عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
دبير ستاد بزرگداشت امام خميني (ره) گفت: در روز ۱۴ خرداد افتتاح حرم مطهر امام را داريم كه با گامهاي استوار مردم سراسر ايران كه به تهران مي‌آيند انجام خواهد شد و وقتي اين گامها به جمعيت ميليوني تبديل شد با سخنراني مقام معظم رهبري همراه خواهد شد.
عقیق:به نقل از پرتال امام خميني (ره)، محمدعلي انصاري در نشست خبري دبير ستاد بزرگداشت امام خميني (ره) در خصوص تقارن ايام ارتحال امام (ره) با نيمه شعبان و ميلاد بابركت و سراسر نور حضرت بقيه الله «ارواحنا له الفداء» اظهار كرد: برگزاري همزمان اين دو مراسم چه در حرم مطهر امام (ره) و چه در كشور عزيزمان اسلامي مان منافاتي با يكديگر ندارد و شايد تقارن اين دو مناسبت باعث شود وجوه اشتراك و قرابت‌هاي مكتب سياسي و راه و انديشه امام (ره) و مكتب انتظار را بررسي كنيم و تطبيق دهيم.
وي افزود: وقتي بحث نيمه شعبان به ميان مي‌آيد در نگاه اول همه توجهات به مولود مباركي معطوف مي‌شود كه از نسل پيامبر عظيم الشأن اسلام و فرزند امام حسن عسكري (ع) و نرجس خاتون است و نام او مهدي است و همه ما او را همان نشانه‌ها و معيارهاي مورد اعتقاد خود مي‌شناسيم اما نگاه دوم نگاه به ابعاد وجودي اوست و اينكه اين مولود پاك بايد امام جامعه بشريت باشد.
انصاري در تبيين دوره‌هاي غيبت و ظهور يادآور شد: مقوله غيبت از مقوله غيب خداست و هر گونه نشان دادن، يادآوري ديدار، يادآوري زمان ظهور از جانب هر انساني مطرح شود بايد مورد تشكيك قرار گيرد. البته مي‌توان براساس يك سري از شواهد و قرائن دريافت كه چه كساني مقرب به امام زمان هستند اما اظهاراتي فراتر از اين از بيان هر كسي محكوم به ترديد است. لذا هيچ عالم بزرگ و عارف سالكي را پيدا نمي‌كنيد كه در طول دوران حيات خود مدعي ديدن امام زمان باشد. اين دوران دوران غيبت مطلق است ولي امامت در اين دوران ساري و جاري است.
دبير ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (ره) در خصوص دوران ظهور تصريح كرد: پرده دوم دوران ظهور است كه كاملاً با دوران غيبت تفاوت دارد. اما حقيقت و روح اين دو پرده يكي است. امام زمان در دوران غيبت همان چيزي را دنبال مي‌كنند كه در دنبال ظهور به دنبال آن هستند.
وي در تشريح رسالت امام زمان را در دوران غيبت و ظهور اظهار كرد: امام زمان چه در دوران غيبت و چه در دوران ظهور به دنبال آن است كه با ايمان، عمل صالح، راه حقيقت و توحيد را به انسان‌ها نشان دهد و جهان را از فساد، نابرابري ها، بي عدالتي ها، كفر و شرك و الحاد پاكسازي كند.
مسوول موسسه حفظ و نشر آثار امام خميني (ره) در ادامه فلسفه و معناي صحيح انتظار را تبيين كرد و افزود: درست است كه ما در جامعه انتظار نمي‌توانيم گام بلند اصلاحي برداريم و جلوي مفاسد افسار گسيخته زاييده دست بشر را بگيريم اما محكوم به سكوت، آرامش و در جا زدن نيستيم. محصول انتظار صرفاً شركت در دعاي ندبه و كف زدن و شادي نيست و به اين معنا نيست كه خود را كنار بكشيم و كاري به سياست، اجتماع، فرهنگ، مبارزه با ظلم و بي عدالتي نداشته باشيم.
وي افزود: كار امام زمان (عج) كاري دشوار است؛ كاري كه همه پيامبران و امامان به خاطر آن مبعوث شدند اما به علت دشواري موفق به تحقق كامل آن نشدند. امام زمان مي‌خواهد هنمه ستمگري‌ها را خاتمه دهد، مطالبات جهاني را اعم از مسلمان و غير مسلمان بگيرد، عدالت و وراثت را اجرا كند و مردم را در مسير آزادي قرار دهد تا مردم وارث ارزش‌ها و سرزمين‌ها و بزرگي‌ها شوند.
انصاري ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي با داشتن رهبري همانند امام و ملتي مثل ملت ايران پنجاه سال است براي عدالت فرياد مي‌زند.
انصاري با اشاره به اهميت مساله عدالت در مكتب امام افزود: براي عدالت شهيد داده ايم، براي عدالت شكنجه‌ها ديده شده است. براي عدالت بر ما جنگها تحميل شده است. امام براي عدالت خون دلها خورده است ولي تا رسيدن به عدالت در اين كشور، فاصله زيادي داريم.
وي با بيان اين‌كه قرار نيست امام زمان تنها در جمهوري اسلامي نهضت عدالت را برپا كند افزود: امام زمان، اين پيشوا بايد جاي جايي جهان را از عدل و قسط پر كند. او با تجربه بيش از هزار سال غيبت اين كاررا خواهد كرد. غيبتي در طول آن بر همه اجزاي بشريت، و همه رفتارهاي آنها در طول اين بيش از هزار سال آگاهي مطلق دارد. اينكه مي‌داند مطالبات و خواسته‌هاي مردم چيست. كار امام زمان سخت است بدون مدد الهي امكان ندارد كار امام زمان پيش برود. مدد و كمك الهي ياور امام زمان است. ولي امام زما نبا سختي و موجود مشكلات با تربيت انسانهاي شايسته و مديران لايق همان صالحاني كه بايد وارث زمين شوند اصلاح گري كند.
انصاري با اشاره به قرابت‌هاي مكتب سياسي امام با انتظار افزود: اگر بخواهيم بين مكتب‌ها قرابتي ايجاد كنيم بين مكتب سياسي امام و مكتب انتظار داراي قرابت زيادي هستند. ما امروز نقشه راه داريم. حتي اگر بگوييم همه جوامع بشري و اسلامي نقشه راه ندارند حداقل ما نقشه راهي داريم كه آن مكتب امام خميني است؛ مكتب امام يعني راه و رسم انتظاري بودن و راه و رسم درك حضور را داشتن.
دبير ستاد بزرگداشت امام خميني (س) ادامه داد: مكتب امام خيلي پيچيده نيست و برخي مي‌خواهند راه و مكتب و آرمان امام را سخت و پيچيده و غير قابل فهم و درك معرفي كنند. درست است كه امام فيلسوف، فقيه و سياست مدار بود اما امام در اصول خود و در شاهراهي كه مي‌بايست بشريت را در آن راه قرار دهد سه چهار اصل اساسي دارد.
وي با اشاره به اصول اساسي امام خميني اصل رهايي انسان را اولين اصل از اصول امام ناميد و افزود: اصل رهايي انسان از قيد خودخواهي ها، تملق ها، كفر و مظاهر شرك يكي از مهمترين اصول امام بود. اصل ورود به شهري كه امام مجسم كرده بود ورود مومنيني بودند كه اولا با شيطان درون خود مبارزه مي‌كنند چرا كه شيطان اول از خود انسان شروع مي‌كند و دوم با شيطانهاي بيروني استكبار كفر و ظلم و ستم سازي‌ها مي‌جنگند. دومين اصل مكتب امام اين بود كه او مبارزه با ظلم را آشكار كرد. سوم اينكه امام مي‌گويد جامعه بايد حق مدار باشد. ديگر برا ما لازم نبود كه مصداق ظالم و مظلوم را مشخص كنيم. ظالم و مظلوم مصداق هايي دارد كه در چهره هر انسان ديده مي‌شود. نكته ديگري كه جامعه ما در درونش به آن نياز دارد اين است كه جامعه حق مدار باشد. حق مدار بودن يعني پاسخ به به سياست بازي ها، جناح بندي‌هاي مخرب، پاسخ به همه رقابت‌هاي غير معقول در جامعه اسلامي؛ وقتي جامعه اي حق مدار شد پشت كسي كه حق مي‌گويد خواهد ايستاد و هر كسي از باطل دفاع كرد در مقابل او مي‌ايستد.
انصاري با اشاره به صبر و شكيبايي به عنوان آخرين پيام امام براي رسيدن به دوران ظهور افزود: جامعه براي رسيدن به تعالي بايد صبور و شكيبا باشد. اين صبر و شكيبايي بدون اتحاد مردم ممكن نمي‌شود. همان مقاومتي كه امام بارها به عظمت و بزرگي ياد كرده است. جامعه بايد براي حل مشكلات براي هموار شدن راه عزت ورسيدن به تعالي و مبارزه با ظلم بايد صبور و شكيبا باشد. و اين مهم بدون متحد شدن جامعه امكان پذير نيست.
دبير ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (ره) با تاكيد بر اهميت مساله وحدت بين مسلمين از ديدگاه امام خميني تصريح كرد: اگر هزار بار مصاحبه و سخنراني كنم مي‌گويم هيچ چيزي و هيچ عنصري به اندازه اتحاد مورد تاكيد امام نبوده و نخواهد بود. شكسته باد دست تفرقه اندازان، بريده باد زبان كساني كه مي‌خواهند در جامعه اسلامي تفرقه ايجاد كنند. بريده باد پشت زباني كه پشت سر آن چه خونها كه ريخته مي‌شود. چه جسدهايي كه سوزانده نمي‌شود. چه انسانهايي كه بنام دين با دار آويخته نمي‌شوند و شكسته باد قلم و دست و كسي كه تفرقه اندازي ميكند. جامعه ما امروز چه در صحنه‌هاي داخلي و چه در صحنه‌هاي خارجي به وحدت نياز دارد.
انصاري با اشاره به مراسم بزرگداشت امام خميني (ره) در ۱۴ خرداد افزود: مراسم امسال را با دو هدف پيش خواهيم برد؛ اول اين‌كه امام محوريت وحدت است و ولايت فقيه محور وحدت است؛ جامعه اگر بخواهد به پيش رود بايد حول اين محور حركت كند. دوم اين‌كه بايد از اين وحدت بايد به گونه اي بهره برداري كنيم كه در عرصه‌هاي مختلف نيازمند به آن هستيم. پيام ما در ۱۴خرداد علاوه بر وحدت و همدلي اين است كه ما يك دل و يك زبان حامي كساني هستيم كه در ميدان مبارزه ديپلماسي با تمام ابرقدرت‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند. اگر كسي، شيعه اي و طرفدار امامي در ذهن و فكرش اينگونه جاري باشد كه سربازان ديپلماسي بر سر ميز مذاكره جز جنگ با كفر كار ديگري دارند سخت در اشتباهند. بايد اين سربازان نام آوري كه ملت به آنها افتخار مي‌كند را پشتيباني كنيم.
وي ادامه داد: مراسم امسال بزرگداشت از شب ۱۴ خرداد با سخنراني دكتر حسن روحاني، رييس جمهور در شبستان صحن شهداي حرم و بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز خواهد شد. مراسم اصلي روز ۱۴ خرداد كه روز ميثاق با امام و بيعت با ولايت و رهبري ناميده شده است از صبح در صحن اصلي برگزار خواهد شد. در روز ۱۴ خرداد افتتاح حرم مطهر امام را داريم كه در درجه اول به دست مردم و با گامهاي استوار مردم سراسر ميهمن اسلامي كه به تهران مي‌آيند انجام خواهد شد. ساعت ۶ صبح آغاز افتتاح حرم امام است و وقتي اين گامها به جمعيت ميليوني تبديل شد با سخنراني مقام معظم رهبري همراه خواهد شد. قبل از آن مراسم قرائت قرآن و سخنراني يادگار امام، آيت الله حاج سيد حسن خميني انجام خواهد گرفت. همچنين در اين مراسم صدها تن از ميهمانان، اقليت‌هاي ديني و خبرنگاران داخلي و خارجي حضور خواهند داشت.
انصاري در ادامه اين نشست رسانه‌‌اي با بيان اين‌كه درباره بحث حرم اين اطمينان و اين وعده را به رسانه‌ها مي‌دهم كه كامل صحبت كنم چرا كه حرم امام يك دوره ۲۵ ساله را براي آماده سازي خود پشت سر گذاشته است، اظهار كرد: ۲۵ سال است كه بنده غير از مسئوليتي كه در مؤسسه دارم، مسئوليت ساخت حرم امام (س) را نيز دارم اما احساسي كه در مقابل ساخت حرم امام داشتم در برابر تمامي مسئوليت هايي كه در زندگي داشته ام سنگين‌تر بود.
وي تصريح كرد: همواره دو تصور از آغاز حرم پيش روي ما بود، يك تصور اين بود كه امام ساده زيست بودند، در جماران زندگي مي‌كردند، خانه شان در جماران خانه اي ساده بودو هيچ جاي زندگي امام پر زرق و برق نبوده است. خانه امام در نجف خانه اي ۶۰ متري بود. در اين تصور زهد و دنياگريزي امام مدنظر قرار مي‌گيرد.
دبير ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره) ادامه داد: تصور دوم اينگونه است كه حرم امام با زندگي شخصي ايشان متفاوت است. در نگاه نخست به ما مي‌گفتند حرم امام، خانه و فرش زيرپاي مردم نيست. بايد بگوييم حرم امام يعني خانه تكريم و تعظيم مردم؛ آيا اين سخن را من و يادگاران امام ابداع كرديم؟ اينكه من يك روز موظف به ساخت حرم شدم با اين نگاه اين كار را انجام دادم كه اينجا خانه مردم است همانطور كه خانه خدا خانه مردم است.
وي ادامه داد: ما مي‌توانستيم بگوييم اي مردم شما هيچ كدام از امكانات رفاهي از قبيل آب آشاميدني و امكانات استراحت را نمي‌خواهيد چون امام ساده زيست بود اما واقعيتي كه مردم در طي اين ۲۵ سال از من خواستند، چيز ديگري بود. در طي اين ۲۵ سال هيچ گاه خودم را از نظر امكاناتي كه وجود دارد راضي نكردم.
دبير ستاد بزرگداشت امام خميني (س) تصريح كرد: از همان روز نخست كه حرم برپا شد ستادي را براي رفع نيازهاي مردم به صورت صحرايي ايجاد كرديم.
وي افزود: ۵۰ سال قبل مردم به مكه و مدينه مي‌رفتند و باز مي‌گشتند و مي‌گفتند از لحاظ قرب معنوي همه چيز در آنجا مهيا بود اما از نظر امكانات شرايط سختي در آنجا وجود داشت. انقلاب پيروز شد اما همان شرايط موجود بود و ما بالاي منبرها و پشت تريبون‌ها اعلام مي‌كرديم آل سعود اين توانايي را ندارد كه امكانات براي زائران فراهم كند و اين صحبت‌ها ادامه داشت تا زماني كه سعودي‌ها متوجه اين موضوع شدند كه اگر بخواهند خود را به عنوان رهبر مذهبي مطرح كنند بايد از سرمايه‌هاي كشور خودشان براي مردم هزينه كنند و اينگونه شد كه به دري امكانات را افزايش دادند كه حتي در مني براي انجام اعمال در يك روز، به اندازه يك سال امكانات ايجاد كردند.
انصاري تصريح كرد: از كارهاي هنري كه در طول تاريخ انقلاب اسلامي انجام شده و مي‌توانيم به آن افتخار كنيم ساخت حرم امام بوده است. همچنين در كنار حرم حضرت امام (س) موزه اي برپا كرده ايم كه انشاالله طي ۵، ۶ ماه آينده به بهره برداري مي‌رسد. در اين موضوع هنرهاي اسلامي را آموزش مي‌دهيم.
وي ادامه داد: هنوز هم تا رسيدن به حرم امام فاصله داريم. حرم را به نحوي ساخته ايم كه با توجه به اينكه كشورمان در منطهق اي زلزله خيز قرار دارد، به اميد خدا تا ۵۰۰ سال عمر كند. با توجه به شرايط كشورمان به سادگي نمي‌توانيم يك بناي كاه گلي بسازيم كه با كوچكترين اتفاقي فرو بريزد.
مسوول موسسه حفظ و نشر آثار امام خميني (ره) خاطرنشان كرد: پاي فعاليتي كه براي ساخت حرم امام انجام داده ايم مي‌ايستم؛ البته از تمامي نظرات، انتقادات و به اشتراك گذاشتن طرح‌ها در دانشگاه‌ها استقبال مي‌كنيم اما اينكه فردي بگويد چون امام ساده زيست بودند پس نيازي به حرم ندارند را نمي‌پذيريم چرا كه شايد آن فرد دوست نداشته باشد مردم در شرايطي مانند شب‌هاي تابستان در كنار امام استراحت كنند.
وي افزود: تا امروز حداقل‌ها تامين شده است و شهر آفتاب در كنار حرم حضرت امام (س) به عنوان يك شهر مذهبي درخور نظام اسلامي بايد ساخته شود تا بتوانيم آنچه را كه در شان حضرت امام است را محقق كنيم.
انصاري سپس با تشريح برنامه‌هاي كميته‌هاي مختلف ستاد گفت: در بخش ستاد خارجي متجاوز از ۴۰۰ نفر مهمان خارجي از كشورهاي مختلف اروپا، آسياي ميانه و كشورهاي اسلامي داريم. همچنين مهمانان ويژه اي داريم كه به صورت كاروان‌هاي مردمي از كشورهاي هم جوار مي‌آيند­­­­. اين مهمانان از هشتم خرداد به كشورها ما عزيمت مي‌كنند و در برنامه‌هاي مخلتف از جمله ديدار با رياست محترم كشور و يادگارحضرت امام حضور خواهند داشت. در ۱۴ خرداد نيز براي افتتاح حرم امام به عنوان نماينده ملت‌هاي هوادار امام و همچنين مستعمين سخنان رهبر فرزانه انقلاب حاضر خواهند بود.
وي با بيان اينكه درحوزه دانشگاه‌ها درحرم مطهر و حسينيه جماران برنامه ويژه اي خواهيم داشت، ادامه داد: كميته نيروهاي مسلح نيز براي بازديد از بيت امام در خمين مراسم خاصي دارند كه كاروانهاي زيارتي و ورزشي و احترام نيروهاي نظامي به حضرت امام از جمله برنامه‌هاي آن هاست.
دبير ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني در ادامه، با بيان اينكه بخش ديگري از برنامه هايمان برنامه اقليت هاست، افزود: افتخار ما اين است در كشوري زندگي مي‌كنيم كه اقليت‌هاي ديني هم سوي با نظام، امام و رهبري نظام هستند. در اين ۲۵ سال بدون استثنا در همه مراسم شركت فعال داشته اند و در ۱۴ خرداد به مراسم ما عزيمت خواهند كرد.
انصاري در خصوص پذيرايي از مهمانهاي شهرستانها و استانها، گفت: با توجه به سه روز تعطيلي كه در پيش روست، جمعيتي بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر به حرم خواهند آمد كه برنامه ريزي‌ها توسط نيروهاي بسيج، استانداران و فرمانداران سراسر كشور انجام شده است و وسايل پذيرايي و انتقال آماده است و اين جمعيت جدا از جمعيتي است كه به صورت خودجوش خاصه مردم تهران در مراسم شركت خواهند كرد.
وي يادآور شد: ازطرف مقام محترم رياست جمهور، آقاي رحماني فضلي به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد حضرت امام منصوب شده اند كه با همت و مسئوليت ايشان، كار پشتيباني و امنيت در حال پيگيري است.
انصاري گفت: شهرداري تهران در مراسم بزرگداشت امام حضور بسيار و فعال و گسترده اي دار كه. در سطح تهران در پهنه حرم و در ميداني به وسعت ۵۱۰ كيلومتر با امكاناتي چون ايستگاه‌هاي صلواتي و امكانات نظافتي در خدمت مردم است.
وي با بيان اين‌كه برنامه هايي در ارتباط با يادگار امام در حسينيه جماران و حرم خواهيم داشت، يادآور شد: روز پنج شنبه نيز يادگار امام حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در استان گلستان شهر گرگان برنامه‌هاي مختلفي با اقشار مختلف مردم دارند.
دبير ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني (س) در پايان گفت: اميدواريم ملت ايران از بيت امام و يادگار امام همان گونه كه تا به حال تكريم و تعظيم شده است بعد از اين هم قدردان اين دودمان پاك و مطهري باشند كه بي هيچ گونه ادعا و مطالبه از مردم در خدمت نظام، مردم و آرمان‌هاي بلند امام هستند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین