عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
حجت الاسلام حاج علی اکبری تشریح کرد
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: طبق روایتی، چون خداوند، فاطمه را از نور خود خلق کرد، او را زهرا نامیدند؛ و طبق روایتی دیگر، وقتی فاطمه سلام الله علیها به محراب می رفت نور او به سوی آسمان می درخشید لذا به او زهرا گفته اند.
عقیق:حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری استاد حوزه علمیه تهران در جلسه روضه حضرت فاطمه سلام الله علیها در مسجد روح الله (ره) افسریه تهران گفت: در حدیث جابر و برخی از احادیث نقل است که چرا حضرت فاطمه را زهرا می نامند، پیامبر عظیم الشأن اسلام پاسخی می دهند که بسیار تکان دهنده و نشان از مقامات عرشی حضرت است: چون خداوند، فاطمه را از نور خود خلق کرد، او را زهرا می نامند؛ خداوند از نور زهرا، بهشت را آفرید و وقتی این نور درخشید همه فرشتگان به خضوع و خشوع درآمدند.

وی ادامه داد: این روایت نشان دهنده وجه ملکوتی حضرت است و در روایتی دیگر، وجه ملکی حضرت بیان شده است؛ فاطمه هدیه بی نظیر خداوند به این عالم و نوری ملکوتی است که در این عالم ساکن می شود، و وجود ایشان در یک پیکر انسی متجلی و همسایه مردم این عالم می شود.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه طبق نقشه ترسیم شده قرآن کریم، هیچ مرتبه ای در عالم پایین تر از عالم ناسوت نیست، اظهار داشت: در اینجا یک سوال مطرح است: چرا وجودی با آن همه عظمت، بها، نور و ... منزل به منزل فرود می آید تا اینکه وارد دنیا یعنی اسفل السافلین می شود؟ حکمت و سر این فرود چیست؟

وی در پاسخ به این سوالات گفت: پیامبر در پاسخ جابر پرده را کنار زد و گفت: فاطمه یعنی نور عظمت خدا که از نور او، بهشت و سایر مقامات ارضی آفریده شدند؛ این جواب، وجه ملکوتی است اما روایت دوم، دل برمی برد و آدم را تکان می دهد که از مقامات این جهانی حضرت است: وقتی فاطمه سلام الله علیها به محراب می رفت نور او به سوی آسمان می درخشید لذا به او زهرا گفته اند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری که در در مسجد روح الله (ره) افسریه تهران سخنرانی می کرد، با بیان اینکه دفعه اول، نور حضرت از بالا می درخشید و همه عوالم را روشن می کرد اما این بار از پایین می درخشید و عالم بالا را روشن می کرد، اظهار داشت: وقتی فاطمه به نماز می ایستاد و تکبیر می گفت: نور نمازش نه تنها نور زمین را روشن می کرد بلکه از آسمان اول، آسمان دوم، آسمان دوم و آسمان سوم می گذشت و ساکنان ستر و عفاف ملکوت در پرتو نور فاطمه قرار می گرفتند.

وی افزود: وقتی فاطمه به صف می ایستاد همه ساکنان آسمان به صف می ایستادند تا از نور فاطمه حظ ببرند و خود خداوند، فرشتگان را از این موضوع با خبر می کند که ای اهل آسمان! بیایید فاطمه را ببینید که چگونه در نماز به خود می لرزد!

این استاد حوزه با اشاره به اینکه فاطمه (س)، حلقه وصل آسمان و زمین و عصمت کبری است، خاطرنشان کرد: پیامبر (س) پرده را برای جابر کنار زد و مشخص شد نور او برای ملأ اعلی است؛ نور فاطمه در نماز فاطمه متجلی می شود و ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت و عقول مجرده را بهره مند می کند.

وی با بیان بیانکه چنین شخصیت شامخی، وقتی می خواهد معرفی شود با نماز معرفی می شود، تصریح کرد: آن چیزی که خدا در معرفی فاطمه می پسندد، نماز است؛ و به این ترتیب برای همه در پرده دوم مشخص شد که صراط مستقیم و آن چیزی که انسان را در مسیر عبودیت اوج می دهد نماز است. البته نمازی که کیفیت نماز فاطمه را پیدا کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: خود را در معرض نور فاطمه قرار دهید تا اوج بگیرید و پیام حضرت برای همه ما یک کلمه است: بندگی؛ یعنی راه بندگی از نماز عبور می کند و خداوند اولیای خود را  با نماز، رکوع و سجده معرفی می کند. همچنان که فاطمه را با نماز معرفی می کند؛ نه، نماز را با فاطمه معرفی می کند تا قیمت را نماز را درک کنید.

وی با بیان اینکه اتفاق عجیب این است که نور فاطمه نه تنها برای اهل زمین، صفابخش و جلادهنده است و فرشتگان را سرمست می کند و از رهگذر حضور حضرت در عالم ناسوت و اسفل السافیلن، ساکنان این عالم از نور وجود حضرت استفاده می کنند، گفت: مردم می دیدند خانه هایشان روشنی خاصی پیدا می کند و وقتی دقت می کردند مشخص می شد این نور از خورشید و یا آسمان نیست.

این استاد حوزه در همین ارتباط افزود: مردم در صبح و برخی نیز این وضعیت را در مغرب مشاهده می کردند و طبق روایت، جلوه های این نور متفاوت بود، گاهی سفید، گاهی سبز و ...؛ دلیل انتشار و انعکاس این نور را از پیامبر که پرسیدند، حضرت، نشانه خانه فاطمه (س) را دادند.

وی با تأکید بر اینکه این نور در درجه اول، برای حضرت علی (ع) تجلی می کرد و بعد منتشر شده و وارد خانه های دیگران می شود، گفت: در اینجا یاد روایت امام صادق (ع) می افتیم که فرمودند: اگر علی متولد نمی شد هیچ کفوی برای فاطمه از اول تا آخر عالم نبود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه شاید این سوال مطرح شود که خوش به حال کسانی که در همسایگی خانه زهرا (س) زندگی می کردند پس تکلیف ما که در همسایگی حضرت نبودیم، چیست، خاطرنشان کرد: به شما بشارت می دهم فاطمه، مظهر لطف حق است. و این روایت را شنیده اید که از نماز حضرت زهرا (س) یک قالبی باقی ماند که "ذکر کثیر" نام دارد؛ ذکری که بسیار کوتاه و ساده است (34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان الله)، اما معادل با 1000 رکعت نماز مقبول است.

وی ادامه داد: کسی که تا قیام قیامت زندگی می کند و در پرتو ولایت فاطمه از نور حضرت استفاده می کند، این نور وارد خانه اش می شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر کسی بخواهد از اسل السافلین به اعلی علیین برسد، راهش نماز است، خاطرنشان کرد: اگر کسی می خواهد بالاتر رود باید نمازش مانند نماز فاطمه باشد یعنی حضور قلب، ترس و لرز داشته باشد و زانووانش بلرزد  و البته نمازش را با نور فاطمه همراه کند.

وی در پایان گفت: اگر کسی اهل نماز فاطمی شود اهل همه امور خیر شده و همه چیزش درست می شود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین