عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
در نشست "دعا و آرامش در کلام امام علی(ع)" بیان شد
"دعا، آرامش در کلام امام علی(ع)" با حضور دانش پژوهان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی و به همت معاونت پژوهش این مجتمع آموزشی برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف در این نشست که در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت با سعادت مولی الموحدین امام علی(ع) تصریح کرد: با توجه به سبک زندگی‌های کنونی و مشکلات به وجود آمده، آرامش همچون گمشده‌ای نهفته است.

دعا کلید طلایی دست یابی به آرامش
رئیس مؤسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی با تأکید بر این که بر اساس آیات و روایات اسلامی، ذکر کلید طلایی دست یابی به آرامش است،  ابراز داشت: باید ذکر را به عنوان موضوعی گسترده تر از الفاظ و واژه‌های زبانی مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان این که تکرار کلمات و تسبیح، ابزاری برای ذکر هستند، یادآور شد: ذکر اثری تحول آفرین در وجود آدمی دارد و تمام پیامبران و آموزه‌های دینی، برای تذکر به تأمل در نهان وجودی در اختیار انسان قرار گرفته است. به عبارتی دیگر ذکر با هدف یادآوری حقایق درونی انسان پیگیری می‌شود.
حجت الاسلام مظاهری سیف در ادامه با اشاره به فراز هایی از نهج البلاغه اذعان داشت: خداوند متعال ذکر را برای شناخت و روشن شدن دل قرار داده است. ذکر ضمن لایه زدایی از قلب آدمی، کینه‌ها، کدورت‌ها  و گناهان را از میان برده و نقش پاک سازی برای قلب انسان ایفا می‌کند. در این صورت انسان به منبع انوار درونی خود پی‌خواهد برد.
وی با اشاره به این که با ذکر و دعا، گوش انسان نسبت به حقایق عالم شنواتر خواهد شد، اظهار داشت: ذکر با برچیدن پرده‌های دل، بصیرت درونی انسان را بیناتر می‌کند و کسی که مأنوس با ذکر و دعا باشد، حضور خداوند متعال را در تمام امورات زندگی خویش درک خواهد کرد؛ در نتیجه از احساس حمایت الهی برخوردار بوده و به آرامشی مثال زدنی دست خواهد یافت.
سخنران این نشست علمی با بیان این که کسی که همواره قدرت نامحدود الهی را پشتیبان خود ببیند، هیچگاه نگران نخواهد بود، یادآور شد: با تمسک به ذکر خداوند متعال، قدرت آدمی  با قدرت لا یتناهی الهی اتصال می‌یابد و در این صورت با ورود انسان به دنیایی دیگر، هیچگاه نهان وجودی آدمی متلاطم نخواهد شد.
وی با تأکید بر این که هیچ یک از امورات روزمره دنیایی اهل ذکر را از حضور در محضر الهی غافل نمی‌کند، تصریح کرد: جسم اهل ذکر در دنیا و روح ایشان، در عالمی دیگر سیر می‌کند.
رئیس مؤسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی افزود: راه رسیدن به شکوفایی‌های دورنی باز بوده و همه انسان‌ها می‌توانند با ورود به این وادی، ضمن شکوفا نمودن ظرفیت‌های نهان خویش، رشد معنوی داشته باشند.
حجت الاسلام مظاهری سیف یادآور شد: بر اساس دیدگاه مولای متقیان علی(ع)، گویا دنیا برای اهل ذکر تمام شده و با ورود به آخرت، هم‌اکنون از تمام مسائل اخروی آگاه شده‌اند.
وی ذکر را توسعه دهنده وجود آدمی عنوان کرد و ابراز داشت: مشغله‌های دنیایی قلب انسان را کوچک نموده است؛ به گونه‌ای که اگر تنها دنیا را در این دل قرار دهیم، دل آدمی به اندازه دنیای محدود پرورش می‌یابد. اگر با یاد خدا، نور الهی را در دل خویش جای دهیم، در این صورت دل وسعتی نا محدود خواهد یافت.
این  محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: با ذکر و یاد خدا انسان رشد پیدا کرده و با درک نور الهی، تمام دنیا برای او کوچک و تنگ خواهد بود.
وی با تأکید بر این که نباید ذکر را ملعبه‌ای برای استفاده در بازی‌های کودکانه زندگی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید ذکر به عنوان کارگاهی برای رشد تعالی انسان و محلی برای درمان دردهای دل مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان با بیان این که ذکر بزرگراهی است که در آن سرعت غیر مجاز مفهومی ندارد، گفت: تفکر و تأمل در اذکار، تنها چیزی است که می‌تواند به رشد و تعالی روحی و معنوی انسان سرعت ببخشد.


منبع:حوزه
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین