عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
گفتگوی عقیق با حاج سید احمد صالحی خوانساری
تمام شرکت کننده های در جلسات دینی و هیات ها در یک گروه سنی و با اطلاعات یکسان نیستند، مداح باید برای همه این افراد فکری کند

عقیق: امسال هم مداحان اهل بیت علیهم السلام در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و ایشان نکاتی را بیان کردند. درباره این دیدار و همچنین پخش مستند «شرح مدح» از تلویزیون با حاج سید احمد صالحی خوانساری مداح اهل بیت، گفتگو کردیم؛

 

به نظر شما مهمترین مباحثی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مداحان اهل بیت علیهم السلام مطرح کردند، چه بود و جامعه مداح که مورد لطف رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند در برابر این لطف و نیز فرمایشات ایشان چه وظایفی دارد؟

از سال 1363 توفیق دارم که در روز میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به زیارت فرزندشان، حضرت آقا مشرف می شویم. هر سال حضرت آقا تذکراتی را به مداحان و ذاکرین اهل بیت علیهم السلام و  جامعه مداحی دارند و رهنمودهایی را در این زمینه به ارائه می دهند. در این جلسات از مسائل روز هم مطالبی را می فرمایند. امسال ایشان هم به مسائل روز اشاره کردند و هم نکات بسیار مهمی را درباره هیات ها و جلسات دینی مطرح نمودند. درواقع ایشان با وجود آنکه دغدغه نشست هایی پیرامون فعالیت هسته ای کشورمان داشتند، اما باز هم ذاکرین و مادحین را از رهنمودها و تذکرات خودشان مرحوم نکردند. حضرت آقا دغدغه هایی نسبت به هیات ها داشتند که شاخص ترین نصایح ایشان این بود که مداحان و ذاکرین از دقایق و ساعاتی که جلسات را اداره می کنند، بهینه استفاده کنند و مجلس را به بطالت نگذرانند.

یکی از جملاتی که ایشان فرمودند این بود که یک ساعت یا دو ساعت بالا و پایین پریدن، مقصد و مقصود مجالس اهل بیت علیهم السلام و در شان ایشان نیست. باید از این مجلس بهترین بهره ها را برد که وقتی مستمع می خواهد از این مجلس خارج شود احساس اشباع شدن داشته باشد و به اطلاعات دینی و معرفتی او اضافه شده باشد. در هر حال تمام شرکت کننده های در جلسات دینی و هیات ها در یک گروه سنی و با اطلاعات یکسان نیستند، مداح باید برای همه این افراد فکری کند و مطالبی را ارائه دهد که به سود همه باشد. مداح باید از نظر شعری، روایی و مقتلی مطالب خوب و مستندی داشته باشد.

 مستند «شرح مدح» مدتی قبل درباره نقش هدایتگر و ارتباط صمیمی مقام معظم رهبری با جامعه مداحی کشور، از شبکه اول سیما پخش شد. نظر شما درباره این برنامه چیست و به اعتقاد شما این گونه برنامه ها برای مداحان و مردم جامعه ما چه فوایدی داشته است؟

من هم مستند «شرح مدح» را دیدم و فکر می کنم که نفس کار بسیار زیبا و قابل استفاده بود. ان شالله که این برنامه ادامه پیدا کند و به همان یک برنامه اکتفا نشود. چون عقیده دارم کاری که از رسانه رسمی کشور اسلامی ما پخش می شود، باید در شأن این مردم مسلمان باشد. برنامه «شرح مدح» هم خوشبختانه در حول و حوش دیدار مقام معظم رهبری در طول سال ها و توصیه ها و رهنمودهای ایشان درباره مدح و مداحی بود. اما از آنجایی که از 63 این توفیق را داشتم که در این دیدارهای هر ساله حضور داشته باشم، فکر می کنم خوب است دست اندرکاران این برنامه سعی کنند در قسمت های دیگر آن، از کسانی که بانی این دیدارها بوده و یا در متن دیدارها هستند حتی به قدر کوتاه استفاده کنند. همچنین استفاده از بزرگان عرصه مداحی می تواند در این برنامه مفید باشد، چون این افراد تجربه های بسیار خوبی دارند که می تواند مورد استفاده مداحان دیگر به خصوص جوانترهای این عرصه قرار بگیرد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
ROMANIA
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
دوباره تیتر زدی بالا و پریدن مشکل داره...
این آقای خوانساری یا تو مراسم بیت رهبری نبوده یا می خواد ادای ولایتی ها رو در بیاره؟؟ بابا این جوری که داری پیش می ری خیلی از بچه هیئتی ها رو از هیئت دور می کنید صحبت های آقا رو در مورد بالا و پریدن گوش بدید بعدا قضاوت کنید...
در ضمن به فرموده رهبری بنده لخت هم نمیشوم ولی با زیرپوش هروله می کنم اشکال داره؟؟ لطفا جواب بدبد؟...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین