عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
افراد متناسب با انحراف از مسیر هدایت الهی و غفلت از آموزه های دین، وزنه گناهانشان را سنگین می کنند، اما هستند کسانی که تنها با یک عمل، بیشترینِ گناهان در قیامت را به خود اختصاص می دهند.
عقیق:سخن و کلام یکی از برترین فضایل و وجوه ممیزه انسان از سایر مخلوقات است که به او برابر دیگر مخلوقات برتری می بخشد، اما همچون سایر نعمت های الهی استفاده صحیح از آن نیازمند آداب و شرایطی است.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: « كشتگاه سخن، دل است و انبار آن، انديشه و تقويت كننده آن، خرد و آشكار كننده آن، زبان و جسم آن، حروف (كلمات) و جانش، معنا و زيورش، درست بيان كردن و نظامش، درستى.»
از امام على (ع) پرسيدند: بهترين چيزى كه خدا آفريده كدام است؟ فرمودند: «سخن». عرض شد: زشت ترين چيزى كه خدا آفريده كدام است؟ فرمودند: «سخن.» سپس فرمودند: «با سخن است كه روسفيدى حاصل مى شود و با سخن است كه روسياهى به وجود مى آيد.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «هر كه گفتارش بد باشد، ملامت بسيار شنود.»
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «بيشترين گناه را در روز قيامت آن مردمى دارند، كه بيشتر سخنان بيهوده بگويند.»
و نیز فرموده اند: «نشانه فهميدگى مرد اين است كه كمتر سخن بيهوده مى گويد.»
پیامبر اکرم (ص) در نکوهش بیهوده گویی می فرمایند: «هان! گاه مى شود كه مردى از شما براى خنداندن مردم، سخنى مى گويد و بدان سبب به مسافتى دورتر از آسمان سقوط مى كند. هان! گاه مى شود كه مردى از شما براى خنداندن دوستان خود، سخنى مى گويد و بدان سبب خداوند بر او خشم مى گيرد، به طورى كه تا به دوزخش نبرد راضى نمى شود!»
امیرمومنان علی (ع) نیز در نکوهش پرگویی فرموده اند: «از زياده گويى بپرهيز كه آن عيب هاى پنهان تو را آشكار مى سازد و كينه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحريك مى كند.»
در حديث معراج آمده است: «اى احمد! بر تو باد خاموشى؛ زيرا آبادترين مجلس، دل هاى پاكان و خاموشان است و ويرانترين مجلس، دل هاى بيهوده گويان.»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
کنزالعمّال
تحف العقول
ارشادالقلوب
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین