عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
استاد انصاریان گفت: امام صادق (ع) می فرماید: لذیذترینِ لذت ها در بهشت، نگاه به ابی عبدالله (ع) است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه امروز شنبه 5 اردیهبشت ماه 1394 در حسینیه همدانیهای تهران گفت: خداوند دنیا را مانند تجارتخانه ای برای انسان ها قرار داده و دو روش برای زندگی در این تجارتخانه مقرر کرده است: بهشت و رضوان.

لذت رضوان به مراتب لذت بخش تر از بهشت است

وی با بیان اینکه بهشت ویژه لذت های جسم و رضوان برای لذت های روحی است، خاطرنشان کرد: کیفیت این دو لذت قابل مقایسه با یکدیگر نیست زیرا رضوان از کانال خداوند می گذرد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه کلمه بشر در آیات مختلف قرآن درباره مرحله خلقت جسمی به کار رفته است "انی خالق بشرا من طین"، اظهار داشت: تعابیر قرآن در این ارتباط زیاد است: خاک، لجن، گل، نطفه و ...؛ این تعابیر مختلف با یکدیگر در تضاد نیستند زیرا قرآن تضادی ندارد.

وی اضافه کرد: برخی افراد که با قرآن و علوم طبیعی آشنا نیستند تصور می کنند این تعابیر مختلف درباره انسان به معنای تضاد قرآن است در حالی که چنین نیست؛ همچنان که حضرت نوح به قومش می گوید: خداوند شما را طور به طور و مرحله به مرحله آفریده است.

وجودِ انسان دلیلی بر وجودِ خالق است

سخنران این مجلس ادامه داد: خلقت انسان دلیلی درباره وجود خالق است و اگر فردی پرسید چه دلیلی بر وجود خالق داری بلافاصله بگویید: خودم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه کلمه بشر در قرآن مربوط به مرحله خلقت جسم انسان است اما کلمه روح ربطی به این مرحله ندارد، تصریح کرد: روح مربوط به هویت و حقیقت اصلی ماست: «نفخت فیه من روحی».

عالمی که حیات را تصادفی می داند بسیار نفهم است

وی افزود: تمام دانشمندان جهان می گویند حیات سری است که علم آن فاش نشده و هیچ چیز آن از طریق علم قابل کشف نیست از این رو برخی دانشمندان که بسیار عالم و همزمان بسیار نفهم نیز هستند، می گویند حیات، تصادف است.

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه لذت روح ابدا با لذت جسم قابل مقایسه نیست زیرا لذت روح، الهی، ملکوتی و غیر عادی است، خاطرنشان کرد: این لذت از کانال امور مادی نمی گذرد بلکه خود خداوند آن را تعبیه کرده است.

لذیذترینِ لذت ها در بهشت نگاه به ابی عبدالله (ع) است

وی ادامه داد: فردی از امام صادق (ع) پرسید: لذت بخش ترینِ لذت ها در بهشت چیست؟ حضرت می فرماید: لذیذترین انسان ها نگاه به صورت ابی عبدالله (ع) است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه این لذت قابل بیان نیست زیرا از جنس کیفیت است، اظهار داشت: ما با مشاهده یک مسجد زیبا می توانیم درباره کمیت و متراژ آن نظر دهیم اما درباره کیفیتِ زیبایی های آن مثلا معرق کاری یا کاشی کاری نمی توانیم اظهارنظری دقیق بیان کنیم زیرا کیفیت از مقوله بیان نیست.

دنیا را نباید سرزنش کرد

وی اضافه کرد: من طبق بررسی هایی که انجام داده ام تا متوجه شوم دنیا از جنس دَنَیَ یا دَنَوَ است دریافتم که بهترین معنا برای دنیا،  "دَنَوَ" می باشد: یعنی جایی که به انسان ها نزدیک تر به آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه دنیایی را که به انسان ها نزدیک تر به آخرت است نباید سرزنش کرد، گفت: حضرت امیر (ع) به فردی که دنیا را سرزنش می کرد، گفت: چرا دنیایی را سرزنش می کنی که تجارت خانه اولیای الهی است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین