عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
نماينده ولي فقيه در حج و زيارت:
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به برکات ماه رجب، تصریح کرد: انسان همواره باید ارتباط خود را با خدا بیشتر کند، زیرا همه عزت و ذلت انسان به دست اوست.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در مراسم تواصی بحق که در نمازخانه سازمان حج و زیارت برگزار شد، با تبریک حلول ماه رجب، بر لزوم بهره گیری از برکات این ماه تاکید و ابراز امیدواری کرد خداوند تبارک تعالی، توفیق کمال بهره گیری از فیوضات این ماه عزیز را به همگان عنایت نماید.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، سپس به عظمت ماه رجب از منظر آیات و روایات اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه عظمت این ماه مطالب بسیاری در روایات مطرح شده است. در یکی از روایات آمده که در صحرای محشر، منادی ندا می دهد" َاین الرجبیّون؟ کجایند آنان که ماه رجب را گرامی داشتند و از فیوضات این  ماه بهره گرفته اند؟در پاسخ آن ندا،  عده ای بر می خیزند و تعبیر روایت این است که نور جمال این افراد، صحرای محشر را روشن می کند، اینان کسانی هستند که از برکات ماه رجب بهره گرفته اند .

وی در ادامه به روایت دیگری از پیامبر اسلام (ص) در خصوص اهمیت ماه رجب استناد كرد که می فرماید "خدا در آسمان هفتم فرشته ای دارد که نامش " داعی " است. با آغاز ماه رجب این فرشته از شب تا صبح این ندا را سر می دهد که "خوشا به حال کسانی که به ذکر خدا مشغولند" و مردم را ترغیب می نماید تا از خواب برخیزند و از فرصت پیش آمده استفاده کنند و به ذکر خدا مشغول گردند، زیرا بنا به روایات خداوند می فرماید " من همنشین آن کسی هستم که با من همنشین باشد"، لذا کسی که در راه نزدیکی به خداوند تبارک و تعالی تلاش کند، خداوند نیز زمینه قرب بیشتر را برای او  فراهم  می کند.

*رجب؛ شهر الله الاصم

سرپرست حجاج ایرانی افزود: ماه رجب را "شهر الله الاصم" هم نامگذاری کرده اند، زیرا فیوضات الهی با آغاز این ماه افزایش می یابد و لبریز گشته و به ماه مبارک رمضان منتهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، ماه رجب را ماه انس با پیامبر اسلام(ص) و  ائمه اطهار(ع) دانست و افزود: ولادت امام محمد باقر(ع)، ولادت امیرالمومنین (ع)، مبعث پیامبر (ص) و ... از جمله مناسبت های بسیار مهمی هستند که در ماه رجب قرار دارند و این مناسبت ها، اهميت و عظمت خاصی برای این ماه ایجاد کرده اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: ایام البیض و اعمالی نیمه رجب بسیار مهم هستند و ویژگی های خاص خود را دارند، لذا  هر کسی که می خواهد در ماه رجب درست عمل کند و به نتیجه مطلوب برسد، باید از قبل خود را آماده کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: در روایات همواره بر روزه گرفتن  و صدقه دادن در ماه رجب تاکید شده است و پیامبر اسلام (ص) در این باره می فرماید: "رجب، شهر الله و شعبان، ماه رسول الله و رمضان، ماه امت من است". باز در روایت دیگری آمده " رجبُ نهرٌ في الجنّةِ أشدُّ بياضاً مِنَ اللّبنِ، وأحلى منَ العسلِ مَنْ صامَ يوماً من رجب سقاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ منْ ذلكَ النّهر...: " رجب نهری در بهشت است و رنگش سفید تر از شیر و طعمش شیرین تر از عسل است، هرکسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را از این نهر سیراب می گرداند".

* رجب؛ ماه استغفار و طلب آمرزش

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله استغفار و اهمیت توجه به آن درماه رجب اشاره کرد و اظهار داشت: انسان در ماه رجب هر مقدار که می تواند باید استغفارکند و کسی که این مهم را بدرستی انجام دهد، موفقیت بزرگی را نصیب خود کرده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: البته استغفار و طلب آمرزش گناهان، تنها اختصاص به ماه رجب یا  رمضان و امثال این ها ندارد، هر گاه که انسان گناهی مرتکب شود، باید همان لحظه از خداوند تبارک وتعالی طلب مغفرت کند، چون خداوند بندگان خويش را بسیار دوست دارد..

وی در ادامه به روایتی از پیامبر اسلام(ص) در خصوص اهمیت استغفار در ماه رجب  استناد کرد که می فرماید : رجب شهر الاستغفار لامّتي، فأكثروا فيه الاستغفار فانّه غفورٌ رحيم: رجب ماه استغفار و طلب مغفرت است، فراوان استغفار کنید زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.

*اهمیت دعا در ماه رجب

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ، دعاهای ایام رجب را انسان ساز دانسته و افزود : دردعای روزانه این ماه می خوانیم،"خاب الوافدون علی غیرک ... خدایا آنها که بر غیر تو امید بستند، نا امید شدند."اگر انسان در راهی غیر از راه خدا قدم گذارد، به نتیجه ای نمی رسد. "وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ ... وآنها که به غیر تو روی آورند حتما دچار خسران و زیان خواهند شد" ، لذا انسان همواره باید ارتباط خود را با خدا بیشتر کند، زیرا همه عزت و ذلت انسان به دست اوست.

براساس اعلام پایگاه بعثه مقام معظم رهبری، وی در پایان افزود: ماه رجب باید سبب شود تا بیشتر با خدا باشیم، زيرا هیچ کس  بهتر و مهربان تر نیست. اوست كه عیوب انسان را مخفی مي نماید و همگان بر سر خوان گسترده او مي نشينند و روزي مي خورند و نعمتش را از كسي دريغ نمي كند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین