عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
اثر قیم و پرقیمت فضیلت‌های سه ماه (رجب، شعبان و رمضان) با نام عربی «قصائل الأشهر الثلاثة»، یکی از آثار ماندگار و جاوید عالم شهیر، محدث جلیل القدر و فقیه پرآوازه جهان تشیع محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، معروف به شیخ صدوق(ره) است .
عقیق:از جمله آثار گرانسنگ شیخ صدوق(ره) کتاب پر ارج قصائل الأشهر الثلاثة است که توسط یکی از مترجمین فاضل، جناب آقای سید مجتبی موسوی زنجان رودی، با قلمی روان و در خور ستایش، به پارسی ترجمه و برگردان شده است.
این محدث عالی مقام، خالق و پدید آورنده‌ی سیصد اثر کم نظیر در زمینه‌های متفاوت: تفسیری، فقهی، حدیثی و رجالی، کلامی، تاریخی،  اخلاقی، ادعیه و زیارات می‌باشند که با کمال تاسف، غالب آنها که از گنجینه ما و صدف‌های کمیاب بودند، دچار حوادث نامهربان روزگار گردیده و از مدار افاده و استفاده بیرون شده و از میان رفته‌اند.
کتاب‌های توحید، ثواب الأعمال، علل الشرایع، عیون اخبار الرضا(ع)، من لایحضره الفقیه و ... از یادگاران بی مانند شیخ صدوق (ره) هستند که خوشبختانه از گردونه و گزند حوادث به دور مانده و امروزه متون عربی، یا ترجمه آنها در تیراژهای پرشماری، پیوسته و نو به نو، جهت بهره‌مندی فقیهان، محدثان، محققان و اندیشوران دینی و مذهبی، با استقبال پرشور و کم مانند به بازار و تالار نشر و انتشار، حضور می‌یابند.
 البته پوشیده نماند که این ترجمه حاوی چند تذکار مترجم است و آنها عبارتند از:
1 ـ حذف و محو تعمدی سلسله‌ی اسناد احادیث در ترجمه به جهت عدم نیاز پارسی زبانان به آنها.
2 ـ نشان و شماره ‌گذاری مطابقی ترجمه احادیث با متون عربی جهت سهولت در کار پژوهندگان در تطبیق تراجم احادیث  با متون عربی.
3 ـ حذف عمدی متون عربی احادیث در ترجمه به علت عدم نیاز به آنها در ترجمه.
این اثر ارجمند، پس از بررسی و ملاحظات لازم، در قطع رقعی برای نخستین بار توسط دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به زیور و خامه‌ی طبع آراسته و تقدیم علاقه‌مندان معارف اسلامی گردیده است.  
این کتاب در قطع: رقعی و128 صفحه  توسط سید مجتبی موسوی زنجان رودی ازسوی دفتر انتشارات اسلامی چاپ وروانه بازار نشرشد .


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین