عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۶
آیت الله جوادی گفت:نورانیت عقل با ارزوها و امیال طولانی از بین می رود. وجود مبارک امام موسی کاظم (ع) در توصیه های خود به هشام، انسان را دارای نیروی بینش و نیروی حرکت می دانند.
عقیق: آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود،به تبیین برخی از بیانات نورانی حضرت امام موسی کاظم(ع) همام (ع) پرداخت.
آیت الله جوادی آملی در ضمن رد دیدگاه های مادی گرایانه که زندگی را محصور در همین دنیا تلقی می کنند، اظهار داشت: انبیا و امامان(ع)، هادی زندگی و سلوک انسان هست و به بهترین شکل رابطه خدا، انسان، و جهان را ترسیم نموده اند. تبین امامان(ع) از جهان به گونه ای است که جهان مرآت و آیینه حق است. بدین نحو که با مشاهده صورتِ جهانِ خلقت، صاحب صورت، که همان خدای تبارک و تعالی است را مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه نورانیت عقل با ارزوها و امیال طولانی از بین می رود، بیان داشت: وجود مبارک امام موسی کاظم(ع) در توصیه های خود به هشام، انسان را دارای نیروی بینش و نیروی حرکت می دانند. یعنی شخص سالک هم چراغِ راه، و هم خودِ راه را در درون خود می یابد. در درون انسان برای هدایت، نوری وجود دارد که باید تلاش کند این نور خاموش نگردد. نورانیت عقل توسط آرزوهای طولانی دچار تاریکی می گردد، که باید از این مسئله پرهیز نمود.
وی ادامه داد: امام موسی کاظم(ع) به هشام توصیه می کنند که برای رسیدن به سعادت از حرف های بیهوده بپرهیزد، و همیشه حرف های خوب بزند. اگر کسی تقوا نداشته باشد و سیر و سلوک نکند در واقع تماشاگر است و باید از تماشاگر بودن پرهیز نمود.
این مفسر برجسته تلاش برای کسب فضیلت و داشتن اخلاق حسنه را جهاد اوسط دانست و افزود: غرض از جهاد اوسط کسب ملکه عدالت و خوبی است. اما جهاد اکبر، نزاع بین عقل و عشق است. در این نزاع عقل به دنبال مفاهیم است و قلب به دنبال مشاهده معلوم. باید با تلاش مفاهیم را کنار زد و به اصل، که همان معلوم است، دست یافت.
آیت الله جوادی با بیان این که عالمان، باید به علم خود عمل کنند، خاطر نشان کرد: علم به تنهایی، فقط یک مفهوم است. از مفهوم هم کاری برنمی آید. لذا عالمانی را می بینیم که علم دارند اما عاری از عمل هست.
وی در فراز پایانی سخنرانی خود حملات نظامی آل سعود به یمن را محکوم کرد و گفت: این کارهای آل سعود در اثر بی عقلی و خاموش شدن نور عقل است. اگر مسئولین عربستان نصیحت پذیرند باید بدانند که این کارها فایده ای جز نابودی خودشان ندارد. برخی از کشورها از بی خردی گروهی که معارف اهل بیت را نمی شناسند، استفاده می کنند و کشورهای مسلمان را به جان هم می اندازند.


منبع:جهان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین