عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز خبر داد
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز، طولانی‌شدن صحبت‌های امام جماعت را یکی از دلایل ریزش نمازگزاران دانست و گفت: اگر امام جماعت زیاد حرف می‌زند کوتاهش کنیم تا موجب کاهش نمازگزاران نشود.

عقیق:نخستین نشست هم‌اندیشی ستاد اقامه نماز با حضور قائم‌مقام ستاد، نماینده رئیس جمهور در این ستاد و نیز جمعی از دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی کشور به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

در این نشست محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز به طرح مسائل پیش روی ستاد و راه‌های تکمیل برنامه‌های ستاد در سال جاری پرداخت.

وی گفت: اولین و مهمترین موردی که امسال امیدواریم با همکاری یکدیگر اجرایی کنیم عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره 23 اجلاس سراسری ستاد اقامه نماز است که در این راستا دبیرخانه‌ای در ستاد تشکیل شده تا همه شاخص‌ها را جمع‌آوری و بررسی کرده تا ارزش سهم هر دستگاه در این باره مشخص شود.

مظفر افزود: موضوع بعدی که در پیشرفت سیاست‌های ستاد بسیار مهم و کاربردی خواهد بود، اجرای آئین‌نامه 18 ماده‌ای دولت در این باره است که با توجه به جامع بودن و نیز دقت بالای آن در ریز مسائل، اجرای این آئین‌نامه زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوبی در حوزه نماز خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌هایش سه مشکل اصلی دستگاه‌ها را بدین ترتیب برشمرد که اولین نکته، کمرنگ بودن حضور مدیران ارشد و میانی در نماز جماعت است. وی با اشاره به آیه «اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ...» و نیز تاکید ائمه معصومین و رهبری معظم، حل این مشکل را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت پررنگ کردن حضور مسئولین در نماز جماعت در عین مشغله زیاد آنها با برنامه‌ریزی صحیح شدنی‌ است.

وی ادامه داد: دومین نکته که درصدد انجام آن هستیم افزایش کمی نمازگزاران در ادارات است. متاسفانه مشاهده می‌شود که تعداد اندکی از کارکنان یک اداره در نماز جماعت حاضر می‌شوند که با تغییرات جزئی در برنامه اقامه نماز مثل کوتاه‌کردن زمان نماز یا پخش اذان زنده به‌جای اذان رادیویی قابل حل است.

وی در ادامه صحبت‌های طولانی امام جماعت را یکی از این موانع دانست و گفت: اگر امام جماعت زیاد حرف میزند کوتاهش کنیم تا موجب کاهش نمازگزاران نشود. بکارگیری یاوران نماز در ادارات به منظور تلاش برای دعوت افراد به نماز با تسلط بر مهارت‌های دعوت نیز از دیگر راهکارهای ستاد در افزایش تعداد نمازگزاران برشمرده شد.

مظفر نکته سوم در دستگاه‌ها را استفاده از طرح‌های ابتکاری در امر تشویق به نماز دانست و حمایت ستاد از این ابتکارات را اعلام کرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز در بخش وظایف تخصصی دستگاه‌ها گفت: در این زمینه کارهای زیادی می‌تواند انجام شود. به عنوان مثال باید در یک مهد کودک تغییراتی انجام دهیم تا در طول سال تعداد زیادی سرود و نمایش و نقاشی و کاردستی با موضوع نماز اجرا شود و نیز مربیان در مقابل کودکان نماز بخوانند که این تغییرات قطعا از جانب والدین محسوس خواهند بود.

* تأسیس مدارس نماز با همکاری آموزش و پرورش

وی گفت: می‌خواهیم با همکاری آموزش و پرورش مدارس نمازی تأسیس کنیم. همینطور با همکاری صدا و سیما و نیز وزارت ارشاد کارگروهی برای تولید فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و نیز چاپ کتاب‌هایی با محوریت نماز تشکیل داده‌ایم.

محمود مظفر در ادامه صحبت‌هایش به محل نماز در ادارات اشاره کرد و گفت: نمازخانه باید در زیباترین و بهترین بخش یک اداره بنا شود نه طبقات منفی یک و دو!

وی همچنین از مسئولین حاضر در نشست خواست تا در مورد محتوای آموزشی 28 ساعته نماز که به کارکنان ابلاغ شده است، تجدید نظر کرده و تاثیر گذاری آن را بررسی کنند.

مظفر همچنین خواست در مورد سامانه ارزیابی که از گذشته در این ستاد وجود داشته پیشنهاداتی در جهت بهبود آن بدهند تا بین دستگاه‌ها به ارزیابی و مقایسه مطلوبی دست یابند.

* راه‌اندازی دو سامانه «صدای نماز» و «سجاده»

در ادامه‌ این نشست سید علی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد اقامه نماز، به معرفی سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه این معاونت در سال 94 پرداخت و اولین رویکردشان را تلاش در جهت منویات مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری ستاد برشمرد که این مهم با تعامل بین دستگاه‌های اجرایی تحقق خواهد یافت.

مهدیان دومین رویکرد را شناسایی، ساماندهی و هدایت ظرفیت‌های دستگاه‌ها در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز دانست و افزود: تلاش داریم فرهنگ برنامه‌ریزی میان‌مدت و راهبردی را در دستگاه‌های اجرایی نهادینه کنیم که در این باره کارگروه‌های تخصصی را برای ارائه راهکارهای اجرایی منویات رهبری با مشارکت دبیران و متخصصان تشکیل خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: در نظر داریم فرآیند نظارت را در حوزه نظارت و ارزیابی توسعه دهیم و در این زمینه یک سامانه با عنوان موقت «صدای نماز» برای ارتباطات مردمی سطح کشور با ستاد اقامه نماز در نظر گرفته‌ایم.

معاون نظارت ستاد اقامه نماز در مورد نظارت بر دستگاه‌ها و ارزیابی وضعیت نماز آن‌ها به استفاده از ظرفیت یاوران نماز در کنار ناظران اشاره کرد و افزود : پیگیری گزارش‌های مردمی را در دستور کارمان قرار می‌دهیم که در این زمینه سامانه‌ای تحت عنوان «سجاده» برای گزارش‌گیری بصورت پایلوت در تهران ایجاد کرده‌ایم و درصدد گسترش آن به استان‌های دیگر در سال جاری هستیم.

شناسایی و تجلیل از برترین‌های نماز و نیز اقشار برتر و تاثیرگذار از دیگر سیاست‌های این حوزه برشمرده شد که مهدیان در این باره گفت: تا کنون فقط به تقدیر از دستگاه‌های برتر بسنده کرده بودیم.

وی در این نشست از برگزاری دو همایش عمومی تحت عناوین «گردهمایی مشترک مدیران ستادهای اقامه نماز و دبیران دستگاه‌های اجرایی» و «گردهمایی مدیران ستادهای اقامه نماز استان‌ها و معاونین توسعه مدیریت استان‌ها» خبر داد.

* افتتاح طرح آموزشی مجازی «امید»

به گزارش فارس، در ادامه این نشست، کورش پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و میزبان این برنامه به بررسی راهکارهای گسترش نظام نماز و نیز ارائه پیشنهاداتی در جهت همکاری سازمان با ستاد اقامه نماز پرداخت.

وی با اشاره به ورود سازمان فنی و حرفه‌ای به دو سیستم جدید آموزشی «شبیه‌سازی مجازی و سامانه ارزش افزوده» در سال ۱۳۹۴ اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که از طریق فناوری اطلاعات می‌تواند در حوزه نماز انجام شود استفاده از سیستم ارزش افزوده یا (VAS) است که در واقع آموزش غیررسمی و غیرحضوری است و با استفاده از سامانه پیامکی انجام می‌شود.

همچنین با خبر دادن از افتتاح طرح «امید» یا (آموزش مهارتی دانش‌بنیان) این آموزش مجازی را که از طریق اسمارت فون‌ها و یک سیمکارت رایتل اجرا می‌شود، پیشنهادی کارآمد در حوزه نماز دانست.

پرند ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با ستاد اقامه نماز پیشنهادات دیگر خود را در زمینه تربیت مربیان ستاد با استانداردهای آموزشی و همچنین ایجاد کارگاه‌های آموزشی ارائه نمود و اضافه کرد: بکارگیری روحانیون در حوزه فرهنگ کار و مهارت آموزشی بسیار تاثیرگذارتر است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین