عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
انسان در پشیمانی یا خرسندی از امور زندگی نقش اول را ایفا می کند، این خود او است که می تواند با اقداماتی آسان باب پشیمانی را بسته یا آن را به سرنوشت خود تبدیل کند.
عقیق:به تاخیر انداختنِ امور و کارها در آموزه های دینی ما بشدت نهی شده و پشیمانی ثمره آن معرفی می شود، از این رو روایات معصومان (ع) نیز به کرات در این باره توصیه و سفارش دارند.
پيامبر اکرم (ص) می فرمایند: «اى اباذر! از تأخير در عمل بپرهيز، كه امروز از آن تو است و از فردا خبر ندارى. اگر فردايى داشتى، در آن فردا چنان باش كه در امروز، و اگر فردايى نداشتى، براى كوتاهى كردن امروز پشيمان نخواهى شد.
اى اباذر! در بامداد اميدى به رسيدن شام مدار، و در شام اميدى به رسيدن بامداد. و بكوش تا از تندرستيت پيش از بيمارى، و از زندگيت پيش از مرگ بهره‏گيرى، زيرا نمى‏دانى كه نام تو در فردا چيست (زنده يا مرده؟).»
امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «بدانيد كه روزها سه است: روزى كه گذشت و اميدى به بازگشت آن ندارى، و روزى كه مانده و هم اكنون در آنى، و روزى كه مى‏آيد و اطمينان به آمدن آن نيست. ديروز پند است، و امروز غنيمت، و از فردا خبر ندارى كه از آن كيست ... امروز امانتدارى است كه هر چه به او بسپارى (و هر كارى در آن انجام دهى) به تو باز خواهد گرداند.»
امام صادق (ع) نیز از اميرالمؤمنين (ع) نقل می کنند: «مبادا كه براى پرداختن به عمل، امروز و فردا كنيد؛ هر وقت امكان برايتان پيدا شد، به كار برخيزيد.»
همچنین، امام على (ع) می فرمایند: «آدمى در ميان دو ساعت (ساعتى گذشته و ساعتى نيامده)، جاى دارد (پس بايد هر لحظه را غنيمت داند).»
و نیز امام كاظم (ع) فرموده اند: «اى هشام! بر طاعت خدا صبور باش، و از نافرمانى او خوددارى كن، كه دنيا يك ساعت است، زيرا از گذشته آن اكنون نه شادي دارى و نه غمى، و از آينده آن آگاه نيستى كه چه خواهد شد؛ پس بر اين ساعتى كه در آنى صبور باش (و در آن بكوش)، چونان كه گويى وقت خوشى و شادى تو است.»

پی نوشت ها:
مكارم الاخلاق
تحف العقول
بحارالانوار
الحیاه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین