عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
فرصت‌سوزی باورنکردنی/
سال‌ها انتظار و در نهایت حضور در جوار مسجدالنبی(ص)، امامان بقیع و خانه خدا؛ فرصتی که شاید بیش از یکبار دست ندهد اما اینترنت رایگان این فرصت حضور را از زائران ایرانی می‌گیرد!
عقیق:هنگام حضور در سالن‌های هتل در مکه مکرمه و مدینه منوره، کمتر زائر جوانی را می‌توان یافت که کتاب دعایی برای قرائت و یا تسبیحی برای ذکر گفتن در دست داشته باشد. گویی فرهنگ نانوشته‌ای بر آنان حاکم است؛ اینترنت رایگان و چرخ زدن در فضای مجازی و گذراندن بیهوده وقتی که می‌تواند به بهترین نحو سپری شود!

اینجا سرزمین وحی است و هزاران نفر آرزوی حضور در این اماکن مقدس را دارند اما…

اینترنت رایگان یکی از خدمات هتل‌های مکه و مدینه به زائران ایرانی عمره‌گزار است و نوعی اشانتیون تبلیغاتی! اما همین خدمت به ظاهر رایگان باعث شده تا فرصت‌های گران‌بهای عبادت از برخی جوانان زائر ایرانی سلب شود. به همین راحتی.

هرچند به گفته برخی از همین جوانان زائر سرعت اینترنت در ایران پایین است و بعضی دیگر هم هزینه‌های آن را گران می‌دانند اما برخی هتل‌ها اینترنتی رایگان را با سرعت بسیار پایین ارائه می‌کنند تا جوانان و حتی میانسالان زائر ما را مشغول کنند.

اینجا متأسفانه بسیاری از سایت‌هایی که در ایران امکان دستیابی به آنان به علل مختلفی وجود ندارد به راحتی قابل بازیابی است حتی از نوع غیر اخلاقی و…

این در حالی است که به گفته یک کارشناس مسائل دینی اینترنت رایگان با این مشخصات چراغ چشمک زن دشمنان است تا جوانان و زائران ما را حتی در سرزمین وحی مشغول مادیات دنیایی کنند.

این یک تهدید جدی فرهنگی است

حجت‌الاسلام رسول کیانی می‌گوید: اینترنت رایگان هتل‌های محل استقرار زائران ایرانی فرصت عبادت را از برخی زائران به ویژه زائران جوان گرفته است و این یک تهدید جدی فرهنگی است که رایگان بودن و قابل دسترس بودن تمام سایت‌ها از عوامل شوق زائران در ابتلا به این بیماری جدید است.

دانلود فیلم در مکه و مدینه به جای زیارت

رضا بابایی یکی از زائران تهرانی می‌گوید: از زمان حضور در مکه تقریبا روزی سه ساعت را در لابی هتل هستم و از این امکان! بهره‌مند می‌شوم و بسیاری از فیلم‌هایی را که می‌خواستم را دانلود کرده‌ام.

تأسف انگیزتر زمانی است که این زائر این همه اختصاص وقت به اینترنت را هدر رفتن زمان طلایی حضور در مکه نمی‌داند و ادامه می‌دهد: دو بار به حرم رفته‌ام و می‌خواهم تا فرصت هست از اینترنت رایگان! اینجا استفاده کنم.

محمدرضا طالبی زائر میانسال اهل مازندران نیز معتقد است: اینترنت رایگان یک امتیاز و حق زائر! است. اینجا فرصت زیادی داریم و باید یک جوری مشغول باشیم!

وی که حدود دو ساعت در لابی هتل نشسته و به بازی اینترنتی مشغول است توضیح می‌دهد: هیجان بازی بسیار بالاست و لذت می‌برم!

چند روزی را به تماشای رفتار زائران در استفاده از اینترنت رایگان می‌نشینم و فقط افسوس می‌خورم که چرا باید اینگونه باشد و زائر ایرانی به جای استفاده بهتر از ثانیه ثانیه حضور در سرزمین وحی به اینترنت رایگان مشغول باشد.

اما چرا؟!

علی نوری یک زائر ایرانی که در رشته مدیریت فرهنگی تحصیل کرده است در این خصوص می‌گوید: استفاده بی‌حد و حصر زائران از اینترنت ریشه در کم کاری فرهنگی دارد. باید امکانات و برنامه‌های فرهنگی عمره را به گونه‌ای تعمیق بخشیم تا زائر نیازی به پرسه زدن در فضای مجازی نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: فضای مجازی بایسته‌هایی دارد که باید تبیین شود وگرنه سم مهلکی است که درون جوانان ما را نشانه گرفته است.

طاهره قدیانی، فرهنگی بازنشسته کرجی است که به عمره آمده و در این باره می‌گوید: کار فرهنگی برای زائران باید جدی گرفته شود و نقشه فرهنگی عمره لازم است تا ترسیم شود و به عنوان راهنمای حضور زائران مورد بررسی قرار گیرد.

اینترنت رایگان در هتل‌های مکه و مدینه یک بیماری خاموش است

وی معتقد است: اینترنت رایگان در هتل‌های مکه و مدینه یک بیماری خاموش است که با نیت ضد فرهنگی علیه زائران ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خواستار اقدام مؤثر دست اندرکاران برنامه‌های فرهنگی است تا درست یا غلط بودن استفاده بی‌مرز از اینترنتی رایگان برای زائران تشریح شود.

استفاده از نرم افزارهای اجتماعی برای برقرار ارتباط با خانواده‌ها در ایران توسط اینترنت رایگان یک امتیاز است که مجتبی فراهانی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هر تکنولوژی هم معایب و هم مزایایی دارد و باید فرهنگ سازی لازم صورت پذیرد.

وی می‌افزاید: به دلیل بالا بودن هزینه تماس با ایران من در مدینه و مکه با استفاده از اینترنت رایگان و به کمک شبکه‌های اجتماعی مختلف توانسته‌ام به راحتی با خانواده ارتباط برقرار کنم و این یک نکته مثبت اینترنت رایگان است.

اینکه چرا برخی زائران ایرانی و به ویژه جوانان از فرصت حضور در مکه و مدینه اینگونه فرصت سوزی می‌کنند نیاز به بررسی کارشناسی و اقدام لازم در صورت نیاز دارد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گمنام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
سلام- ای خدا بکم چه کارتون کنه. دل ما رو بردید. خوش به حال اونی که میره اونجا مثه علی بن مهزیار اقاشو پیدا میکنه. اینجا به اندازه کافی از اینترنت ضربه میخوریم دوباره این لامذهبا اونجا هم سرکارمون میذارن. ایشاله به زودی پسر علی(ع) میادو دوباره مکه و کعبه رو از دست بتها و بت پرستها نجات میده
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین