عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷
به همت پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی برگزار می‌شود
نشست نقد دانشنامه فاطمی (س)، شنبه ۱۶ اسفند با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران دینی و علمای تاریخ اسلام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
عقیق:نشست نقد دانشنامه فاطمی (س)، شنبه 16 اسفند 1393 از ساعت 15 تا 17 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

در این نشست آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی به عنوان سخنران و نیز آیت الله سید مصطفی محقق داماد، استاد دکتر صادق آیینه وند و حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن طارمی به عنوان ناقد، سخنرانی خواهند کرد.

دانشنامه‌ فاطمی (س)، دائرةالمعارفی است دارای «ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصدوهفده مدخل کلان در دو بخش عمده:

1. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا (س) (به مثابهٔ الگوی عینی زن مسلمان)

2. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشهٔ دینی و توجه به آرای جدید و نظر‌ها و نیازهای معاصر.

این دانشنامه اهداف زیر را دنبال می‌کند:

1. تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا (س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات.

2. توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌ی) آن بزرگوار، به مثابه نمونهٔ انسان کامل، به منظور ارائهٔ الگوی عینی زن مسلمان.

3. تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها

4. نقد نظر‌ها و نظریه‌های معارض با اندیشهٔ دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه دریارهٔ زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی.

تلاش شده این اثر ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. مرجعیت علمی: در مجموعة حاضر، سعی شدهاست حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلیترین اطلاعات باشد و کم‌وبیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر‌ ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

2. ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه (س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ ازاین‌رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیرة ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

3. دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنّت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

نشست نقد دانشنامه فاطمی (س) در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه پژوهشگاه (2)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین