عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
نخستین همایش ملی میرزا محمود فدایی تلاوکی خردادماه سال جاری در روستای تلوک بخش دو دانگه ساری برگزار می شود.
عقیق:آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران در پنجمین جلسه کمیته علمی و اجرایی نخستین همایش ملی فدایی تلاوکی با اشاره به اینکه برگزاری این همایش افتخاری برای استان است، اظهار داشت: یکسری حقایق همچون عاشورا در دنیا بصورت ابدی باقی خواهد ماند.

وی بیان کرد: اگر یادواره شهدا در کشور برگزار نمی شد از مدت ها پیش خاطره ۸ سال مقدس در اذعان عمومی فراموش می شد.

امام جمعه مرکز استان مازندران با اشاره به اینکه در حقایق عاشورا افرادی همچون فدایی ها در کشور پرورش یافته اند، افزود: هر کس در حقایق ابدی یک جاده فرعی بزند بطور قطع همیشه ماندگار خواهد بود.

طبرسی خاطرنشان کرد: انسان ها اگر در حقایق ابدی تاریخ ثبت نام کنند همیشه ماندگار و ابدی خواهند ماند.

همچنین عضو شورای شهر ساری با اشاره به بیوگرافی مرحوم میرزا محمود فدایی در سال ۱۲۰۰ هجری قمری در روستای تلاوک متولد و در سال ۱۲۸۲ هجری قمری در روز عاشورا رحلت یافت، گفت: این عالم ربانی تحصیلات خود را در حوزه های علمیه ساری و ۷ سال نیز در عتبات عالیات ادامه تحصیل داد.

علی اکبر ذلیکانی با اشاره به اینکه بزرگترین مقتل منظوم مربوط به مرحوم میرزا محمود فدایی است، اظهارداشت: بیش از ۸ هزار ابیات در حوزه عاشورا توسط این مرحوم منتشر شده است.

۱۲ مقاله به همایش ارسال شده است

همچنین دبیر علمی همایش ملی فدایی تلاوکی با اشاره به اینکه این همایش بیستمین سال است که در روستای تلوک برگزار می شود، اظهار داشت: ۱۲ مقاله از استان های مختلف کشور به دبیرخانه نخستین همایش ملی میرزا مجمود فدایی تلاوکی تاکنون ارسال شده است.

علی رمضانی پاچی با بیان اینکه پیش بینی دبیرخانه این همایش ارسال ۳۰ مقاله است، افزود: فراخوان مقاله و پوسترهای مختلف این همایش به تمام دانشگاهها، سایت ایران کنفرانس و سایت فراخوان هماهنگی ارسال شده است.

وی بیان کرد: همایش ملی میرزا محمود فدایی تلاوکی خرداد ماه سال جاری در روستای تلوک بخش دودانگه ساری برگزار و مهلت ارسال مقالات تا ۳۰ فروردین می باشد.

رمضانی خواستار نامگذاری خیابانی در شهرستان بنام مرحوم میرزا محمود فدایی تلاوکی از نماینده ولی فقیه شد.

چهار کتاب اشعار میرزا محمود در حال تدریس است

همچنین نویسنده مقتل منظوم فدایی تلاوکی با بیان اینکه تا به امروز ۴ کتاب اشعار میرزا محمود در سطح کشور در حال تدریس است، گفت: طولانی ترین قصیده میرزا محمود دارای ۳۱۴ بیت است که شگفتی های بسیاری دارد.

فریدون اکبری شلدره بیان کرد: باید با قدرت علمی بسیار بالا به فرهنگ عاشورایی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه می توان فدایی تلاوکی را از پیشگامان ادبیات پایداری نام برد و افزود: این کتاب بزرگ ترین مقتل منظوم ادب فارسی است که یکی از مدخل های دانشنامه جهان اسلام ثبت خواهد شد.

نویسنده مقتل منظوم فدایی تلاوکی با اشاره به اینکه باید اثر میرزا محمود فدایی تلاوکی در بین جوانان برای شناختن آن اشاعه داده شود، اذعان دشت: باید فرهنگ عاشورایی را در رفتار، گفتار و زندگی خود رواج دهیم.

اکبری قصیده معروف میرزا بعنوان تشنه نام برد و افزود: محتشم کاشانی تمام شکوهش بدلیل ۹۲ بیت عاشورایی بوده اما شکوه میرزا محمود ۸ هزار بیت عاشورایی است که ۶ نسخه آن پیدا شده است.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین