عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
حجت الاسلام قرائتی؛
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به سوره کوثر و معانی آن گفت: ما نیز اگر بخواهیم می توانیم کوثر شویم.
عقیق: به نقل از معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ششمین جلسه انتقال تجارب تبلیغی که در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه و با حضور جمع کثیری از طلاب مبلغ برگزار شد به بیان نکات تفسیری سوره مبارکه کوثر پرداخت.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به جمع آوری بیش از 80 نکته از سوره مبارکه کوثر گفت: وجود نکات بسیار مفید و فراوان از معجزات این سوره سه جمله ای می باشد.

وی ادامه داد: اینکه در قرآن کریم خداوند متعال گاهی از متکلم وحده و گاهی متکلم مع الغیر استفاده می کند را از دو جنبه می توان بیان کرد. گاهی خداوند فعلی را مستقیم انجام می دهد مثل بخشیدن واز "من" استفاده می کند وگاهی انجام آن فعل غیر مستقیم است مثل نزول باران که در آنجا خداوند از لفظ "ما" استفاده می کند؛مثل آیه و انزلنا من السماء ماء طهورا. از طرف دیگر نیز خداوند گاهی از نگاه لطف می گوید "من" وگاهی نیز از نگاه قدرت و عظمت خودش می گوید "ما".

استاد قرائتی با بیان اینکه چهار سوره در قرآن با کلمه انا شروع شده است، خاطر نشان کرد: رابطه بین این چهار سوره به به این نحو است که سوره قدر از وحی, سوره نوح از رسالت, سوره فتح از پیروزی و سوره کوثر از تداوم در کار بحث می کند.


رئیس ستاد اقامه نماز افزود: خداوند کلمه آتینا را درباره قرآن و کلمه اعطینا را نیز درباره حضرت فاطمه(س) بکار برده است که این نیز دلیل دارد. آتینا را ممکن است پس بگیرد ولذا درباره قرآن نیز خداوند می فرماید ولو شئنا لنذهبن بالذی اوحینا الیک؛ اگر بخواهیم قرآن را از تو میگیریم؛ اما اگر پس گرفته نشود کلمه اعطیناک بکار گرفته می شود.


حجت الاسلام قرائتی از عنایت ویژه خداوند به پیامبر گفت: خداوند متعال بجز دوبار خطاب مستقیم به حضرت موسی(ع) کرده است اما پیامبر اسلام را بارها در قرآت کریم با لفظ خطاب آورده مانند انا اعطیناک الکوثر واین یک ویژگی ممتاز است.


استاد تفسیر حوزه در توضیح کلمه کوثر گفت: در کوثر هم خیر است و هم فراوانی؛ در قرآن دو سوره از مشتقات کلمه کثیر داریم که یکی سوره کوثر و دیگری سوره تکاثر است. کوثر حق است و تکاثر باطل.


قرائتی راه های کوثر شدن را چنین بیان کرد: از راه های کوثر شدن می توان به اخلاص, همت و تلاش, کار گروهی, وقف علم و مال و دعا کردن برای عموم اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور در سفر ایشان به قم گفت: من به ایشان گفتم طبق آیه ومن اعرض عن ذکری فان له معیشتا ضنکا؛ دلیل بسیاری از مشکلات اقتصادی ما دور ماندن از قرآن است.

 


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین