عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۴۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
ویژه حلول ماه رجب
رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏‌شود.
عقیق: اواخر ماه رجب خدمت امام صادق(ع) رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: آیا در این ماه روزه گرفته‏‌اى؟ گفتم: نه و الله اى فرزند رسول خدا.
فرمودند آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‌‏داند. به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.
پس گفتم اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‌‏داران آن نائل مى‏‌شوم؟
امام فرمودند: اى «سالم» هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را از شدت سکرات مرگ ایمن گرداند و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر نجات دهد.
و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از پل صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز ایمن گردد و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند.»*
امام صادق (ع) از رسول خدا روایت کردند که: «ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» مى‏گویند زیرا رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏‌شود. پس بسیار بگویید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.»

اعمال شب و روز اول ماه رجب
شب اول ماه رجب شب بسیار شریفى است و در آن مستحب است:

- دعای هلال ماه رجب
اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را مى‏دیدند این دعا را می خواندند:
 «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»

- غسل.
حضرت رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

- زیارت امام حسین (ع)
- نماز مخصوص شب اول ماه رجب

- بعد از نماز مغرب در صورت توان بیست رکعت، یعنی ۱۰ تا نماز دو رکعتی بخواند تا خود و خانواده و مال و زندگی اش از بلاها محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

- بعد از نماز عشاء مستحب است دو رکعت نماز خوانده شود:
در رکعت اول حمد، یک مرتبه سوره «انشراح» و سه مرتبه سوره توحید.
در رکعت دوم حمد، یک مرتبه سوره «انشراح»، یک مرتبه سوره توحید و ناس و فلق خوانده شود.
بعد از نماز، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

اعمال روز اول رجب
- روزه.
روایت شده که حضرت نوح (ع) در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود.
- غسل
- زیارت امام حسین (ع)
از امام جعفر صادق (ع) روایت شده است که هر کس امام حسین (ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.
(کسی که توانایی زیارت مرقد شریف حضرت سیدالشهدا (ع) را ندارد؛ هر جایی که باشد دست بر سینه بگذارد و سه مرتیه بگوید: صلی الله علیک یا اباعبدالله تا در زمره زائران حضرتش قرار گیرد. ان شاءالله)
اذکار و ادعیه بسیاری برای روزهای این ماه شریف ذکر شده است مثل ذکر شریف لااله الالله، استغفرالله، صلوات و ... که ان شاء الله در مطلب بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت.

 

پی نوشت:
(مفاتیح الجنان / بخش اعمال ماه رجب)
منبع:سبک زندگی
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین