عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
انسان از طرق مختلف می تواند رضایت الهی را کسب کرده و نیز عکس آن ممکن است سبب قهر و خشم او شود.
عقیق:آگاهی از حق پدر و ارزش و منزلت وی گام نخست در احسان به او است، رسول خدا(ص) فرمودند: «رضایت پروردگار در رضایت پدر و خشم پروردگار در خشم پدر است.»
امام رضا(ع) می فرمایند: «بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیکی به وی و فروتنی و خاکساری در برابر او و بزرگ داشتن و گرامی داشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش، زیرا پدر ریشه و پسر شاخه او است. اگر پدر نبود خدا پسر را هم تقدیر نمی کرد. اموال و آبرو و جانتیان را برایشان بذل کنید که جان و مال تو برای پدر است، پس در دنیا از پدران به نیکی پیروی کنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت کنید...»
پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر فرزند نیکوکاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود.»، سؤال کردند، حتی اگر روزی صدمرتبه به آنها نگاه کند؟ فرمودند: «آری خداوند بزرگتر و پاکتر است.»
امام رضا(ع) ضمن توصیه به دعا برای پدر پس از مرگ وی می فرمایند: «روایت شده که هر کس در حیات پدرش با او نیکی کند ولی پس از وفاتش برای او دعا نکند خدا او را قاطع رحم نام می نهد.»
امام کاظم(ع) فرموده اند: «مردی از پیامبر خدا(ص) سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟ حضرت(ص) فرمودند: «۱– او را با نام صدا نکند ۲ – در راه رفتن از او جلو نیفتند. ۳ – قبل از او ننشیند. ۴ – کاری انجام ندهد که مردم پدرش را فحش بدهند.»
همچنین، پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود، نسبت‏ به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد.»


پی نوشت ها:

بحارالانوار
مفاتیح الحیات
کنزالعمال
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین