عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
استاد اخلاق حوزه علميه قم در سخناني برگفته از آيات و روايات علائم اهل بهشت را توصيف كرد.
عقیق:به نقل از روابط عمومي مسجد مقدس جمكران، حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد در جمع نمازگزارن و مجاوران اين مكان مقدس با اشاره به حديثي از امام صادق (عليه السلام) اظهار داشت: در اين حديث كليد و رمز موفقيت انسان براي رسيدن به قرب الي الله ذكر شده كه هر كس آن را به كار ببندد طبق قول حضرات معصومين (عليهم السلام) اهل بهشت خواهد بود.

اين كارشناس مسائل ديني و تربيتي با اشاره به حديث «اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ، وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ مُعْطِيَةٌ» افزود: امام صادق(عليه السلام) در اين حديث نوراني مهمترين ويژگي هاي اهل بهشت را به چهار دسته تقسيم كرده كه نخستين نشانه روي گشاده و دومين آن ‌ها گفتار زيباست.

حجت الاسلام فرحزاد تصريح كرد: روي گشاده توسط اهل بيت(عليهم السلام) بسيار توصيه شده است و همه بايد با گشاده رويي با يكديگر مراوده كنند بطوريكه حضرت زهرا (عليها السلام) فرمودند: لبخند و تبسم مومن حسنه و ثواب است.

وي با اشاره به گفتار نيك و زيبا به عنوان دومين صفت اهل بهشت، افزود: در روايات آمده كه غسال حق ندارد عيوب اموات را انتقال دهد و تا اين حد بايد اسرار مؤمنين مخفي بماند.

حجت الاسلام فرحزداد با بيان آيه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا»(احزاب/۷۰) بيان داشت: پيامبر اعظم(صلي الله عليه و آله) كه منشاء علم الهي و برگزيده خداوند بودند اين آيه را هميشه در منابر خود قرائت مي كردند تا علاوه بر دعوت بر تقوا از مردم بخواهند كه به نيكي سخن و در گفتار خود حق بگويند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اين كه اين روزها با استفاده از پيامك ‌ها و ديگر ابزارها، سخنان مختلفي پشت سر افراد گفته مي‌شود، تصريح كرد: از امام صادق(عليه السلام) نيز نقل شده است كه اگر كسي سخني را نقل كند تا به مؤمني صدمه بزند، خداوند آن فرد را از ولايت خويش خارج مي‌كند و از نظر خدا مي‌افتد.

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به گناه حسد، خاطرنشان كرد: حسادت در اكثر انسان‌ها هست و تنها در كسي نيست كه وقتي رقيبش به موفقيتي دست يافت، خوشحال شود. كنترل زبان بسيار مهم است و بيشتر گناه‌ ها از طريق زبان است. صدمات بدني قابل درمان است اما زخم زبان، قابل درمان نيست.

وي افزود: دومين علامت اهل بهشت بر اين اساس گفتار خوب است و سومين علامت اهل بهشت، قلب مهربان است و در حديث آمده است كه خداوند پدر يا مادري كه به فرزندشان بسيار محبت مي ورزند را به بهشت مي برد، بنابراين محبت به زيردستان بسيار توصيه شده است.

اين كارشناس مذهبي تصريح كرد: سومين علامت اهل بهشت مهرورزي و قلب مهربان است و در بين افراد، محبت ورزيدن به ديگران به ويژه مديران بر زيرمجموعه و كارمندان، نشانه قلب مهربان است. برخي از مديران طوري عمل مي‌كنند كه وقتي از جايي مي‌روند، زير مجموعه آن ‌ها ناراحت و گاهي گريان مي‌شوند.

حجت الاسلام فرحزاد چهارمين علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ويزگي هاي اهل بهشت است و بسيار در اسلام توصيه شده است و اي بسا كافر كه به خاطر انفاق دائم و سخاوتمندي، مورد رحمت خداوند قرار مي‌گيرد.

وي افزود: كسي كه كار مؤمني را راه بياندازد، خداوند كارهاي او را راه مي‌اندازد و حوائج وي را برطرف مي كند و چه خوب كه همه چنين رويه اي داشته و در عين حال به نقل احاديث نيز اهتمام ويژه اي داشته باشيم.



منبع:باشگاه
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین