عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
گفتگوی اختصاصی عقیق با حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق
سابقا هم تقارن نوروز با عزا را داشته ایم. در زمان آل بویه این چنین بود که عید مهرگان با عاشورای حسینی در یک روز بود...

عقیق: در آستانه فرارسیدن ایام عزای بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره به سراغ حجت الاسلام موسوی مطلق رفتیم تا نظر او را درباره تقارن ایام فاطمیه با نوروز بپرسیم؛

در آستانه عید نوروز هستیم که با ایام فاطمیه هم تقارن دارد. مردم کشور ما آداب و مراسم خاصی را در عید نوروز انجام می دهند. اما به دلیل تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه چه نکاتی لازم است در جامعه رعایت شود تا حرمت فاطمیه حفظ شود؟

اگر با یک زاویه خاص نگاه کنیم می بینیم که منافاتی بین جمع کردن نوروز و فاطمیه نخواهد بود. البته بستگی دارد تعریف ما از نوروز چه باشد، اگر تعریف ما از نوروز احیای برخی آموزه های اخلاقی مثل دید و بازدید، خانه تکانی، تزکیه، پاکیزگی ظاهر و باطن، برطرف کردن کدورت ها و سفر و زیارت باشد، جمع این گونه موارد با فاطمیه مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر تعریف از نوروز به معصیت و گناه و دوری از خدا باشد، طبیعتا با فاطمیه تضاد و تقابل دارد. همه این موارد مثبت در تعالیم حضرت فاطمه زهرا (س) و امامان معصوم علیهم السلام وجود دارد. لذا می توانیم نوروز و فاطمیه را در کنار یکدیگر مدیریت کنیم. یعنی به زیارت برویم، اتفاقا رنگ و بوی مسافرت ها و نظافت های نوروزی ما رنگ و بوی فاطمی خواهد بود. در این مورد آنچه که به مردم برمی گردد قطعا رعایت می کنند و آنچه که به مسئولی مربوط است انشاءالله رعایت و مدیریت خواهند کرد. یعنی صدا و سیما و شهرداری ها و سایر ارگان هایی که در این موضوع هستند، مدیریت خواهند کرد.

سابقا هم تقارن نوروز با عزا را داشته ایم. در زمان آل بویه این چنین بود که عید مهرگان با عاشورای حسینی در یک روز بود. آنها برگزاری جشن خود را یک روز به تاخیر انداختند، یعنی در عاشورا اقامه عزا شد و فردای آن روز، عید مهرگان را تجلیل و تمجید کردند. پس می توان نتیجه گرفت که چنین مناسبت هایی از ناحیه حکومت ها قابل مدیریت است که نه بی محرمتی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) شود و نه فرصتی برای احیای بعضی مکارم در نوروز به فراموشی سپرده شود.

 

یکی از مراسمی که در عید نوروز انجام می شود، مراسم دید و بازدیدها است که در اسلام با عنوان صله رحم یاد شده و بر آن تاکید شده است. در این دیدارها چه نکاتی باید رعایت شود؟

دید و بازدید هم منافاتی با فاطمیه ندارد. چون دید و بازدید و احوالپرسی از آشنایان هم فریضه الهی است. به عنوان مثال می گویم که یکی از علمای بزرگ ما که اسوه ای برای مردم است و من از برد نامش معذورم، در روز عاشورا عقد کرده است. به این دلیل که نفس عقد اجرای دستور پروردگار است.

با این توضیح چرا ما مقیدیم که بعضی از مراسم در روزها و مناسبت های عزای اهل بیت علیهم السلام نباشد؟

به این علت که گاهی زمینه ای برای شادی کاذب و معصیت می شود و یا حتی خلاف ادب است. اما اگر ادب رعایت شود اشکالی ندارد . دید و بازدید هم اجرای فرمان الهی است و اگر آداب در آن رعایت شود مشکلی ایجاد نمی کند.

منظورتان چه نوع آدابی است؟

رعایت آداب در ایام فاطمیه در سیره و روش اهل بیت علیهم السلام و بزرگان دینی و علمای ما سابقه طولانی دارد. مثلا پوشش در ایام عزای حضرت فاطمه زهرا (س)، باید توجه شود که لااقل در روز شهادت آن حضرت با پوشش مناسب در دید و بازدیدها حاضر شوند و لباس هایی با رنگ های شاد نپوشند. در عین حال وقتی اقوام و آشنایان دور هم جمع می شوند از مراسم و کارهایی که شاید هم حرام نباشد اما ممکن است هتک حرمت شود خودداری کنند. همچنین در نوع گفتارها هم رعایت شود و از پرداختن به برنامه خیلی شاد و فرح آور دوری کنند.

خانواده ها هم رعایت کنند و وقتی دور هم جمع می شوند راجع به حضرت فاطمه زهرا (س) مباحثه کنند و یا اگر به سفر رفته اند و در شهر مقصدشان مجلس دینی و هیئتی برگزار است خودشان را مقید کنند تا در مجلس عزای حضرت فاطمه زهرا (س) شرکت کنند.


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
2
2
حاج اقا مطلق خداحفظت کنه
بصیر
با معرفت نسبت به امام زمان عج و ولایت فقیه
سید اولاد پیغمبر
هیاتی به تمام معنی کلمه
ای کاش من استادی مثل شما داشتم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین