عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۴۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
بنابر روایات روز ظهور و قیام حضرت حجت (عج) و آغاز آن قیام جهانی برای اقامه عدل و داد مشخص شده است.
عقیق: معروف است که امام زمان (عج) در روز جمعه ظهور می کنند، اما بر اساس روایاتی از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) آن حضرت (عج) در روز شنبه قیام می کند.
در کتاب خصال آمده است: امام صادق (ع) فرمودند: «قائم ما اهل بیت (ع) در روز جمعه ظهور قیام می کند.»
در کمال الدین امده است: امام باقر (ع) فرمودند: «حضرت قائم (عج) روز شنبه، روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسید، قیام می کند.»
شیخ طوسی می نویسد: امام باقر (ع) فرمودند: «گویا قائم (عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده است، در حالی که جبرائیل در مقابلش قرار گرفته ندا می کند: «البیعه لله» که با قیام خود زمین را پر از عدل و داد می کند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود.»
برخی از بزرگان گفته اند: بر اساس روایات، امام مهدی (عج) در روز شنبه قیام می کند. این روایات را شیخ صدوق در کمال الدین، شیخ طوسی در کتاب الغیبه و شیخ مفید در کتاب ارشاد نقل کرده است.
در این روایات، همچنین تصریح شده است که امام زمان (عج) در روز شنبه قیام می کند.
ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمودند: «حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداء (ع) است قیام می کنند. گویا در آن شنبه ای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت (ع)، زمین را با طی الارض زیر پا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند.»
شاید در جمع بین این دو روایت، بتوان گفت: آن حضرت (ع) در روز جمعه ظهور می ند و در روز شنبه قیام می نماید. یعنی روز ظهور با روز قیام تفاوت دارد. اگر ملاک را روز عاشورا قرار دهیم، نه روز شنبه، باید دید امام حسین (ع) در چه روزی به شهادت رسید و بر اساس آن روز ظهور حضرت مهدی (عج) را مشخص کرد.


پی نوشت ها:

خصال
بحارالانوار
کمال الدین
الغیبه
بامداد بشریت
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین