عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
آشنايي با مختصر با سوره هاي قرآن
اين سوره با 20 آيه در مكه نازل شده است. (اوائل بعثت).
عقیق: هفتاد و سومين سوره از قرآن، سوره مزمل و به معناي "گليم به خود پيچيده" مي باشد.
آيه اول را كه مى‏ خوانيم، با اين تعبير به پيامبر خطاب شده، آن هنگام كه در اول بعثت، مشركان در «دار الندوه»(1) دعوتش را نپذيرفتند و در فكر توطئه بر ضد او بودند. پيامبر غمگين و آزرده به خانه رفت و خوابيد.
اما سروش خدايى اينگونه نوازشش داد و او را به «برخاستن‏» و عبادت شبانه، و كمك گيرى از نيايش و تلاوت قرآن، و مقاومت در برابر حرف ها و مخالفت هايشان دعوت كرد، و از آن حضرت، در برابر برخوردهاى سرد و بى مهرى‏ هاى اهل مكه، حمايت نمود در آيه آخر، دستورى مبنى بر نيايش شبانه و تلاوت قرآن به پيامبر مى ‏دهد.
اين سوره با 20 آيه در مكه نازل شده است. (اوائل بعثت).


پي نوشت:
1)دار الندوه یا مجلس شورای مکه خانه‌ای بود در کنار کعبه که قصی بن کلاب ، جدّ چهارم پیامبر اسلام، هنگامی که بر مکه مسلط شد آن را به عنوان محلی جهت مشورت و تصمیم گیری و حلّ و فصل مسائل قریش و مردم مکه تأسیس کرد.
تولیت دارالندوه، پس از قصی، به فرزندش عبدالدار رسید و پس از او نیز، سرپرستی آن در میان فرزندان و نوادگان قصی باقی ماند تا در زمان خلافت معاویه، که او دارالندوه را از حکیم بن حزام یا عکرمه بن عامر -از نوادگان قصی- خریداری کرد و آن را «دارالاماره » قرار داد.
در دوران پیامبر اسلام، این مکان محل مشورت های مهم قریش علیه رسول خدا بود. حوادثی همچون هجرت مسلمانان به حبشه، پیمان مردم یثرب با رسول خدا در عقبه، پیمان دوم عقبه ، حادثه لیلة المبیت و هجرت پیامبر به مدینه ، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خندقو ماجرای حدیبیه از جمله زمان‌هایی بود که سران قریش را جهت مشورت به این مکان کشاند.
دارالندوه بعدها در توسعه مسجدالحرام داخل مسجد قرار گرفت. معجم قبائل العرب،‌ ج 2،
ص 483؛ المغازی، ج 1 و 2
منبع:جام
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین