عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
معارف پاسخ می‌دهد:
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یکی از اختلافات الگوهای اسلامی با غیراسلامی که با جهان بینی مادی به یک چهره تبدیل می‌شوند را بندگی برای پروردگار دانست و گفت: دختر رسالت، همسر ولایت و مادر امامت بودن حضرت زهرا(س) را به الگویی کاربردی برای خانواده‌ها بدل کرده است.
عقیق:مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران محتوای نوروز را نو شدن و تلاش برای تکامل و پیشرفت همراه با انجام صله رحم با انگیزه الهی دانست و گفت: از این جهت نوروز هیچ تعارضی با فرهنگ اسلامی ندارد و نوعی عبادت نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با ایام نوروز عنوان کرد: در آیه 33 سوره احزاب که به آیه تطهیر معروف است آمده: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ خدا فقط می‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند» حضرت زهرا(س) در کانون اهل‌بیت پیغمبر(ص) قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) دختر رسالت، همسر ولایت و مادر امامت هستند گفت: در این ایام مناسبت‌ترین فعالیت‌ها معرفی سیره حضرت به عنوان الگوی عملیاتی برای زندگی امروز خانواده‌ها و جوانان است.

معارف با تأکید بر اینکه فرد الگو باید در زندگی دنیوی موفق، در مسائل اجتماعی حساس و در زندگی خانوادگی متعهد باشد، اظهار کرد: حضرت صدیقه کبری(ص) در برابر پدر خود چنان دارای اهمیت هستند که از سوی ایشان «ام ابیها» نام می گیرند. همچنین در ارتباط با حقوق خود دمی از پای ننشستند و مسئله فدک را مطرح کردند.

اطمینان خاطر امام علی(ع) از مدیریت خانه

وی در ادامه افزود: حضرت زهرا(س) در دفاع از علی بن ابیطالب(ع) شبانه با مهاجرین و انصار دیدار می‌کردند و قضایای غدیر را به یاد آنان می‌آوردند. همچنین مسئولیت اداره خانه به عهده ایشان بود و در واقع بخشی از درخشش امام علی(ع) در جنگ‌ها به دلیل اطمینان خاطر ایشان از فضای منزل بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شخصیت‌های والایی همچون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) حاصل تربیت مادری همچون حضرت زهرا(س) هستند گفت: این تربیت در شکل گیری شخصیت آنان تأثیر به‌سزایی داشته است.

معارف حضور در صحنه‌های اجتماعی، همراهی با همسر و خانواده و ایفای نقش مربی گری برای فرزندان را شاخصه‌های یک الگوی کامل برای آنان دانست و گفت: در این راستا حضرت زهرا(س) بهترین الگویی است که می‌تواند در تمام ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی برای بانوان مطرح شود.

وی رمز توفیق حضرت زهرا(س) در بدست آوردن این شاخصه‌ها را رابطه قوی ایشان با پروردگار عالم دانست و تصریح کرد: این بانوی بزرگوار بنده مخلص الهی بود که در مسیر عبادت پروردگار سر از پا نمی‌شناخت. در برابر مقدرات تسلیم و وظایف خود را به خوبی می‌شناختند و دلسوزانه در اجرای آن گام برمی‌داشتند و در این راه رنج‌ها را نیز به جان می‌خریدند.

تفاوت الگوهای اسلامی و غیراسلامی

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران صفات یاد شده را، شاخصه‌‌های محوری در تبدیل شدن به الگو برای دیگران ارزیابی و عنوان کرد: یکی از اختلافات الگوهای اسلامی با غیر اسلامی که با جهان بینی مادی به یک چهره تبدیل می‌شوند، همین بندگی برای پروردگار است.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین