عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
آیت الله حسینی بوشهری در همایش شکوه ایثار عنوان کرد
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مسئولان صدا و سیما در اوج ماه رمضان که برنامه‌های مذهبی برپاست فیلم جذاب پخش می‌کنند و مردم را از رفتن به مسجد باز می‌دارند. چرا برای مسجد در ماه مبارک رمضان رقیب درست کرده‌اند.

عقیق:همایش «شکوه ایثار» در پاسداشت مقام شامخ ائمه جماعات ایثارگر استان تهران از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد پیش از ظهر امروز با آیت‌الله حسینی بوشهری و حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری و حضور جمع کثیری از ائمه جماعات استان تهران در حسینیه امام خمینی(ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه روحانیت در دوران دفاع مقدس مورد آزمایش ویژه‌ای قرارگرفت و از این آزمایش سربلند و پیروز بیرون آمد، گفت: روحانیت همیشه این چنین بوده و هر کجا قدم گذاشته کار را به پایان رسانده است و من به سهم خود در مقابل کاری که ائمه جماعت در طول دوران دفاع مقدس انجام داده‌اند از آنها تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حدیثی ازحضرت رسول(ص) مبنی بر اینکه مسجد بازاری از بازارهای آخرت است که انسان در آن مساجد بر سر سفره آمرزش می‌نشیند و با هدیه بهشتی بدرقه می‌شود، ابراز داشت: یکی از پرسش‌هایی که همیشه ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که یک مسجد تراز و امام جماعتی که می‌خواهد مسجد را اداره کند، چیست؟ البته کسانی می‌توانند مسجد بسازند که به مبدا و معاد معتقد بوده، باور اعتقادی مشخصی داشته، حقوق الهی را تحت عنوان نماز و زکات بپردازد؛ « آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: معمار معنوی مسجد، امام جماعت است یکی از کارکردهای مسجد، عبادت است، اما کار امام جماعت و مسجد تنها عبادت نیست، مسجد کانون عظیم فرهنگی با ظرفیتی بسیار است.

وی عنوان کرد: سه چیز است که فردای قیامت از ما انسان‌ها شکایت می‌کند؛ اول قرآن، دوم مسجد و سوم عالِم. در گذشته، کنار هر مسجدی حوزه علمیه‌ای بود و طلبه از همان ابتدا با مسجد حشر و نشر پیدا می‌کرد. بنده بارها تأکید کرده‌ام در کنار هر حوزه علمیه‌ای مسجدی نیز ساخته شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: در کشورهای اسلامی کسی که امام جماعت است آن را بزرگترین و مهمترین مسئولیت و منصب خود می‌داند یعنی اول خود را امام جماعت معرفی می‌کند و مابقی منصب‌ها در حاشیه قرار می‌گیرد و اینجاست که مسجد می‌تواند به یک پایگاه فرهنگی و دینی تبدیل شده و اثرگذار باشد.

وی در ادامه به بیان نکاتی پرداخت که رعایت آنها می‌توان امام جماعت و مسجد را تراز و معیار قرار دهد، گفت: امام جماعت باید برای بالا بردن فضایل علمی و اخلاقی خود تلاش کند یعنی فقط به خواندن نماز در مسجد اکتفا نکند و کارهای فرهنگی را نیز انجام دهد و قبل و بعد از نمازگزاران در مسجد حضور داشته باشد چراکه این گونه نمازها سازندگی ایجاد می‌کند و باعث تقویت باورهای اعتقادی و ایجاد وحدت می‌شود، امام جماعت باید الگوی وحدت باشد و نباید بین مومنین خط کشی ایجاد کند.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: 36 سال از پیروزی انقلاب گذشته است، وقتی به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تعداد معتادان، طلاق و زندانیان افزایش پیدا کرده است. آیا این آمار به ما هشدار نمی‌دهد؟! به نظر می‌رسد کار یک امام جماعت الگو و معیار، فقط بسنده کردن به نماز جماعت نیست بلکه باید به حواشی محله و مسجد نیز اهمیت دهد که در واقع این‌هاست که فضا را متحول می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی دارای عرصه‌های مختلف است، ابتکار، نوآوری و خلاقیت بسیار مهم است و در جا زدن در یک برنامه ساده صحیح نیست، باید از میان افراد موفق و با تجربه تعدادی برای اتاق فکر انتخاب شوند و تجربیات آنها مورد استفاده قرار گیرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: وجود 2500 مسجد در استان تهران نشان دهنده ظرفیت بالای این موضوع است که می‌تواند تبادل اطلاعات کنند و برای مخاطبان خود جاذبه ایجاد کنند و لازم است  از میان مخاطبان نیازسنجی صورت گیرد، چراکه جوان امروزی با جوان سال 57 نیازها و شرایط متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: برخورداری امام جماعت از میزان علم بالا نیز یکی دیگر از مسائلی است که ائمه جماعات امروزه باید به آن مجهز باشند. امامان جماعت نباید به تحصیلات گذشته خویش بسنده کنند، باید وقتی را برای مطالعه قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خطاب به ائمه جمعه حاضر در همایش شکوه ایثار ابراز داشت: مطلب نو دیدگاه نو به وجود می‌آورد و در بحث تفسیر، تحلیل سیاسی و بصیرت افزایی باید مطالب جدیدی داشته و بتوانیم با نسل جوان ارتباط نزدیکی داشته باشیم.

وی افزود: مردم‌دار بودن و روحیه جهادی و انقلابی نیز بسیار مهم است. درواقع ما باید امروز حافظ دین مردم باشیم و دغدغه مهمتری از مسجد و مسائل دینی نداشته باشیم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ضمن انتقاد از صدا و سیما خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که مسئولان صدا و سیما در اوج ماه رمضان که برنامه‌های مذهبی برپاست فیلم جذاب پخش می‌کنند و خلق الله حوصله نمی‌کنند برای اقامه نماز به مسجد بروند. بعضی از افراد در مراجعاتی که به بنده داشته‌اند ضمن این انتقاد به ما می‌گویند که به صدا و سیما بگوییم چرا برای مسجد در ماه مبارک رمضان رقیب درست کرده‌اند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین