عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی املی گفت: جامعه باید نیازهایش را بر قرآن عرضه کند. حوزه علمیه حلقه ارتباطی است که نیاز جامعه را تشخیص بدهد و آن را بر قرآ‌ن و عترت عرضه کند و جواب آن را بگیرد و به جامعه منتقل نماید.
عقیق:جمعی از محققان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با  آیت الله جوادی آملی دیدار وگفتگو کردند.

 آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات پژوهشگران ومحققان گفت: یکی از رسالت هایی که بر عهده حوزه است که باید به آن توجه وپاسخ داده شود گلایه ها و ناله های اهل بیت(ع) است. یکی از گلایههای  امیرالمومنین(ع) آن است که می فرمایند در این چند سالی که خانه نشین بودیم، دین اسیر بود. این را در رسمی ترین نامه خودشان به مالک اشتر مرقوم فرمودند: فان هذا الدین قد کان اسیرا فی ایدی الاشرار یعمل فیه بالهوی، و تطلب به الدنیا.

وی اظهار داشتدین یک صراطی دارد و یک سراجی، یک راهی دارد و یک چراغی که انسان آن راه را می‌شناسد. اینها آمدند آن راه را بستند، و فتیله چراغ را پایین کشیدند آن وقت دین اسیر شد. بنابر این کسی که علوی فکر می کند باید دست وبال دین را باز کند. ماباید بین سراج و صراط کاملاً فرق بگذاریم. صراط یعنی راه، هیچ کسی مهندسی راه را به عهده ندارد. فقط ذات اقدس الهی است آن هم به وسیله وحی مشخص می‌شود که راه کجاست و از کجا شروع می‌شود و به کجا ختم می‌شود. همچنین چراغ ولو شمس هم باشد این هنر از اوساخته نیست که راه‌سازی کند.

استاد حوزه علمیه با توجه به روایت نورانی امام باقر(ع) که در تحف‌العقول است، بیان داشت: جامعه باید خودش و نیازهایش را بر قرآن عرضه کند و جوابش را بگیرد. حوزه علمیه حلقه ارتباطی است که نیاز جامعه را تشخیص بدهد و آن را بر قرآ‌ن و عترت عرضه کند و جواب آن را از قرآن و عترت بگیرد و آن به جامعه منتقل نماید.

 آیت الله جوادی آملی به محققان وپژوهشگران توصیه نمود: تلاش و کوشش باید این باشد که ان‌شاءالله برهان عقلی بر اساس حُسن و قبح عقلی تنظیم شود. ادله نقلی بر اساس رجال و درایه تنظیم شود. این دو چراغ هماهنگ شود برود خدمت قرآن و عترت هم حرف‌های قرآن و عترت را به جامعه منتقل کند هم نیازهای جامعه را به قرآن و عترت منتقل کند و پاسخ بگیرد و برساند. این معنای رسالت است. اگر ذات اقدس الهی به رسولش فرمود: ﴿قُمْ فَأَنْذِرْ﴾ به عالمان دین هم فرمود اینها بروند در حوزه‌های علمیه ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ همان کار انبیا را بکنند عده‌ای که به جهنم می‌روند مسئولان جهنم به شما می‌گویند: ﴿أَ لَمْ یأْتِکُمْ نَذیرٌ﴾, معنایش این نیست که مگر پیغمبر یا امام درِ خانه‌ات نیامده، امام و پیغمبر در خانه یک یک مردم نمی‌رفتند رسالت به دوش شاگردان انبیاء بوده است. لذا شما محققان وپژوهشگران باید آن رسالت در این برهه از زمان به دوش بکشید.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین ابوطالب علی نژاد مدیر گروه علوم وحدیث گزارشی اجمالی از عملکرد این گروه به آیت الله جوادی آملی ارائه دادند.

وی پژوهش و فعالیت گروه علوم وحدیث را در چهار محور ۱-کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره) ۲- شرح نهج البلاغه ۳-روایت تفسیری ابن شهر آشوب ۴-رجال تفسیری عنوان کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی مدیر پژوهشکده قرآن وعترت توضیحاتی در خصوص فعالیت های این پژوهشکده ارائه نمود و اظهار داشت: از کلان پروژه هایی که این پژوهشکده در دست تألیف دارد سه پروژه مهم ۱-تفسیر ترتیبی(تفسیر گرانسنگ تسنیم) ۲-تفسیر موضوعی ۳-ترجمه قرآن کریم، است .

وی ادامه داد: از آثاری که منتشر شده و تقدیم علاقه مندان این حوزه گردیده است؛ ۳۴ جلد تفسیر گرانسنگ تسنیم و ۱۸ جلد تفسیر موضوعی و ۲ جلد کتاب علوم قرآنی و ۳۰ جلد مباحث حدیثی را می توان ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی کتابهای مباحث حدیثی بیان شده را به دو دسته تقسیم نمود که دسته اول درمورد شخصیت شناسی اهل بیت(ع) بوده مانند کتاب شمیم ولایت – وحیات عارفانه امام علی(ع) ودسته دوم کتابهایی که به شرح معارف اهل بیت می پردازند مانند کتاب ادب فنای مقربان که تاکنون ۹ جلد آن منتشر شده است. در مجموع آثار منتشر شده پژوهشکده قرآن وعترت ۸۴ جلد بوده است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین