عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
حجت‌الاسلام مسعود عالی:
یک کارشناس دینی گفت: سنتی که ایرانی‌ها از روی خوش‌سلیقگی‌شان، عید نوروز قرار داده‌اند، اسلام و اهل بیت(ع) نه تنها هیچ مخالفتی با آن نداشته‌اند، بلکه از این فرصت برای دین و برای تقرب الهی استفاده کرده‌اند.
عقیق:حجت‌الاسلام مسعود عالی درباره دیدگاه اسلام در خصوص باستانی‌ترین عید ایرانی‌ها در برنامه «سمت خدا» گفت: به طور کلی اعیاد در اسلام، آن ایام و اوقاتی است که زمینه قرب و وصالی نسبت به خداوند تبارک و تعالی برای انسان فراهم شده است و در آن روز قرار است صله و پاداشی به ما داده شود، این زمان به عنوان روز عید یعنی روزی که «عود» و برگشتی به سوی خدا برای انسان تحقق پیدا می‌کند، نامگذاری شده است.

وی افزود: به طور مثال در ماه مبارک رمضان، 30 روز روزه می‌گیریم، شب قدر را درک می‌کنیم و شستشو و تطهیری برای انسان فراهم می‌شود، روز اول ماه شوال را با توجه به مرتبه‌ و موقعیتی که انسان در طول این یک ماه به دست آورده، به عنوان روزی که خداوند صله و پاداش می‌خواهد بدهد، روز عید نام گذاری شده است، به تعبیر حافظ: روز عید است و من مانده در این تدبیرم/که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم.

* اسلام از عید نوروز برای تقرب انسان به خدا استفاده کرده است

این کارشناس دینی بیان داشت: همچنین حاجیان در ایام حج و مناسکی که انجام می‌دهند، اعم از طواف و وقوف‌هایی که در عرفات و منا دارند، قربانی و رمی جمرات و ... سپس روز دهم ذی‌الحجه را به پاس زحماتی که حاجیان متحمل شده‌اند و گام‌هایی را رو به جلو برداشته و درب خاصی از رحمت الهی به روی آن‌ها باز شده است، لذا وقتی خداوند می‌خواهد پاداشی به حاجیان دهد، آن روز را روز عید قربان نام می‌نهد، عید غدیر هم بزرگترین عید مسلمانان است.

وی با بیان اینکه «عید نوروز» به عنوان یک عید و مناسبت اسلامی مانند غدیر و مبعث مطرح نبود و قبل از ورود اسلام به ایران، به شکل یک سنت بود، ادامه داد: سنتی که ایرانی‌ها از روی خوش‌سلیقگی‌شان، آغاز سال نو و عید نوروز را زمانی قرار داده‌اند که بهار شروع می‌شود و طبیعت نو می‌شود، اسلام و اهل بیت(ع) نه تنها هیچ مخالفتی با آن نداشته‌اند، بلکه از این فرصت برای دین و برای تقرب الهی استفاده کرده‌اند.

این کارشناس دینی گفت: از این رو در روایات اسلامی آمده است، هنگام حلول سال نو، دعای معروف «یَا مُقلب القُلُوبِ وَ الأبصَار» را بخوانید یا روز اول عید آمده که روزه بگیرید، کارهایی که در عید انجام می‌شود، مانند شادمانی سالم و دید و بازدیدها، کنار گذاشتن کینه‌ها، مسافرت رفتن، هدیه دادن، پاکیزه بودن،‌ لباس نو پوشیدن از جمله مواردی است که اسلام همواره بر آن تأکید دارد، بنابراین عید نوروز هر چند دینی نبوده، اما دین از آن برای نزدیک‌تر کردن انسان به خدا استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام عالی اظهار داشت: دیدگاه دین به عید نوروز، آن موقعیتی است که زمینه قرب و صعود و وصال به سوی خداوند متعال برای انسان حاصل می‌شود، لذا این، شادی و خوشی دارد، البته شادی متناسب با عید! اگر قرب به وجود آمده شادی آن هم باید یک شادی مؤمنانه باشد، شادی مبتذل و غافلانه نباشد، چرا که این نوع شادی، قرب انسان را نیز از بین خواهد برد، از این رو شادی ما باید در همان مسیر باشد.

*هیچ عیدی نمی‌گذرد مگر اینکه حزنی در کنار آن برای ما اهل بیت(ع) زنده می‌شود

کارشناس برنامه سمت خدا ابراز داشت: امام حسن مجتبی(ع) در روز عید از کنار عده‌ای عبور کردند دیدند آنها مشغول عیاشی بودند، حضرت(ع) فرمودند:‌ تعجب می‌کنم از آن کسی که امروز را به لهو و لعب می‌گذراند، روزی را که رحمت الهی تقسیم می‌شود، پس اگر بخواهیم شادی را به یک شادی غافلانه تبدیل کنیم که تناسبی با دیدگاه دین ندارد، در واقع به رحمت و صله الهی پشت پا زده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در تمام اعیاد چه اعیاد دینی و چه عید نوروز که دین نگاه دینی به آن دارد، افزوذ: در چهار عید به خواندن دعای ندبه سفارش شده است که ندبه کردن در آن مستحب است؛ عید غدیر، عید فطر، عید قربان و عید جمعه، «ندبه» و «عید» چه تناسبی با هم دارند، آیا اهل بیت(ع) می‌خواستند شادی ما را خراب کنند و اشکمان را در آورند، خیر! در عین حال که امروز عید است، هنوز عید حقیقی که ظهور دولت حق و قرب اصلی است و البته کامل‌ترین قرب در زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد، نیامده است و مبادا از اصلی‌ترین عید و حقیقی‌ترین عید غافل شویم.

این کارشناس دینی ابراز داشت: امام باقر(ع) فرمودند: هیچ عیدی بر ما نمی‌گذرد مگر اینکه حزنی در کنار آن برای ما اهل بیت(ع) زنده می‌شود و آن اینکه حق ما ادا نشده است، حق اهل بیت(ع) زمانی ادا می‌شود که دولت حق بر سر کار باشد، فرج امام زمان(عج) فرج‌الله است، بالاترین قرب برای انسان شمار می‌رود و خداوند متعال با تمام ظرفیتی که بشر دارد، ظهور و تجلی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: فرض کنید خدای نکرده عزیزی از ما در بند زندان باشد، آیا می‌توانیم در ایام عید به یاد او نباشیم، حضرت مهدی(عج) هم در بند اسارت است و یک فرد مؤمن نباید در خوشی‌های خود یاد حضرت را فراموش کند و این توجه را از دست بدهد؛ «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری».

* نوروز و شادی واقعی در زمان ظهور حضرت حجت(عج) اتفاق خواهد افتاد

حجت‌الاسلام عالی خاطرنشان کرد: ما دو نوع حزن داریم، حزن سیاه و حزن سبز، زمانی حزن برای کسی افسردگی می‌آورد، این حزن سیاه است، کسانی که حرص دنیا را می‌زنند، کسانی که نسبت به پیشرفت دیگران حسادت دارند حزن‌های سیاه است که درون انسان را تاریک کرده و منجر به افسردگی انسان می‌شوند، اما یک حزن سبز داریم که موجب رشد نشاط و خرم بودن انسان می‌شود، آنچه که در فرهنگ دینی ما وجود دارد خواسته‌اند ما را به آن عید حقیقی و آن ولی معصوم الهی توجه دهند.

وی افزود: امام صادق(ع) به شاگردشان معلی بن خنیس فرمودند: روز نوروز، آن روزی است که مهدی ما ظهور می‌کند، یوم النبی روز «هو الذی یظهر فیه قائمنا اهل البیت»، سپس حضرت(ع) ادامه می‌دهند، هیچ نوروزی نمی‌آید مگر اینکه ما انتظار فرج را داریم، انتظار آن نوروز اصلی و حقیقی را داریم و آنجاست که بهار حقایقی خواهد بود، نه تنها «عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد» بلکه به تعبیر قرآن کریم همه چیز زنده می‌شوند و حیات دیگری به وجود می‌آید؛ «یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» خداوند با آمدن ولی‌اش یک حیات دیگری را ایجاد می‌کند، پس واقعاً آن روز «نو» روز است و نشاط و شادی واقعی همان روز است.

کارشناس برنامه سمت خدا بیان داشت: از این رو در سلام به امام زمان(عج) آمده است: «السلامُ عَلیکَ یا رَبِیعُ الاَنام و نَضرَةِ الاَیّام»؛ سلام بر تو ای کسی که بهار مردم هستی و آن شادابی و نشاط ایام، به همین دلیل است گروهی از کسانی که از دنیا رفته‌اند در زمان ظهور حضرت حجت(عج) بر می‌گردند و رجعت می‌کنند تا از این موقعیت استفاده کنند، مؤمنانی که تا وقتی در دنیا بودند زحمت کشیدند و به وظیفه خویش عمل کردند و غافل نبودند باز می‌گردند تا از آن شادابی و سرخوشی و زندگی واقعی و انسانی زمان ظهور بهره‌مند شده و کمال بیشتری پیدا کنند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین