عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
یکی از اعمالی که پیوسته از جانب خداوند متعال و متعاقباً ائمه اطهار (ع) در سیره ی عملی خود به آن اهتمام داشته اند، تلاش فرهنگی و فکری در راستای حفظ عقیده و اندیشه الهی در میان مردم بوده است، چنان که پایبندی به این امر دارای اجری عظیم و ارزشی منحصر به فرد می باشد.
عقیق: درباره­ ی ارزش تلاش گسترش و اشاعه فکری و فرهنگی اندیشه­ های الهی از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که فرموده­ اند: مردی خدمت امام زین ­العابدین (ع) شرف ­یاب شده و عرض کرد: چندی پیش پدرم به قتل رسید و اکنون قاتل آن مشخص شده است، اما به دلیل حقی که او بر من دارد، از من درخواست عفو و بخشش نموده است.

قاتل در آن لحظه از امام خواست که او را به پذیرش عفو و گذشت نصیحت نماید. پس آن حضرت به ولی مقتول فرمود: او را ببخش. اما فرزند مقتول گفت: ای پسر پیغمبر؛ اگرچه او بر من حقی دارد، اما به اندازه­ ای نمی باشد که موجب عفو او شود.

پس امام سجاد(ع) فرمودند: آن حق چیست؟

آن مرد پاسخ داد: آن قاتل یکتاپرستی و نبوت رسول خدا (صَلى الله عَليه وَ آله) و امامت پیشوایی امام علی(ع) و خاندانش را به من آموخته است و من در محضرش درس خداپرستی و اطاعت از پیامبر و آل او را فرا گرفتم و با تلاش ­های او از انحراف رهایی و مسلمان و خداشناس گردیدم.

پس امام سجاد(ع) فرمودند: همانا این کار او از دیه پدرت بیش ­تر است، چرا که این عمل وی برابر است به اندازه­ ی خون تمام اهل زمین، از اول تا آخر.

از این رو با توجه به گفتار امام سجاد(ع) آشکار می ­شود که بالا بردن روح معنویت و آگاهی و خداشناسی در میان انسان­ ها بزرگ ­ترین خدمت­ ها بوده و دارای ارزشی بی­ مانند است.



پی نوشت ها:
1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 2: 12.
2- ناطقی، نقش دین در سلامت جامعه: 194- 195.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین