عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
با حضور 5 واعظ منبری و هیئتی مطرح شد ــ بخش اول
میزگردی با حضور ۵ تن از وعاظ تهران برگزار شد. در این نشست فاطمیه خط قرمز شیعه و امتداد غدیر عنوان شد و مباحث مهمی هم در جمع هنرمندانه میان مقوله تقیه و برائت طرح شد که نیاز به ورود هوشمندانه در پرداخت به شعائر فاطمی را ایجاب می‌کرد.
عقیق: میزگرد ایام فاطمیه و ضرورت بزرگداشت شعائر فاطمی با حضور 5 تن از خطباء و وعاظ منبری هیئات مذهبی تهران در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در این نشست حجج اسلام والمسلمین سید عباس موسوی مطلق، عبدالحمید شهاب، مهدی بنیانیان، میثم علی پناه و احسان بی آزار تهرانی حضور داشتند و مباحث مرتبط با ضرورت بزرگداشت ایام فاطمیه و بیان مظلومیت حضرت صدیقه طاهره(س) را بررسی کردند.

در این نشست صحبت‌هایی پیرامون تقارن ایام فاطمیه با نوروز امسال، حرکت‌های تند و ضد تقریبی جریان معروف به شیعه انگلیسی، حفظ وحدت و تقریب مذاهب در کنار به رسمیت شناختن شعائر فاطمی، اصلاح سبک زندگی و الگوسازی از سیره حضرت صدیقه طاهره(س) به نوعی که مورد استقبال نسل امروز باشد و ... مطرح شد.

در بخش دیگری از این نشست موضوع گروه موسوم به شیعه انگلیسی یک موازی‌سازی جدی دشمن برای ایجاد تفرقه میان شیعیان و سوق به رادیکال شدن در مواضع و شعائر اعلام شد که توصیه این کارشناسان دینی این بود که بایستی در این زمینه هوشمندانه عمل کرد و میان مقوله تقیه و برائت جمعی هنرمندانه برقرار کرد. همچنین در این نشست عنوان شد که فاطمیه امتداد غدیر است و اگر در برائت از دشمنان خط عاشورا را دنبال می کنیم در حضانت از شعائر شیعه نیز محکم درباره فاطمیه خواهیم ایستاد و فاطمیه خط قرمز شیعه است.

وعاظ معروف تهران در این نشست گلایه‌هایی داشتند از آنچه بی‌توجهی خود و هر رسانه دیگری در معرفی اقدامات رهبر معظم انقلاب در احیای شعائر فاطمی می‌دانستند. آن‌ها می‌گفتند که ما درباره اقدامات ایشان کوتاهی کردیم و همین باعث شده که امروز یک جریان تندرو به غلط سودجویی کند و این طور در مجامع مردمی زبان به سخن براند که جمهوری اسلامی را مخالف ترویج عقاید شیعه جلوه دهد. در حالی که آن زمانی که امام و رهبر انقلاب این خط مذهبی را هدایت کردند، هیچ‌گاه سخن از این افراد نبود. بخش اول از این میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

بحث کلی ما درباره لزوم احیای شعائر فاطمی و نقش خطبه خوانی و منبر در این ایام است. علاقمندیم که در ابتدای بحث نظر یکی از شما عزیزان را در رابطه با اهمیت برگزاری مراسم ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) جویا شویم. اساساً چه شد که در چند سال اخیر مسأله عزاداری برای ایشان به صورت خیلی پررنگ و فراگیر پی گرفته شد؟ ماجرای اقامه عزا و گریه بر مصائب ایشان در کنار آنچه تحت عنوان درک و فهم معارف مطروحه حول موضوع ولایت که در چارچوب قیام ایشان مطرح می‌شود و رنگی جدی می‌گیرد، چگونه باید پی گرفته شود؟ آیا اساس طرح فاطمیه پیگیری مقوله ولایت است؟

فاطمیه صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها) زنده است و شعائر فاطمی خط قرمز شیعه است

حجت الاسلام عبدالحمید شهاب: به اجماع نظر مفسرین امامیه و عامه محوریت آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» شخصیت مقدسه و مطهره حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) است و تمام آثار و برکاتی که در عالم خلقت رویت می‌شود، طبق روایات به جهت وجود مقدس و نوراینی ایشان است. از این منظر این موضوع اهمیت پیدا می‌کند. مستند روایی وجود دارد که اگر نور خلقت حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) نبود خداوند هیچ مخلوقی را در عالم خلق نمی‌کرد. صاحب کتاب «غایة المرام فی فضائل علیٍّ و أولاده الکرام (ع)» روایتی را از ساحت مقدس پیغمبر اکرم(ص) نقل می‌کند که ایشان می فرماید دخترم اگر نور تو خلق نمی‌شد، آسمان و زمین هم خلق نمی‌شد و یک یک مخلوقات را نام می‌برند. بنابراین آنچه که مشخص است؛ محوریت خلقت با نام فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) است و فاطمیه صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) خط قرمز شیعه است.

هیچ ولایت مدار و ولایت پذیری بالاتر از فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) در تاریخ سراغ نداریم/ فاطمیه انسان را به کمال نزدیک تر می‌کند

در برابر دشمنی که آماده است در برابر منطق محکم ولایت به مقابله بپردازد هیچ ولایت مدار و ولایت پذیری بالاتر از فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) در تاریخ سراغ نداریم و لذا باید خیلی از این موضوع مراقبت کنیم. احیای شعائر فاطمیه آثار و برکاتی دارد و همانطور که آثار و برکاتش را در احیای مجالس اهل بیت(علیه‌السلام) می‌بینیم، در محوریت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) بیشتر می بینیم و به نوعی فاطمیه انسان را به کمال نزدیک‌تر می‌کند. اگرچه به کنه ذات حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) کسی نمی‌تواند ورد پیدا کند، اما همین که شما را به حریم فاطمیه راه می دهند ظهور عناصر کمالی آرم آرام بالا می‌گیرد و در نتیجه ما را به وظیفه‌ی خودمان که قرآن به آن اشاره کرده بیشتر آگاه می‌کند و شاید عالی ترین رهیافت حقیقت شعائر فاطمیه همین باشد که فرمود:«قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏»؛ و ما باید اول مزد پیغمبر(ص) را بدهیم که معین و مشخص است. اجمالا اگر همانطور که در چند سال اخیر روند صعودی خوبی را در ارتباط با بزرگداشت ایام فاطمیه شاهد بودیم، ادامه دهیم به نمتیج خوبی می‌رسیم. جا دارد که بیشتر تلاش بشود و در مجالس و هیئات، معارف دینی نشر داده شود و با تکیه و بررسی سیره یک انسان کامل که زهرای اطهر(سلام‌الله علیها) است همه ما، به سمت انسان کامل شدن هدایت شویم. جای آن در این مجالس است.

مبادا شعائر فاطمیه را تنها در احیای معارف فاطمی خلاصه کنیم/گریه بر این مظلومه حقانیتی را به عالم اعلام می‌کند

البته تنها بعد شعوری نیست بلکه بعد شور هم مطرح است که قطعا باید آن تضرع و گریه در مصیبت «بی بی»(سلام‌الله علیها) جا بیافتد و معین بشود، مبادا بنشینیم شعائر فاطمیه را تنها در احیای معارف فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) ببینیم بلکه بر مظلومیت این مظلومه  باید گریست، خود این گریه پیام دارد و می خواهد حقانیتی را در عالم اعلام کند. ضمن اینکه گریه تصفیه کننده پلیدی دل است یعنی از یک طرف فرد خودش را تصفیه، پاک و رفع قساوت می‌کند و از طرف دیگر نیز یک پیام عالی را به جهان اسلام می رساند که ما برای شعائر الهی طبق قانون الهی عمل می‌کنیم که فرمود:« مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِنْ تَقَوَی الْقُلُوب» یعنی شعائر فاطمی شعائر الله است و مکتب را در یک حالت کانالیزه شده و محکم جلو می برد. همانطور که در ابتدا عرض کردم باید روحیه اهل باطل در رابطه با این ذهنیت جمع بشود که فاطمیه دیگر به کمرنگی کشیده شده است. فاطمیه زنده است و شعائر فاطمیه خط قرمز شیعه است.

انقلاب اسلامی برخی شعائر و فرائض فراموش شده دینی و اعتقادی را مجددا احیاء کرد

حجت‌الاسلام موسوی مطلق: با توجه به این که ما مدعی این معنا هستیم که انقلاب ما، زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) است-و واقعیت هم چنین بوده است- یعنی اگر کسی غیر از این اعتقاد دارد باید تجدید نظری نسبت به اعتقاداتش داشته باشد، نظر خود را بیان می‌کنم. این خون‌ها ریخته شده و زحمت‌ها با این عنوان کشیده شده است که یک روزی یک آقایی خواهد آمد و در طول تاریخ هم این چنین زمینه سازی صورت گرفته نشده است. حالا این انقلاب یک وظیفه فردی و اجتماعی به گردن همه ما است که باید برای ظهور حضرت زمینه ساز باشیم که این زمینه سازی در عمل مشخص خواهد شد. یکی از مسائلی که انقلاب ما در آن زمینه موفق بوده است احیای خیلی از مسائل، سنن و فرائض و شعائر کمرنگ و بعضا فراموش شده است. البته ما اگر بخواهیم فهرست تهیه کنیم، این موارد زیاد است اما در همه تاریخ دولت‌ها برای دین به هر منظوری زحمت کشیده‌اند. برای مثال آل بویه اولین دولتی بوده است که غدیر را به رسمیت شناخت و دهه عزاداری امام حسین(ع) را برگزار کرد و به همین کیفیت و تا به امروز هم این روند ادامه یافته است. یا مغولان یا تیموریان با همه نقاط ضعف و خونریزی‌هایی که داشتند به برخی از امور اهتمام داشتند مثلا به نام اهل‌بیت(ع) سکه زدند و خطبه خوانی را به غیر از درباره اهل بیت(ع) ممنوع کردند و درباریان در محافل و مجالس خود جایگاه مخصوص برای سادات به عنوان دار السیاده درنظر گرفته بودند که این یادگار آن زمان است.

بزرگداشت فاطمیه گامی برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) است

اما هیچ کدام از آنها مانند انقلاب اسلامی موثر نبوده است؛ مثلا نماز جمعه از سنن فراموش شده‌ای بوده است که الان احیا شده است و در بیش از 600 شهر این سنت و فریضه الهی را به جا می‌آورند. یا سنت اعتکاف از زمره این سنت های احیا شده است و نسبت به سایر مراسمات هم این سخن درست است که در گذشته هم بوده است اما نسبت به جمعیت و فضایی که امروز در دنیا حکمفرما است به نظر من پررنگ تر برگزار می شود. یا سالروز ولادت‌ها و شهادت‌ها که جنبه عمومی پیدا کرده است و رسانه ها هم کمک کرده اند و دولت و ملت دست در دست هم قرار داده‌اند. البته نمی خواهیم امتیاز بدهیم و مقایسه کنیم اما غرض این است که ما خود به خود در این مسیر قرار گرفتیم. آنچه از ادعیه مشخص می شود یکی از مهمترین کارهای حضرت در زمان ظهورشان و وقتی حکومت استقرار شد احیای شعائر الهی، فرائض و سنن فراموش شده است که در واقع اگر ما امروز دور هم جمع می شویم و کاری می‌خواهیم انجام بدهیم به عنوان «فاطمیه»؛ مفتخر به این هستیم که در زمینه سازی ظهور حضرت قرار داریم و این برگ سبزی است تحفه درویش یعنی می‌خواهیم بگوییم که آقا ما برای شما داریم کار می‌کنیم.

حاج آقای بنیانیان اساساً شناخت شعائر و معارف فاطمی چه کمکی می‌تواند به مردم امروز سرزمین ما کند؟ اساس تفاوت شعائر فاطمیه با شعائر الهی و حسینی در چیست، آیا تفاوتی وجود دارد؟

با فاطمیه مقابل حرکت فرهنگی دشمن می‌ایستیم

حجت‌الاسلام مهدی بنیانیان: شعائر فاطمی مانند بقیه شعائر مثل شعائر الهی، شعائر حسینی و ... ابزاری برای تعالی جامعه است. در تعالی این جامعه اهل‌بیت(ع) و پیغمبر خدا(ص) و ذات اقدس رب الارباب ابزاری را برای تعالی جامعه اختصاص دادند که یکی از آن ابزار فاطمیه است. شناخت شعائر فاطمی و تفاوت آن با بقیه شعائر خیلی به ما در نحوه عملکردمان در فاطمیه کمک می‌کند، این شعائر در مقابل هجمه فرهنگی‌ای قرار دارد که قبل از اسلام و بعدا در زمان بعثت پیغمبر و صدر اسلام نسبت به تعالی جامعه توسط یهود انجام شد و ثمره آن در آخر همین شهادت‌ها و حوادث بعد از آن شد. یعنی ما زمانی که شروع به ذکر مصیبت یا واکاوی یک مورد واقعه تاریخی می‌کنیم، مثلا عاشورا را مورد بررسی قرار می‌دهیم، فاطمیه پشت در خانه امیرالمومنین(ع) را مورد بررسی قرار می‌دهیم، سم به امام حسن(ع) را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم همه اینها یک صبغه فرهنگی و طولانی دارد که منجر به شهادت امیرالمومنین(ع) می‌شود و بعد از آن مردم در شام می‌‌گویند که مگر علی نماز می‌خواند یا منجر به صلح امام حسن(ع) یا منجر به غصب خلافت می‌شود. به مدد بررسی این شعائر است که توان تحلیل وقایع تاریخی و اجتماعی پیدا می کنیم و آن‌گاه جامعه با تکیه بر تجربه گذشته در آزمون امروز خود به نوع پخته‌تری عمل می کندو شرایط را بهتر می‌سنجد و درک می‌کند.

دشمن با کار فرهنگی از صدر اسلام نگذاشته که شیعه به غایت ظهور برسد

بنابراین کار فرهنگی بوده است که مکرر انجام شده و هیچ گاه دشمن از این ابزار یعنی کار فرهنگی دست برنداشته است و آن کار فرهنگی منجر به قصه سقیفه، صلح امام حسن(ع) و منجر به واقعه عاشورا شد و الان هم منجر به غیبت امام زمان(عج) شده است. 1200 سال هم هست که دشمن با کار فرهنگی نگذاشته است که شیعه با غایت ظهور برسد و ما با استفاده از این ابزار باید مقابل این حرکت فرهنگی دشمن بایستیم. مقابله با جریان فرهنگی دشمن دو ابزار دارد که یکی از آنها دفاع کردن در برابر هجمه‌ای است که آنها انجام می دهند، مانند حمله‌های نظامی و دیگری حمله کردن است. بنابراین در بحث شعائر، مثلا شعائر امام حسین(ع) حمله صرف به مبانی دشمن با شورآفرینی در جامعه است، اگر دقت کنید در شعائر حسینی بنا مکرر بر صدا است. طبل،کتل، علم و بساط راهپیمایی 20 و 30 میلیونی و اینکه فریاد زده بشود که در عالم، حسینی بوده است و ممکن است که همه این افراد هم شیعه نباشند بلکه یهودی، ارمنی و ... هم باشند، اما باید این را بشنوند. اگر در فضاهای مجازی جستجوی ساده‌ای انجام دهیم می‌بینیم، امروز در کل دنیا پرسیده می‌شود که این «حسین» کیست؟ و این سوال نتیجه همان تعظیم و بزرگداشت این شعائر است.

فاطمیه خط دفاع شیعه نیست، حمله به مبانی دشمن است/شور ما برگرفته از شعور ماست

اما در قصه فاطمیه اینگونه نیست بلکه در قصه فاطمیه حمله به مبنای مقابله با این واقعه است. تا در فاطمیه صحبت از این می شود که برای حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) اتفاقی افتاده است، این سوال در اذهان متبادر می‌شود که چه کسی موجب این اتفاق شده است و این حمله به مبنای دشمن است. برای همین اهمیت فاطمیه و تفاوتش با عاشورا این است که عاشورا مقدمه بر ظهور کل احساسات و شور جامعه است.

من با برخی از عزیزان مخالفم که می‌گویند برخی شور دارند اما شعور ندارند. من معتقدم این امکان ندارد که جایی شور باشد اما شعور نباشد، این شور برآمده از آن شعور است. همین الان روزی هزار نفر در تهران فوت می‌کنند اما شما ناراحت نمی‌شوید؟ اما اگر بگویند یکی از بستگان فوت کرده است ناراحت می‌شوید چون نسبت به او معرفت داشته‌اید و چون او را بیشتر می‌شناختید، این‌طور می‌شوید. بنابراین ناراحتی و جزع و فزع شما بیشتر می‌شود. بنابراین این درست نیست که بگوییم هیئت‌ها شور دارند اما شعور ندارد. آنجایی که دشمن می‌آید و در بحث هیئت‌های ما کار می‌کند، می‌خواهد امام حسین(ع) را غلط معرفی کند و آن امام حسینی که خودش می‌خواهد را تصویر کند که برای یزید هیچ خطری ندارد.

بزرگترین کار را در حفظ شعائر فاطمی را مقام معظم رهبری انجام دادند؛ اهل رسانه و منبر از بیان این موضوع غفلت کردند

بحث شعائر فاطمیه ابتدا چطور و با چه هدفی به این صورت فراگیر مطرح شد؟ ما پیش از این هم ایام عزاداری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) را داشتیم اما به نظر می‌رسد از سالی به بعد به شدت این موضوع فراگیر و جدی پی گرفته شد. در حالی که امروز جریان خاصی ادعا می‌کند که فقط آن‌ها به راه اندازنده این شعائر بوده‌اند. انتظار می‌رود در این باره توضیحاتی بفرمائید.

حجت‌الاسلام مهدی بنیانیان: این نکته مغفول واقع شده در رسانه‌هاست. منظور من همه رسانه‌هایی است که مخاطبی دارند. از تلویزیون، رادیو، روزنامه، سایت، اهل‌منبر تا مدیر مدرسه، معلم مدرسه و هرکس که بیشتر از دو نفر مخاطب داشته باشد می‌تواند رسانه باشد. کاری که مغفول واقع شده، این است که اگر ما الان می‌بینیم روحانیون انقلابی و انقلاب ما متهم به مخالفت با شعائر حسینی می شوند و یا شخصی می‌آید در جامعه اسلامی می‌گوید من مدافع شعائر هستم و جامعه ما و حکومت اسلامی را متهم به مخالفت با شعائر اسلامی می‌کند مقصر ما هستیم.

ما به عنوان رسانه نیامدیم بگوییم بزرگترین کار را در حفظ شعائر فاطمی مقام معظم رهبری با عوض کردن وفات به شهادت انجام دادند و این اقدام در عالم صدا کرد و تمام مبانی دشمن را زیر سوال برد. قصه روضه ای که آقا در دهه فاطمیه می‌گیرند با فلان مرجعی که تاج سر ما است خیلی فرق می‌کند. مقام معظم رهبری نفر اول در این کشور است و غیر از مرجعیت و روحانیت عام بودن و عالم بودن، شأنیتی هم به عنوان نفر اول کشور بودن دارند. ایشان روضه می‌گیرند و محکم هم بالای سر خود در مجالس روضه‌ای که می‌گیرند، تابلویی نصب می‌کنند که:«انها صدیقه الشهیده» و این خیلی کار بزرگی است. متاسفانه ما اهل منبر به این کار آقا نپرداخیتم که به عنوان نفر اول مملکت که لبخندشان هم در رسانه‌های دنیا تحلیل می‌شود، این اقدام را انجام دادند. ما چون این حرف‌ها را نزدیم و بالای منبرها بیان نکردیم این مظلومیت اتفاق افتاده است.

ما اهل منبر در بیان خدمات مقام معظم رهبری در احیاء شعائر فاطمی کوتاهی کرده‌ایم

حجت‌الاسلام عبدالحمید شهاب: بله؛ متاسفانه ما نگفتیم که در نتیجه امروز برخی یاغی شده اند و دارند بی حیایی می‌کنند. یعنی در بین جامعه شیعی ما نسل جوان ما می آید جلوی فلان منبری را می‌گیرد وشبهه مطرح می‌کند، در ذهنش این‌طور شکل داده‌اند که جمهوری اسلامی مخالف احیای شعائر فاطمی و اصلاً حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) است. یعنی رسما اینگونه حرف می‌زنند و علتش هم این است که ما نیامدیم بر روی منبر این‌ها را برای مردم بیان کنیم، ما باید خودمان را اول تنقید کنیم. ما اهل منبر کوتاهی کردیم، نگفتیم و دست دشمن را باز گذاشتیم و آن‌ها هم رسما با ما مقابله می‌کنند. این هم از مظلومیت شخصیت رهبر معظم انقلاب است.

یکی از اصحاب بیت تعریف می‌کرد دو سال ما گفتیم آقا اجازه بدهید در بالای سر شما روایتی در فضیلت زهرای اطهر(سلام‌الله علیها) بنویسیم، ایشان در حالی که گریان بودند، فرمودند کلام حضرت کاظم(ع) قیم‌ترین کلام برای بیان حقیقت فضیلت حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) است که فرمودند:«انها صدیقه الشهیده». شاید تا امروز کسی خبر نداشته باشد اما من می‌گویم که هر سال رهبری هزینه‌ای در کل شهر تهران می‌کند و بولتن‌های بزرگی که روی آن فرازهایی از سخنان حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) نوشته شده است را منتشر می‌کنند. اما متاسفانه این حرکت که برای ایشان است و پژوهش آن توسط خود ایشان بوده است، مغفول واقع شده است. چرا گفته نشده است که الان ایشان را به این متهم می‌کنند که عنصر مقابل فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) هستند؟ مگر پسر مقابل مادر می‌ایستد؟

گروه افراطی شیعه روی خط و گرایش حسینی مردم ایران چتر انداختند و جریان سواری کردند

حجت‌الاسلام مهدی بنیانیان: درباره اتفاقی که این اواخر افتاد و از آن به عنوان جریان افراطی شیعه یاد کردند، باید بگویم به نظر من همین که ما از آن به عنوان جریان یاد کردیم اشتباه بود. همه عزیزان و طلاب در قم هستند و می‌دانند که اصلا کسی این‌ها را نمی‌شناخت، آنها جریان سواری کردند یعنی روی خط و گرایش حسینی مردم ایران چتر انداختند و جریان سواری کردند و گرنه خودشان که جریانی نبودند. یک موجی در ایران به عنوان NGOمذهبی ایجاد شد، این به سبب حرکتی بود که حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب به راه انداختند و نمونه دیگرش را راجع به بسیج کردند و بسیج را درست و آن را تحلیل کردند. به واسطه حرکت ایشان بود که در جامعه NGO‌ها جریان ساز هستند. این به مرور زمان تکامل پیدا کرد و وارد هیئت‌های مذهبی شد و به کشورهای دیگر هم کشیده شد. این جریان NGO مذهبی همه را در برگرفت و همه اقشار مردم را هیئتی کرد. حالا این گروه روی این جریان سوار شدند و می‌گویند حرف هایی که شما می‌زنید و این دغدغه شعائر، برای ما است. این‌ها کجا بودند وقتی این مسائل به راه افتاد؟

وحدت مد نظر امام و رهبری به معنای مقابله با ولایت علی(ع) نیست/کلمه واحده همان کلمه ولایت است

حجت‌الاسلام عبدالحمید شهاب: هنر امام به عنوان فقیه مجتهد این بود که تشتت آرایی که در آرا و اذهان مذهب نزد علمای سلف بوده است را تلطیف و تصحیح کرد و یک خوراک مناسب داد و بیان کرد که کلمه واحده همان کلمه ولایت است. آنها را با هم اشتباه نکنید یعنی اگر می‌گویید وحدت، این وحدت به معنای مقابله با ولایت علی(ع) نیست و این هنر امام بود. اما از سوی ما مغفول مانده است.

دشمن و جریان افراطی شیعه خود را مدافع شعائر نشان می‌دهد و سایر علما را مخالف شعائر!

حجت‌الاسلام مهدی بنیانیان: هم ما و هم همه رسانه‌ها، مقام معظم رهبری را به عنوان محور نظام مظلوم واقع کرده‌ایم، وقتی آقا فرمودند وحدت؛ بلافاصله فرمودند که ما قرار نیست کسی را با فحش جذب کنیم. هدف جذب است و این جذب یعنی کسب مبانی روبه رو و القای مبانی خودمان و این سخن آقا بود که فرمودند در جلسه ای که قرار است  دیگران را جذب مبانی اعتقادی خود کنیم، برای چه ناسزا می‌گویید؟ یعنی اینکه فحش ندهید بلکه بیان مبانی کنید. آقا با فحش دادن و بی‌احترامی مخالف است و اینجا رسانه یعنی روحانیت و همه کسانی که مخاطب دارند، مقصر هستند که این را تبیین نکردند.

ما نیامدیم بگوییم بیشترین کار مبنایی در حفظ شعائر حسینی و فاطمی را شخص مقام معظم رهبری انجام داده است و چون ما یاران خوبی نبودیم ایشان مغفول واقع شد و جریانی آمد و توانست سوء استفاده کند تا ایشان را مخالف با شعائر نشان بدهد و خودش را مدافع شعائر نشان بدهد، برود جلو و یارکشی بکند. به نظر من یکی از کارهایی که در فاطمیه باید اتفاق بیافتد و جبران مافات گذشته باشد این است که این ظلمی که ما به عنوان رسانه نسبت به رهبر کشورمان انجام دادیم -که ایشان نسبت به چیزی کم نگذاشته اند- را جبران کنیم. دوم اینکه مبانی شیعه که حضرت فرمودند سنگر شیعه است. یعنی سر موضوع امام حسین(ع) و عاشورا در برابر دشمن می ایستیم و در فاطمیه هم ما مرزبندیمان با دیگر فرق اسلامی مشخص می‌شود. مبانی شفاف توضیح داده می‌شود همانطور که خود ایشان بزرگترین مبانی شیعه یعنی لفظ صدیقه الشهیده را بالای سرشان می‌گذارند. همه چی همان است شور، شعور، هیجان و روضه است و ما این را ادامه می‌دهیم.

باید تلاش کنیم امسال فاطمیه بیش از هرسال شلوغ و باشکوه برگزار شود

حاج آقای علی‌پناه تمایل دارم که نظر شما را هم درباره لزوم احیای شعائر فاطمی و این‌که این شعائر چگونه باید در فضای داخل و خارج نشر پیدا کند و نسبت آن با مسأله تقریب مذاهب چگونه باید باشد، را بشنویم.

حجت الاسلام میثم علی پناه: چون محور جلسه احیای شعائر فاطمیه است باید به این نکته توجه بکنیم که کلمه شعائر گره خورده با تظاهرات، تبلیغات و حرکت های فعال اجتماعی است. چون وقتی قرآن از شعائر صحبت می‌کند، تعظیم شعائر را مطرح می‌کند که همان بزرگداشت، نمودهای بیرونی، تبلیغ کردن‌ها، راه افتادن‌ها و سخنرانی کردن‌ها است. وقتی قرار است امسال صحبت از شعائر حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) و تعظیم و بزرگداشت آن بشود، یقینا باید بیش از هر سال فعالیت داشته باشیم و حتی شنیدم خود مقام معظم رهبری که هر سال روضه دارند با توجه به اینکه امسال با ایام نوروز مقارن شده است فرمودند به هرنحوی حتی شده باشد از مشهد برمی‌گردم و روضه ایام فاطمیه سرجای خود باشد. اهتمام ایشان به برگزاری روضه فاطمیه در یکی از دو تاریخی که ایشان روضه عمومی دارند نشان می‌دهد که شعائر را باید حفظ کرد و باید فعالیت کرد و سر و صدا و تبلیغ کرد و این خط را تداوم بخشید.

فاطمیه حقیقتا خط مقدم جبهه اعتقادی شیعه است/فاطمیه امتداد غدیر است

در زمان آیت الله جواد آقای ملکی تبریزی حرکت مبارکی راه افتاد که بعدها ادامه پیدا کرد که از ایشان می‌توان الحق به عنوان یکی دیگر از بنیانگذاران عاشورای فاطمی تعبیر کرد. این حرکت حرکت معناداری است. چرا رهبر معظم انقلاب و ایشان و دیگر علمای گرامی برای مابقی ذوات مقدسه چنین کاری نکردند و برای حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) این‌کار را کردند؟ زیرا فاطمیه حقیقتا خط مقدم جبهه اعتقادی شیعه است و اگر این حفظ شود خط سرخ تشیع و غدیر امتداد پیدا می‌کند و اگر در اینجا کوتاهی کنیم، دشمن طمع می‌کند و قطعا خیلی از سنگرها را از ما می‌گیرد و دست مان خالی می‌شود.

در باب ترویج خط و روش درست فاطمی کم کاری و به نظام و رهبری و مکتبمان ظلم کرده‌ایم

خاطره معروفی از علامه امینی نقل می‌کنند مبنی بر اینکه در روز عاشورا در کربلا یک آقایی گفت چه خبر است که آنقدر شلوغ می‌کنید و این کارها برای چیست؟ ایشان پاسخ حکیمانه‌ای دادند و گفتند ما اگر غدیر را هم به اندازه عاشورا شلوغ می‌کردیم شما جرأت نمی‌کردید آنقدر راحت حقوق مسلم امیرالمومنین و مسلمانان را انکار کرده و زیر سوال ببرید. بنابراین ما در باب ترویج خط و روش درست فاطمی کم کاری کردیم و در این رابطه هم به رهبر و هم به نظام ظلم کرده‌ و هم اینکه در حق مکتب‌مان ظلم کرده‌ا‌یم. باید فاطمیه را که واقعا خط اعتقادی شیعه است حفظ کرد. فاطمیه اگر حفظ شود مابقی چیزها هم حفظ می‌شود و اگر کوتاه بیاییم اتفاقات بدی می‌افتد.

الان خیلی از جوانان دلداده و متدین اهل‌بیت(ع) در برخی از مجامع که قرار می‌گیرند خیلی راحت دست از اعتقاداتشان می‌کشند وخیال می کند ما دروغ گفتیم و غلو کردیم. از بس که حقایق گفته نشده و در فاطمیه به حداقل تعظیم شعائر اکتفا شده است. خیلی از حقایق مکتوم مانده است.

حاج آقای بی‌آزار درباره این مبحث تقریب مذاهب و مبحث برائت و تبری چه ملاحظاتی باید داشت؟ این ملاحظات درباره فاطمیه هم قابل لحاظ شدن است؟

باید در جمع بین تقیه و اصلی ترین سرمایه سلوک ولایی ما یعنی بحث برائت، هنرمندانه عمل کرد

حجت‌الاسلام بی آزار: من یک بحث راهبردی را در این مقامی که دوستان مطرح کردند احساس می‌کنم که لازم است مطرح شود و آن این است که تمام کسانی که در رابطه با شعائر می‌خواهند حرکت کنند باید یک ذوق وافر و استمداد از ذات وجود نازنین امام زمان(عج) بگیرند و یک هنر لطیف داشته باشند تا بتوانند در روزگار ما که عصر ارتباط است بین تقیه و برائت بتوانند جمع داشته باشند. یکی از شرایطی که عزیزان هم گفتند این است که دشمن برای ما موازی سازی کرده است که این موازی سازی طرح یک روزه هم نیست. یعنی در سال دوم انقلاب آقای کیسینجر که یک شخصیت تحلیل گر مهم آمریکایی است، در باب بازخوانی هویت شیعه در اورشلیم تحلیل عجیبی کرده و گفته است که ما باید بدانیم این نهضت تا زمانی که علمداران آن روحانیون باشند، بیمه است. ما روزی می‌توانیم به شیعه و نهضت خمینی ضربه بزنیم که از طریق روحانیت آنها را خلع سلاح کنیم.

دشمن از سالها پیش برای ما موازی سازی کرده است/شیعه لندن نشین در لباس نوکری امام صادق(ع) ضربه می‌زند

این موازی‌سازی در شبکه‌هایی که پایگاه آن به قول آقا در لندن و امریکا است، شبکه‌هایی که با آرم نبوت و لباس نوکری مکتب امام صادق(ع) امروز دارند ضربه می‌زنند و  فضا را در یک فتنه سنگین بین بچه‌های مذهبی و هیئتی‌ها بالا می‌برند، شکل داده شده است. این فضا را دارند غبار آلود می‌کنند. لذا خیلی مهم است که ما در این امر که فرمودند شعائر در اوج باشد و به تعبیر لطیف عزیزمان باید با سر و صدا برگزار شود، این درایت و هنرمندی را هم داشته باشیم که بدانیم دشمن این تدبیر را هم دارد که از ما بهانه‌ و امتیاز محکمی در این مقام بگیرد و میان ما اختلاف بیاندازد. بنابراین باید دقت نظر کرد.

ادامه دارد...

----------------------------
گفت‌وگو از غفار مهردوست و سجاد دانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین