عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
بهترین موقعیت‌ها برای ما در ماه رجب فراهم است قدر بدانید این ماه را. این ماه مقدمه‌ای است برای ماه مبارک رمضان و مهمتر از همه اینکه خدا این ماه را یک وسیله‌ای قرار داده است که ما بتوانیم خودمان را به خدا برسانیم.
عقیق:مرحوم آیت‌الله حاج آقامجتبی تهرانی از سالکان و اساتید اخلاق است که توصیه‌ها و رهنمودهای ایشان در بسیاری از موارد می‌تواند برای ما راهگشا باشد.

با توجه به اهمیت ماه رجب و جایگاه آن برای درک بهتر ماه مبارک رمضان، توصیه‌هایی از این عالم فرزانه در ادامه می‌آید:

در دعاهای ماه رجب، حوائج زیادی مطرح و غالباً حوائج ما در نظر گرفته شده است. مانند، «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ»، «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ».

روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که ایشان فرمودند: «اِنَّ اللّهَ نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَه مَلَکاً»؛ خداوند فرشته‌ای را در آسمان هفتم نصب فرموده است «یقال لَهُ الدّاعی»، اسم آن داعی است. داعی یعنی جارچی.

«فَاِذا دخَلَ شَهرُ رَجبِ یُنادی ذلک المَلَک کُلّ لَیلة منه الیَ الصَّباح»؛ این فرشته‌ای که در آسمان هفتم است وقتی ماه رجب وارد می‌شود هر شب از ماه رجب تا صبح ندا می‌کند «طوبی للذّاکرین»، «طوبی للطّائعین»، «و یقول اللّه تعالی» این ملک می‌گوید آی مردم می‌دانید خدا چه می‌گوید «اَنَا جَلیسُ مَن جالسَنی»؛ من همنشینی کسی هستم که با من بنشیند و «وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، چه تعبیر عجیبی من اطاعت می‌کنم کسی که از من اطاعت کند یعنی هر چه بخواهی به تو می‌دهم.

«وَغافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنی»؛ هر که از من طلب غفران کند می‌آمرزمش، ماه، ماه خداست. ماه رجب ماه خداست و بنده هم بنده‌ من است؛ «الشّهرُ شَهری وَالْعبدُ عبْدی». «وَالرَّحمَةُ رَحْمَتی»؛ رحمت من فراگیر است. «فَمَن دَعانی اَجِبْتُهُ»؛ هر که مرا بخواند جواب او را می‌دهم.

«وَ مَن سَأَ لَنی اَعطَیتُهُ»؛ اگر چیزی درخواست کند به او می‌دهم، «وَمَن اسْتَهْدانی هَدَیتُهُ»؛ اگر کسی از من طلب هدایت کند هدایتش می‌کنم، «وَجعَلْتُ هَذَاالشَّهرَ حَبْلاً بَینی وَ بَینَ عِبادی»؛ این ماه را مانند ریسمانی قرار دادم بین خودم و بنده خودم، «فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ» چه تعبیر زیبایی! اگر کسی به ماه رجب اعتصام و توسل پیدا کند آن به من می‌رسد.

یعنی بهترین موقعیت‌ها برای ما در ماه رجب فراهم است قدر بدانید این ماه را. این ماه مقدمه‌ای است برای ماه مبارک رمضان و مهمتر از همه اینکه خدا این ماه را یک وسیله‌ای قرار داده است که ما بتوانیم خودمان را به خدا برسانیم، خودمان را تطهیر کنیم همه چیز در این روایت بود.

از این ماه غفلت نکنید. این دعاهایی که در ماه رجب وارد شده، بخوانید خیلی موثر است به خصوص از نظر اعمال و رفتار کاری کنید خودتان را مهذب و تطهیر کنید آماده کنید برای ماه مبارک رمضان که «دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ» است خودتان را در این ماه برای میهمانی خدا آماده کنید.

منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین