عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
در شب وفات دخت موسي بن جعفر (ع) شهر مقدس قم غرق در غم و ماتم شد و مراسم‌هاي عزاداري در جاي جاي اين شهر برگزار شد.از عصر جمعه دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري از مساجد، تكايا و حسينيه‌هاي شهر قم رهسپار حرم مطهر كريمه اهل بيت شدند و در غم شهادت اين بانوي بزرگوار به عزاداري پرداختند.
عقیق:همزمان با فرا رسيدن سالروز وفات كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (س)، شهر مقدس قم ميزان خيل عظيم زائران و مجاوراني است كه در غم وفات شهادت گونه دخت موسي بن جعفر (ع) غرق در سوگ و عزا هستند.

از عصر جمعه دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري از مساجد، تكايا و حسينيه‌هاي شهر قم رهسپار حرم مطهر كريمه اهل بيت شدند و در غم شهادت اين بانوي بزرگوار به عزاداري پرداختند.

در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نيز جمعه شب مراسم‌هاي ويژه سوگواري و عزاداري برپا شد و سخنرانان به تشريح ابعاد شخصيتي اين بانوي بزرگوار پرداختند.

امروز نيز برنامه‌هاي ويژه عزاداري و سوگواري با حضور خادمان بارگاه بانوي كرامت برگزار خواهد شد.

از برخي شهرهاي اطراف نيز امروز دسته‌هاي عزاداري با پاي پياده رهسپار حرم حضرت معصومه (س) خواهند شد.

كاروان حضرت معصومه(س)‌ در مسير ديدار حضرت امام رضا(ع) در خراسان، در شهر ساوه مورد حمله گروهي از نيروهاي حكومت وقت قرار گرفت و سپس رهسپار قم شد و پس از 17 روز عزيمت در بيت النور وفات يافت.

بارگاه ملكوتي اين بانوي بزرگوار سال‌هاست مامن عاشقان خاندان اهل بيت(ع) است.

حضرت معصومه(س) به شوق ديدار برادر راه خراسان در پيش گرفت و كارواني كه حضرت معصومه سلام الله عليها در ميان آن بود، به سرپرستي هارون بن موسي بن جعفر عليه السلام منزل به منزل حركت كردند و به ساوه رسيدند. در آنجا دشمنان خاندان نبوت به كاروان حمله و هارون را به شهادت رسانده و جمعي را مجروح كردند. در اثر اين حادثه دلخراش كاروان دختر موسي بن جعفر عليه السلام پراكنده شدند.

در ساوه غذاي حضرت زهرآلود شده و به اين ترتيب آن بانوي گرامي مسموم و بيمار شد. هنگامي كه خبر ورود حضرت به ساوه و خبر بيماري او به آل سعد (شيعيان عرب اشعري) رسيد، آل سعد به اتفاق به استقبال آن حضرت رفته و در ميان آنها موسي بن خزرج بن سعد اشعري مهار شتر او را گرفت و او را به شهر قم دعوت كرد. به هنگام ورود به قم محبان اهل بيت استقبال كم نظيري از خواهر امام رضا عليه السلام كردند كه در اذهان، استقبال تاريخي مردم نيشابور از امام رضا عليه السلام تداعي مي‌كرد.

در اين چند روزي كه حضرت معصومه سلام الله عليها در قم به سر مي بردند، در سراي موسي بن خزرج عبادتگاهي داشت كه هم اكنون آن مكان مقدس با بنايي با شكوه مشخص و در كنار آن يك مسجد مجلّل و چند حجره وجود دارد كه به عنوان مدرسه علميه ستّيه در محلّ ميدان مير قم خوانده مي‌شود. اين عبادتگاه را بيت النور نيز گويند كه گواه نورانيت و صفاي ممتاز او در ارتباط با خداست.

سرانجام آن حضرت بعد از هفده روز كه در خانه موسي بستري بود از دنيا رفت. شيخ قرني در كتاب خود چنين آورده است:« حضرت معصومه(س) هفده روز در قم بود و در اين روزها به ياد برادرش حضرت رضا عليه السلام غمگين و گريان بود تا جان به جان آفرين تسليم كرد.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین