عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
ریا عملی نکوهش شده در اسلام است که از راه‎های مختلفی همچون کردار و رفتار نمود پیدا می‎کند.
عقیق: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‎فرمایند: "عملی را که ذره‎ای ریا در آن باشد خدا نمی‎پذیرد" و این حدیث گویای بی‎اعتباری ریا در نزد پروردگار است.
ریاکار با ریا می‎کوشد تا مردم از اعمال نیک او آگاه شوند و درباره او گمان خیر و نیک برند. بنابراین همواره یا کارهایش را به نیت خوشنامی انجام می‎دهد یا این که افزون به رضایت خدا، خوشنامی را نیز در کارش شرکت می‎دهد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این باره گفت: "ریا" ریشه در دوشخصیتی بودن فرد ریاکار دارد.
حجت‎الاسلام والمسلمین مستأجران افزود: "ریا" انجام عمل برای خودنمایی بوده و به معنای تظاهر و ظاهرسازی است.
وی بیان کرد: ریاکاری به معنای این است که شخص کاری را با انگیزه جلب توجه مردم انجام دهد، فرد ریاکار سعی می‌کند با ارائه کارهای نیک خود، مقام و منزلتی در دل مردم پیدا کند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های لرستان اضافه کرد: ریا ریشه در دورویی و نفاق داشته و ریاکاری نشان از دوشخصیتی بودن فرد است؛ ریا اختصاص به اعمال عبادی نداشته و شامل دیگر افعال نیز می‎شود.
مستأجران یادآور شد: شخص ریاکار سعی می‎کند در هر جامعه‎ای خود را به رنگ گروه موردنظر درآورده و از این طریق جلب توجه کند.
وی تصریح کرد: انسان ریاکار حال خوشی در جمع دارد و هنگام تنهایی از کار خود احساس رضایت نمی‎کند چراکه دوست دارد در برابر دیگران تظاهر به خوبی کند.
مستاجران گفت: خداوند هر گاه از ریا سخن به میان آورده آن را عملی زشت، ممنوع و حرام دانسته و به همین خاطر باید مواظب اعمال و رفتارمان باشیم.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین