عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
موسی رضایی:
ذاکر اهل بیت (ع) با اشاره به لزوم دقت مداحان در رفتار، سخنان و سبک زندگی‌شان گفت: مداحان زیر ذره‌بین نگاه جوانان هستند.

عقیق: موسی رضایی، ذاکر اهل بیت(ع) در گفت و گویی با اشاره به زیر ذره‌بین بودن رفتارهای مداحان از سوی جوانان گفت: مداحان باید دقت داشته باشند که حتی مدل مو، ظاهر و لباس‌‌ پوشیدن‌شان مورد الگوبرداری جوانان قرار می‌گیرد و در روش زندگی، نوع بیان و رفتار خود همواره به یاد داشته باشند که نماینده دستگاه امام حسین (ع) هستند.

وی با اشاره به سیر پیش‌برنده مداحی از گذشته تاکنون خاطرنشان کرد: تحولات مداحی سیری صعودی داشته و امروزه در هر کوچه و برزنی دستگاه روضه‌خوانی امام حسین (ع) برپاست و با توجه به بالا و پایین‌شدن این مسیر که خود طبیعی است خیلی از کسانی که جذب هیئت‌ها شده‌اند به خاطر تنوع در سبک‌ها بوده است.

 

وی با اشاره به تأکیدات اساتید مداحی مبنی بر خارج‌نشدن از چهارچوب‌های مداحی تصریح کرد: اینکه بزرگان مداحی و علما بخصوص مقام معظم رهبری تأکید بر بهره‌مندی از سبک‌های سنتی دارند این‌طور نبوده که مداحان از الحان حاج کاظم که یکی از مداحان قدیمی است، تقلید نمایند و استنباط من از این سخن ایجاد نوآوری در چهارچوب سنت اصیل مداحی است. همچنین مجید سیب‌سرخی به عنوان استاد مداحی من همیشه تأکید داشت چهارچوب مداحی را حفظ کنم بعد اگر در قسمت شور مداحی از آهنگ‌ها و سبک جدید استفاده کردم، مانعی ندارد که البته نباید از سبکی بهره برد که در شأن اهل بیت (ع) نیست و آن را زیر سوال می‌برد.

رضایی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از علوم و فنون جدید مداحی تصریح کرد: قطعا مداحان باید از سبک‌ها و علوم جدید در مداحی بهره‌مند باشند تا حرفی برای گفتن داشته و از صحنه مداحی کنار گذاشته نشوند و همواره به‌روز بوده و توجه داشته باشند که امروزه با پیشرفت‌های علمی دسترسی به اشعار جدید و بدیع بسیار آسان‌تر از گذشته بوده و با جست‌وجویی از اینترنت می‌توان از اشعار قدیمی و حتی جدید پیرامون موضوعات مختلف در مداحی به دست آورد.

 

وی با اشاره به بکارگیری آهنگ‌های سبک در مداحی از سوی برخی از ذاکران اهل بیت خاطرنشان کرد: برخی از مداحان آهنگ‌های تلویزیونی را به سبک‌های خود راه می‌دهد که شکل خوبی ندارد که گاهی خواسته یا ناخواسته شأن اهل بیت (ع) را زیر سوال می‌برند حتی ممکن است در آن دنیا مورد سوال و جواب قرار گیرند.

رضایی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از این اقدام از سوی مداحان تصریح کرد: برای جلوگیری از نفوذ آهنگ‌های سبک به مداحی اساتید فن با همفکری راهکاری جایگزین نمایند همچون بچه‌ای که بستنی‌خوردن برایش ضرر دارد می‌توان با دادن یک شکلات و گرفتن یک بستنی از مریض‌ترشدن آن جلوگیری کرد از سیاست تقبیح و دفع مداحان استفاده نکند تا در عین نگاه‌داشتن مداحان جوان در دستگاه اهل بیت (ع) از ضرر اینچنینی جلوگیری نماید.

وی عنوان کرد: بحمدالله مخاطب اکثر منبرهای مداحی جوان هستند که با توجه به منویات مقام معظم رهبری بر توجه به این قشر و سخنان امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر زنده‌بودن اسلام با عزاداری‌های سیدالشهدا دشمن این نقطه را شناخته و مورد هدف قرار داده است. بعضا جوانان با افکار انحرافی چون اشک بر امام حسین (ع) ضامن اجرانکردن دستورات واجب دین مثل نمازخواندن است که از سوی دشمنان طراحی شده، مواجه می‌شویم.

 

رضایی با اشاره به سبک‌های مداحی حال حاضر که در جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر گلی یک بویی دارد برای مثال سبک استاد محمود کریمی سرشار از الحان بدیع و نو بوده و سبک استاد منصور ارضی فضای عرفانی خاصی القا می‌کند.

وی با اشاره به ناکارآمدی کلاس‌های آموزش مداحی در تربیت ذاکران اهل بیت (ع) تصریح کرد: خروجی اغلب این کلاس‌ها بسیار ناچیز بوده که البته برخی از اساتید مثل محمود کریمی با ارایه مطالب زیرساختی از آهنگ‌ها و الحان موسیقی کلاس آموزش مداحی جذابی را برپا کرده بودند و مداحان خوبی از این مطالب بهره‌مند می‌شدند ولی به نظر من مداحی یک عنایت الهی بوده که انسان توفیق کار در دستگاه اهل بیت (ع) را پیدا می‌کند البته در این حوزه ارتباط استاد و شاگردی به چشم نمی‌خورد و افراد سمعا و طاعتا خود را در اختیار استاد مداحی نمی‌گذارند.

 

وی عنوان کرد: یکی از عوامل پیشرفت خودم را در گوش‌دادن به سخنان اساتید مداحی می‌دانم که استاد مجید سیب‌سرخی درس‌های بسیاری به من دادند و ایشان می‌گفتند که خود با بهره‌گیری از رهنمودهای استاد حسن گودرزی رشد کرده تا جایی که در برخی از محافل به جای ایشان به اجرای برنامه می‌پرداخت مردم فکر می‌کردند ایشان فرزند استاد حسن گودرزی است و همین امر موجب شد که مجید سیب‌سرخی به درجات رفیع مداحی دست یابد.

رضایی با بیان این مطلب که بزرگان فن مداحی از دادن تریبون به مداحان جوان خودداری نمی‌کنند، اظهار کرد: اغلب اساتید مداحی مثل منصور ارضی، سازگار و بزرگان دیگر اگر توانایی رشد را در کسی مشاهده کنند مجال خواندن می‌دهند ولی باید به این بزرگان حق داد که هیئت‌شان به عنوان یک تریبون نمی‌شود فرصت خواندن به همه افراد را داد.


منبع: شبستان

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
0
0
موسى رضايى كيه ديگه؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
www.aalekasa.ir
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین