عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء از چاپ نوبت ۱۹۰ کتاب گرانقدر «مفاتیح‌الحیات» خبر داد.
عقیق:مصطفی امرائی، مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء درباره کتاب «مفاتیح‌الحیات» اثر آیت‌ الله‌ جوادی‌آملی گفت: در حال حاضر چاپ ۱۹۰ آن در حال آماده‌سازی برای چاپ است و هفته آینده منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به ویرایش‌های انجام شده بر روی «مفایتح‌الحیات» افزود: با توجه به اینکه از چاپ ۱۷۵، ویراست دوم این کتاب منتشر شده است، از این رو آنچه از مفاتیح‌الحیات در حال چاپ است، کار دقیقی است. این ویرایش‌ها شامل اصلاحاتی در باب خانواده بوده و همچنین در بخشی از این کتاب احادیثی اضافه شده و بر غنای هر چه بیشتر کتاب افزوده است.

امرائی ادامه داد: این کتاب با هدف تکمیل کتاب «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی تألیف شده و نویسندگان این اثر گروهی از محققان و مدرسان حوزه علمیه قم از جمله حجج‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، یدالله مقدسی، سیدکمال‌الدین عمادی، محمود لطیفی و جعفر آریانی هستند که زیر نظر آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی به نگارش این اثر پرداختند.

یادآور می‌شود، «مفاتیح‌الحیات» شامل پنج بخش کلی است: «تعامل انسان با خود»، «تعامل انسان با هم‌نوعان»، «تعامل مردم و نظام اسلامی»، «تعامل انسان با حیوان» و «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی».

بخش نخست کتاب خود به ۱۲ فصل تقسیم می‌شود، از جمله «اهمیت تفکر و تدبر»، «یادگیری و دانش‌اندوزی»، «کار و تلاش»، «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس»، «نظافت و بهداشت»، «خوردن و آشامیدن»، «لباس و پوشش»، «زینت و آراستگی».

هدف آیت‌الله جوادی آملی و محققان از این اثر، ارائه کتابی کاربردی برای عموم مردم در جهت معنابخشی به زندگی انسانی در ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده است. محققان برای تألیف این اثر بیش از ۶ هزار روایت را بررسی کرده‌اند. از امتیازات دیگر این کتاب می‌توان به مختصر و مفید بودن آن اشاره کرد.

بخش دوم کتاب شامل ۶ فصل است: «خویشاوندان»، «هم‌کیشان (مسلمانان)»، «بیگانگان: اهل کتاب، مشرکان و پیروان فرقه‌های انحرافی»، «مستضعفان»، «مهاجمان و دشمنان» و «شهروندان». فصل شهروندان این بخش، یکی از مهم‌ترین و حجیم‌ترین فصول این کتاب است که در آن دستورالعمل‌ها و احادیث بسیاری درباره چگونگی تعامل با همسایگان و همشهری‌ها درج شده است. در این فصل همچنین نحوه تعامل و برخورد با معلمان، مدرسان، عالمان و دانشمندان، خانواده‌های مصیبت‌دیده در شهر و در نهایت شیوه‌های برخورد با جوانان و سالمندان، همراه با احادیث و روایت‌های مستند و صحیح، شرح و توضیح شده است.

«نظام سیاسی: اهمیت تشکیل نظام اسلامی و نیاز به حاکم عادل»، «نظام اجتماعی»، «شهرسازی و شهرداری» و «امور اقتصادی»، فصول چهارگانه بخش سوم کتاب است.

بخش چهارم شامل سه فصل به ترتیب با نام‌های «نگهداری از حیوان»، «بهره‌گیری از حیوان» و «حقوق حیوان» است. در فصل نخست نام حیواناتی چون گوسفند، شتر، اسب، گربه، خروس و نوعی از کبوتر، به عنوان حیواناتی که نگهداری از آن‌ها در احادیث توصیه شده، درج شده است.

«محیط زیست»، «آب و هوا و خاک حاصلخیز»، «درختکاری و جنگل‌ها»، «فضای سبز و مراتع»، «باد و باران»، «نهرها و دریاها»، «راه‌ها و جاده‌ها»، «مواد سوختی» و «گردشگری و دیدار شگفتی‌های تاریخی و طبیعی» عنوان ۹ فصل بخش پنجم کتاب «مفاتیح‌الحیات» است. بخش ضمیمه کتاب نیز شامل فصولی چون «کارها در روزهای ماه قمری»، «سنت‌ها»، «اشارات زمان» و «اشارات سنت‌ها» می‌شود.

آیت‌الله جوادی‌آملی در دیداری که سال ۱۳۹۰ با اعضای شورای پژوهشی تدوین این کتاب داشتند، فرمودند: «یک وقت رابطه انسان با خدا در حدّ مناجات، دعا و این‌هاست، آن می‌شود «مفاتیح‌ الجنان». یک وقت سفر چهارم از اسفار اربعه را شما می‌خواهید بگویید[یعنی] که سفر مِن الخلق إلی الخلق بالحق ما باید داشته باشیم، این می‌شود «مفاتیح الحیات».

عموم صاحبنظران از این کتاب به نیکی یاد کرده‌اند. به عنوان مثال آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم ضمن مقایسه کار فکری مرحوم شیخ عباس قمی با آیت‌الله جوادی‌آملی، «مفاتیح‌الحیات» را جلد دوم «مفاتیح‌الجنان» نامیده است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین