عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
سعید حدادیان در جمع بانوان شاعر:
سعید حدادیان، مداح و شاعر اهل بیت معتقد است: شاعر اگر به حکمت گره نخورد، زندگی‌اش را می‌بازد.
عقیق: نخستین کارگاه آموزشی روز دوم اردوی آفتابگردان‌ها، با حضور سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت و با موضوع شعر و تفکر پروین اعتصامی، برگزار شد.

در این جلسه، سعید حدادیان، ضمن ستایش توانایی پروین اعتصامی در سرودن شعر، تصریح کرد: «مهم‌ترین ویژگی پروین طبع روان و استعداد بالای وی در سرودن شعر است. ویژگی دوم پروین اعتصامی وجود و حضور پدری است که صفات ویژه‌ی یک پدر خوب برای یک شاعر خوب را در خود دارد و داشتن پدر خوب، امکان دسترسی به متون اصیل زبان فارسی را برای او فراهم می‌کند.»

وی در ادامه، با ذکر مثالی از فیلم شیار 143، تاکید نمود: «همیشه سفارش گرفتن و شعر سفارشی سرودن امری منفی نیست. بلکه اگر به نیت رسیدن به حق و صبر باشد، نه تنها آسیبی به انسان نمی‌رساند بلکه سودهای فراوانی را برای او فراهم می‌کند.»

صاحب کتاب همیشه باران، اشاره نمود: «شاعران عقبه‌ای مانند دفاع مقدس دارند. دختران باید احساساتی که به صورت روزمره با آن روبه‌رو هستند در شعرهایشان بیاورند. پروین اعتصامی، هیچ‌وقت مادر نشده بود؛ ولی شعرهای او سراسر از حس مادرانگی است. نگاهی که او به شرایط دارد، نگاهی کاملا مادرانه است. شرایط زمانه و خانوادگی پروین ایجاب نمی‌کرد که شعر عاشقانه بگوید و نگفت. شعرهای او بار اجتماعی دارد. پروین اعتصامی هر چه دارد از پدرش دارد؛ او چهار سال بعد از پدرش فوت کرد. پدر او بود که پروین را شاعر کرد. ضمنا شعر پروین با حکمت پیوند دارد و این راز برجسته شدن اوست؛ شاعر اگر به حکمت گره نخورد، زندگی‌اش را می‌بازد.»

این شاعر و مداح، در ادامه‌ی سخنان خود در زمینه‌ی قدرت فنی شعرهای پروین افزود: «شعر پروین را اگر به صورت بیت بیت نگاه کنیم، جاهایی اطناب دارد ولی اشعار وی به حدی ساده و روان است که مخاطب آن را احساس نمی‌کند. پروین از معدود شاعرانی است که برای سنگ قبر خود هم شعر سروده است. قلم شاعر هستی اوست. روش مناظره در شعرها بارها مورد استفاده قرار گرفته است. پروین اعتصامی وام‌دار شاعران گذشته است و از همه‌ی شاعران بزرگ گذشته تضمین داشته است.»

این کلاس، با خوانش شعرهای پروین اعتصامی با صدای سعید حدادیان، پایان یافت.

علاقمندان می‌توانند مشروح این کلاس را که در آدرس اینترنتی www.shahrestanadab.com به زودی منتشر خواهد شد، دنبال کنند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین