عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات:
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه احداث صحن حضرت زهرا (س) در نجف بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام و یک پدیده استثنایی است گفت: ویژگی این پروژه سرعت اجرای آن است و باید ابعاد این کار بزرگ برای مردم کشورمان توضیح داده شود.
عقیق:به نقل از ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک، رئیس ستاد بازساری عتبات عالیات، در ششمین نشست روسای استانی ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف که با حضور معاونان و مشاوران این ستاد برگزار شد ، اظهار داشت: مأموریت ستاد دارای دو بال است. یکی بال «جذب کمکهای مردم» که از طریق ارتباط با شهروندان و خیرین صورت می گیرد و بال دوم«مهندسی و اجراست».

وی افزود: این دو بال باید با هم ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشند و به عبارت بهتر در هم عجین باشند. اگر بخش جذب، سرمایه فراهم نکند بخش مهندسی قادر به کار نیست و اگر مهندسی گزارش کار قابل قبول ارائه ندهد، چگونه می توان به مردم گزارش داد و از آنها درخواست کمک کرد؟

پلارک افزود: ایرانیان از دیرباز در عتبات فعالیت های عمرانی و هنری متعددی داشته اند که برخی از آنها توسط سلاطین صورت گرفته و ما بدنبال حفظ این آثار هستیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: پروژه دیگری که در نجف به اتمام رسیده، الحاق آثار تاریخی ایران به بناهای مقدس عتبات است که برخی از آنها در دوره حاکمیت رژیم بعث حذف شده است.

وی در تشریح این فعالیت ها گفت: کتیبه های ایوان حرم حضرت امیر(ع) اشعار شاعران پارسی زبان است، همچنین روی درهای ورودی حرم اشعار فارسی با خط طلا نگاشته شده است.

پلارک با بیان اینکه با هماهنگی تولیت حرم حضرت علی(ع) قرار است منطقه «مدینه الزائرین» ایجاد شود گفت: این طرح شامل هتلها، رستوران ها، پارک، شهربازی و بازارهای متعدد خواهد بود که در حال حاضر این پروژه در حال طراحی است و ممکن است در اجرای آن ما نیز سهیم شویم.

وی در مورد اقدامات انجام شده در کربلا گفت: درهای مطلا در حرم امام حسین(ع) نصب شده است و ضریح ها و پنجره های دیگر را در دست ساخت داریم و نیز سنگفرشهای حرم به اتمام رسیده است. با این حال کار بزرگی که باید داخل حرم انجام دهیم، تقلیل حجم ستونها و ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا(ع) است.

پلارک اضافه کرد : این پروژه حدود یکسال و نیم است که از سوی چند گروه مهندسی متشکل از مهندسان و استادان دانشگاهای داخل و خارج از کشور تحت مطالعه است و تا کنون 4 طرح ارائه شده که یکی از آنها نهایی و پیمانکار و مشاور آن انتخاب گردیده اما پروژه ای سخت و زمانبر است.

پلارک همچنین به مرتفع سازی گنبد حرم امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: گنبد جدید در کرمان به صورت پایلوت اجرا شده و سازه های آن در تهران و اراک در حال ساخته شدن است. این گنبد به طور کامل در ایران اجراو به نمایش گذارده میشود و سپس باز شده و در قطعات کوچک به کربلا منتقل و بدون اینکه گنبد قبلی تغییری کند روی آن نصب می شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، اقدام مهم دیگر در کربلا را اجرای صحن برشمرد و گفت این طرح شامل ساماندهی حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع)، خیمه گاه و تل زینبیه است.

پلارک همچنین گفت: صحن "عقیله بنی هاشم" در 46 هزار متر مربع زمین و با 146 هزار متر بنا در دو طبقه احداث می شود.

وی در تشریح این پروژه گفت: چون در این منطقه سطح آب بالا است (حدود 1.5متر) بنابراین دیوارهای آن از عمق 10متری و زیر آب شروع می شود.

رئیس ستاد عتبات همچنین در باره طرحهای عمرانی کاظمین اظهار داشت: در این منطقه طرحهای بزرگی داریم که یکی از آنها(توسعه شرقی-غربی حرم) در حال اجراست. طرح دوم احداث صحن امام رضا(ع) به مساحت عرصه 14000 و اعیان34000مترمربع است.

پلارک درباره دیگر طرح های کاظمین گفت: صحن صاحب الزمان(عج) را هم طراحی کرده ایم که120هزار مترمربع عرصه و اعیان آن است و تاسیس دارالشفا نیز در آن تعبیه شده است.

وی همچنین اظهار داشت: ساخت مناره های حرم امامین جوادین(ع) نیز در حال اجراست که کاری سنگین است. همچنین یکی از ایوانهای حرم طلاکاری شده و سه ایوان دیگر باقی مانده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه ناامنی موجب تاخیر در انتقال ضریح و صندوقچه های حرم امامین عسکریین علیهماالسلام شده است گفت: برای این حرم مطهر طرحهای متعددی داریم، از جمله اینکه قصد داشتیم صحن های کنونی را دوطبقه کنیم، همچنین قرار بود تا شعاع 300متر حرم را توسعه دهیم که به توصیه رهبرمعظم انقلاب(دام ظله) قصد داریم از شعاع 300متر فراتر برویم و اقدامات لازم در دست پیگیری است.

پلارک با تاکید بر اینکه کاشی کاری ایوانها از اقدامات باقیمانده در سامراست، به طرح توسعه حرم امامزاده سیدمحمد(ع) اشاره کرد و گفت با وجود مشکلاتی که بر سر راه است، طرح توسعه را کلنگ زده ایم.

وی در پایان در مورد حرم حضرت سلمان گفت: طرح  جامع توسعه آن در دست انجام است.

گفتنی است در ادامه نشست، برخی معاونین و مدیران ستاد بازسازی عتبات، از فعالیتهای حوزه ماموریت خود گزارشهایی ارائه دادند و پس از آن گزارش روسای ستادهای استانها به اطلاع جمع رسانده شد.

همچنین گزارش پیشرفت پروژه های مختلف از نزدیک بررسی شد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین