در حالی که همه باید بدانند این کلام از مصدری صادر شده است که سبوح قدوس است و کسی می‌تواند آن را تفسیر کند که مبین این کلام باشد.

انحصار تفسیر به خاندان عصمت

آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: مفسر قرآن زید و عمرو نیست بلکه منحصرا باید کسی باشد که عصمت از خطا و هوا در او تضمین شده باشد آن وقت است که تفسیر بالنسبه به کلام خدا مورد اعتماد اهل نظر خواهد بود.
این مرجع تقلید بیان کرد: روایتی صحیح از امام صادق(ع) نقل شده است که حضرت بیان می‌دارد خداوند وقتی اهل زمین را می‌میراند به اندازه مدت خدمت اولین تا آخرین موجود این عالم زمان می‌گذرد و پس آز آن نوبت به مرگ اهل آسمان اول می‌رسد.
استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: امام صادق(ع) در ادامه می‌فرمایند که چند برابر این مدت نیز طول می‌کشد که اهل آسمان دنیا بمیرند و منظور از اهل سمای دنیا نیز در آیات قرآن بیان شده  که همان ستارگان و کهکشان‌ها هستند و پس از آن دیوان همه کواکب از سیارات و ستاره‌ها جمع می‌شود.
وی اظهار کرد: امام می‌فرمایند که پس از مدتی به اندازه اول خلقت تا مرگ آسمان اول که جز خدا از آن خبر ندارد نوبت به مرگ اهل اسمان دوم می‌رسد تا آنان نیز با یک فرمان قبض روح می‌شوند.
وحید خراسانی گفت: این امام همام(ع) آسمان به آسمان نحوه مرگ اهل آنها را شرح می‌دهند و بعد از اینکه مدت مرگ اهل زمین و آسمان اول و دوم گذشت نوبت به آسمان سوم می‌رسد که در بیان امام تا مرگ آسمان اهل هفتم ذکر و پس از آن نوبت به مرگ میکائیل می‌رسد.
این مرجع تقلید با اشاره به مقامات و کرامات میکائیل گفت: این حضرت فرشته‌ای از آسمان است که سرش از عرش بالاتر و قدمش از طبقه هفتم زمین پائین تر است و بعد از مرگ او، از اول خلقت تا مرگ اهل سماوات زمان می‌برد تا نوبت به مرگ جبرائیل می‌رسد و بعد از مرگ جبرائیل نیز جناب اسرافیل قبض روح می‌شود.

یادآور می‌شود، این بحث تفسیری در جلسه آینده درس تفسیر آیت‌الله‌العظمی وحید در مسجد اعظم ادامه خواهد یافت.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین